Firmowe "facebooki" coraz popularniejsze

Swobodna, dwustronna komunikacja z pracownikami przy użyciu narzędzi Web 2.0 zyskuje na znaczeniu. Pojawiły się nawet kompletne firmowe portale społecznościowe dla pracowników. Jak pokazują badania, tego typu działania czynią firmę nie tylko odporniejszą na kryzysy pracownicze, ale również pozwalają na szersze wykorzystanie kreatywności i wiedzy pracowników.

Obecnie pracodawcy coraz częściej poszukują i implementują w firmach rozwiązania umożliwiające bardziej otwartą komunikację, znaną m.in. z Facebooka. "Wewnętrzne portale pracownicze umożliwiają monitorowanie nastrojów, poprzez obserwację wpisów na forach, czy wreszcie wykorzystywanie wiedzy i pomysłowości pracowników poprzez umożliwienie im zgłaszania pomysłów. Wprowadzenie do komunikacji wewnętrznej tego typu rozwiązań zmniejsza także ilość tzw. "toksycznej komunikacji", którą w tradycyjnej komunikacji wewnętrznej generuje m.in. nadmierna liczba przychodzących e-maili." - mówi Aleksander Sala, prezes zarządu Kolibro Intranet Experts.

Jane McConnell, specjalistka strategii intranetu o globalnej renomie i autorka uznanego w branży IC dorocznego raportu Global Intranet Trends, wskazuje, że przyszłością sieci wewnętrznych jest właśnie tego rodzaju implementacja w ramach jednego systemu - zwanego Digital Workplace - który jest połączeniem klasycznego intranetu, platform współdziałania oraz narzędzi social media. W Polsce jednym z ciekawszych przykładów użycia social media na polskim rynku jest portal społecznościowy Małe Piwo pracowników Kompanii Piwowarskiej, zwycięzca zeszłorocznej edycji konkursu INTERNALE w kategorii "Najlepszy projekt komunikacji wewnętrznej". Zawiera on wszelkie elementy właściwe dla Web 2.0: blogi, galerie, fora, informacje o imprezach, wiadomości i dane kontaktowe.

Małe Piwo to konta blisko 2 tys. użytkowników, z których każdy posiada swój własny profil. Do portalu pracownicy logują się za pomocą internetu - może być więc używany zarówno w miejscu pracy, jak też poza nim. "To najlepsze narzędzie informacyjne i integracyjne dla wielkiej firmy, takiej jak nasza, która nie obejmuje wszystkich swoich pracowników intranetem, a duża ich część - jak np. pion sprzedaży, jest silnie rozproszona geograficznie. Z drugiej strony chcieliśmy, aby portal Małe Piwo był w odbiorze możliwie eksterytorialny, niekorporacyjny" - mówi Wojciech Mrugalski, kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej. Jednocześnie portal daje możliwość bliskiego kontaktu z czołowymi przedstawicielami kadry zarządzającej, np. poprzez organizowane czaty, czy śledzenie prowadzonych przez nich blogów.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.