Wydatki na reklamę w Polsce spadają, rośnie segment reklamy online

W pierwszym kwartale 2012 wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 1,606 mld zł, co stanowi spadek o 2,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Jest to wynikiem kontynuacji tendencji spadkowej z końca 2011 roku.

Mimo ogólnego skurczenia się rynku reklamowego, reklama internetowa, radiowa i kinowa odnotowały wzrosty. Największy wzrost odnotował segment internetowy i wyniósł on ponad 20 milionów złotych (co stanowi niewiele mniej niż wartość całego również wzrastającego w tym kwartale segmentu reklamy kinowej).

Największe procentowo spadki odnotowały dzienniki i magazyny. Rynek reklamy w dziennikach jest w tej chwili wart mniej niż 98,1 mln złotych, co stanowi spadek o ponad 20 milionów w stosunku do roku 2011.

Budżety reklamowe w telewizji spadły o niecałe 2 proc. i nadal stanowią dominującą część rynku (855 milionów złotych, czyli więcej, niż reszta rynku razem wzięta).

Z analizy domu mediowego Starlink wynika, że mimo ogólnego spadku wartości rynku reklamy, rozpędu nabierają kanały tematyczne, których udział zwiększył się do 20 proc. rynku reklamy telewizyjnej.

Spadek wynika z wyhamowania aktywności międzynarodowych koncernów żywnościowych. Branża FMCG wydała na marketing o 12,2 proc. mniej niż w roku ubiegłym.

Najlepiej trzymają się sektor finansowy, handel oraz odnotowująca znaczny wzrost telekomunikacja. Lekko wyhamował sektor farmaceutyczny, który w zeszłym roku odnotował znaczny wzrost.