Jak firmy radzą sobie na Facebooku

Przygotowany przez firmę Outbox raport "Outbox Social Ranking Q2 201" pokazuje jak firmy radzą sobie z wykorzystaniem socjalnych kanałów marketingu, sprzedaży i obsługi. Firma przeanalizowała aktywność największych graczy w sektorach telekomunikacji, bankowości, mediów oraz paliw i energii.

W sektorze bankowości na pierwszym miejscu rankingu "Outbox Social Ranking Q2 201" znalazł się Bank Zachodni WBK (20 364 fanów), na drugim Mobilny Bank (18 140) a na trzecim ING Bank Śląski(17 046). "Najlepszy kontakt z użytkownikami w branży bankowej nawiązuje BZ WBK. Jego customer relationship management przebiega na kilku poziomach. Użytkownicy mogą zamieszczać posty na stronie banku i moderatorzy reagują na pytania potencjalnych lub obecnych klientów. Także komentarze pod postami nie pozostają bez reakcji. Bank w sposób otwarty informuje także o potencjalnych utrudnieniach lub sam przyznaje się do niedogodności (awarii) w funkcjonowaniu usług. WBK odnotował także znaczący wzrost fanów w maju za sprawą konkursu “Młodzieży się należy" wspieranego ciekawą aplikacją" - czytamy w raporcie.

W kategorii media na pierwszym miejscu rankingu znalazło się Radio ESKA(415 763 fanów), na drugim Gazeta Wyborcza (68 700)a na trzecim RMF FM (64 374). W raporcie zwrócono uwagę, że media swoje strony w serwisie Facebook wykorzystują głównie jako nośnik informacji, w zdecydowanej większości, powielanych z własnych serwisów internetowych. "Najbardziej wpływowa w Polsce Gazeta Wyborcza nie zabiega o czytelnika na Facebooku ciekawymi aplikacjami konkursowymi. Stawia na informacje. Wydawca (Agora) postanowił jednak bardzo zatomizować swoje serwisy na Facebooku. Oddziały lokalne mają własne fan page. Poszczególne serwisy portalu gazeta.pl także prowadzą oddzielne strony tematyczne. Tak samo robią największe polskie portale, które zatomizowały swoją obecność na Facebooku" - komentuje firma Outbox.

W kategorii telekomunikacja na pierwszym miejscu rankingu znalazło się Serce i Rozum (394 858 fanów), na drugim Play (273 113), a na trzecim Orange Polska (182 701). "Liderem w branży jest strona Serce i Rozum. 389,995 fanów (stan na 22.06.) pokochało sympatyczne pluszaki. To strona głównie wizerunkowa, przygotowana na potrzeby kampanii promocyjnej Telekomunikacji Polskiej S.A. Z odbiorcami komunikują się maskotki. Specjalnie na potrzeby fan page’a przygotowywane są ilustracje, które śmieszą i angażują, a za pomocą aplikacji "Dajemy radę!" dzielą się zabawnymi "mądrościami": "Biegnij za białym królikiem i narysuj mu marchewkę patykiem." Strona serca i rozumu jest także przykładem jak reklama telewizyjna i akcje w innych mediach mogą wpływac na wzrost sympatyków" - mówią eksperci.

Z kolei w branży energetyka i paliwa na pierwszym miejscu rankingu znalazła się VERVA Street Racing (26 624 fanów), na drugim Vattenfall Polska (4 273) a na trzecim ORLEN Team (1 294). Branże te mają największy problem ze znalezieniem miejsca w serwisach społecznościowych. Starają się dotrzeć do potencjalnego odbiorcy poprzez sponsoring wydarzeń sportowych, akcji społecznych, obiektów publicznych. W obszarze customer relationship management najefektywniej działa Vatenfall. Na swojej stronie, poprzez zakładkę "Obsługa klienta", umożliwia dotarcie do stanu licznika. Aplikacja "Życiometr" (254 aktywnych użytkowników miesięcznie) pokazujący jaki wpływ na środowisko mają różne aktywności człowieka.