Jak Polak kupuje w Internecie - nowe badania TNS OBOP

Przez ostatnie sześć miesięcy zakupów w Internecie dokonał co drugi Polak. Dwóch na trzech internautów robiło zakupy za pośrednictwem portali aukcyjnych a co drugi Polak posiadający dostęp do Internetu skorzystał z usług sklepów internetowych. Grupa 53 proc ankietowanych nie korzystała ani z usług portali aukcyjnych ani ze sklepów internetowych.

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy największą popularnością cieszyły się portale aukcyjne (z których usług korzystało 64 proc. ankietowanych), na drugim miejscu znalazły się sklepy internetowe (50 proc. respondentów), rzadko korzystaliśmy z porównywarek cenowych (tylko 45 proc. respondentów). Mniejszym zainteresowaniem cieszyły się serwisy ogłoszeniowe oraz serwisy zakupów grupowych.



Okazuje się, że mężczyźni częściej korzystają z możliwości zakupów przez Internet, 70 proc. odwiedza portale aukcyjne, 55 proc. sklepy internetowe a 45 proc. porównywarki cenowe. Mężczyźni również częściej niż kobiety korzystają z usług sklepów internetowych.Kobiety przeszukują oferty zakupów,przede wszystkim dotyczące urody i pielęgnacji, natomiast mężczyźni częściej mają sprecyzowany cel zakupów i wybierają interesujące ich oferty dzięki newsletterom.



Miejsce zamieszkania nie ma wpływu na to czy kupujemy przez Internet czy nie, natomiast sklepy internetowe odwiedzane są chętniej przez internautów z największych miast powyżej 500 tys., strony serwisów ogłoszeniowych oraz serwisów grupowych cieszą się większa popularnością wśród mieszkańców miast powyżej 100tys. W kategorii wiekowej największą aktywność zakupową na portalach aukcyjnych przejawiają osoby w wieku 20-39 lat. Sklepy internetowe cieszą się powodzeniem wśród osób pomiędzy 20. a 49. rokiem życia. Młodsze osoby częściej korzystają z możliwości zakupów grupowych, osoby w wieku 30-49 lat korzystają za to chętniej z bezpłatnych serwisów ogłoszeniowych.



Według Piotra Chojnowskiego szefa zespołu badań Media/Technologya, Polacy lubią kupować w sieci, a także nie boją się korzystać z nowych form zakupów takich jak zakupy grupowe. Szansą na rozwój handlu w sieci jest przede wszystkim niski dostęp do Internetu oraz wprowadzanie szerszej oferty sposobów płatności i dostaw. Jednocześnie nowi sprzedawcy na rynku cały czas muszą zabiegać o zaufanie kupujących oraz o atrakcyjne ceny i warunki dostaw. Należy zastanowić się czy po nadejściu drugiej fali kryzysu, uda się utrzymać niskie marże przy rosnących wymaganiach kupujących.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.