Raport: Polski rynek m-commerce rośnie najszybciej w Europie

Z raportu przygotowanego przez firmę Zanox, wynika, że polski rynek handlu mobilnego urósł w zeszłym roku o 722 proc. Mimo bardzo dynamicznego wzrostu, polski rynek transakcji mobilnych generuje najmniej zysków w Europie.

Badanie zostało przygotowane przez firmę Zanox na podstawie analizy rynków europejskich, między innymi niemieckiego, włoskiego, francuskiego i hiszpańskiego. Dane zostały zaczerpnięte z produktów m-commercowych Zanoksa sprzedawanych firmom i ich wyników finansowych. Szczegółowe dane nie zostały udostępnione.

W Europie iOS, w Polsce Android

Z badań wynika, że 50 proc. transakcji mobilnych w sieci Zanox w Europie jest zawieranych przy pomocy iPada. W Polsce najpopularniejszym systemem mobilnym jest Android, który w Europie zajmuje drugie miejsce (trzecie, jeśli rozróżnić transakcje wykonywane przez iPad i iPhone). Tablet Apple jest najpopularniejszy w Niemczech, gdzie 79 proc. transakcji dokonuje się właśnie za jego pośrednictwem.

Mimo imponującego udziału systemu operacyjnego iOS (75 proc.), spadł on o 7 punktow procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim (z 82 proc.). Wynika to z rosnącej popularności systemu Android, który w czasie roku zyskał 9 punktów procentowych i odpowiada za 21 proc. transakcji w sieci Zanox.

Polska najmniejsza, ale szybko rośnie

Wzrost 722 proc. został osiągnięty między innymi dzięki niewielkim rozmiarom polskiego rynku transakcji mobilnych. Wzrost w IV kwartale 2011 roku wyniósł 313 proc. Jednocześnie podobne wzrosty odnotowała w zeszłym roku reklama mobilna, której wartość nadal stanowi około 1 proc. wydatków branży reklamy online.

Z tego względu jedynie 10 proc. reklamodawców przygotowuje strony mobilne z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych. Strony takie są zazwyczaj dostosowane do mniejszych wyświetlaczy i dotykowej obsługi. Rozwiązaniem jest wprowadzenie aplikacji możliwych do ściągnięcia z Google Play lub AppStore.