Internet Standard prezentuje raport "Internet 2K11"

xray hand

To druga edycja rankingu polskich firm internetowych powstałego na podstawie ich wyników finansowych oraz wyników oglądalności. W tym roku bliżej przyjrzeliśmy się zakupom grupowym. W roku 2010 serwisy tego typu powstawały jak grzyby po deszczu. Prezentujemy szacunkowe wyniki finansowe czołówki serwisów zakupów grupowych. Publikujemy rozmowy z szefami Groupon.pl, Gruper.pl i OKazik.pl. Przyglądamy się także mobilnemu Internetowi i m-marketingowi.

Nasza publikacja to cenne źródło informacji dla przedsiębiorców:
  • prowadzących działalność w branży internetowej,
  • planujących rozpocząć taką działalność,
  • inwestujących w przedsięwzięcia internetowe,
  • oferujących rozwiązania wspierające e-biznes,
  • poszukujących wiedzy na temat różnych aspektów działań e-biznesowych,
  • zainteresowanych strategiami liderów polskiej branży internetowej,
  • chcących znaleźć firmy zajmujące się poszczególnymi obszarami biznesu internetowego.


Raport Internet 2K11Raport Internet 2K11Serwisy zakupów grupowych pojawiły się w Polsce w roku 2010 i nieźle namieszały na rynku. Pod koniec roku miały już kilka milionów użytkowników. Serwisy trafiły na podatny grunt, Polacy pokochali zakupy grupowe i dziś podobnych serwisów jest już w Polsce prawie 50. Eksperci zgodnie mówią, że jest to niezwykle ciekawy, inspirujący i dynamicznie rozwijający się obszar rynku e-commerce.

"Jeszcze dwa lata temu wszyscy mówili, że w e-commerce nie da się już nic wymyślić. Tymczasem dziś jest to chyba najgorętszy obszar branży interaktywnej. Powstaje wiele nowych modeli biznesu a inwestorzy przychylnie patrzą na e-commerce. Okazuje się, że to najmniej ryzykowny a przy tym nadal bardzo skalowalny model biznesu internetowego" - zauważa Tomasz Karwatka, prezes zarządu Divante.

Trudno mówić o obiektywnej ocenie zjawiska, które dopiero się rozwija, ale ważne i pozytywne jest to, że zakupy grupowe są inspiracją dla całej branży. Serwisy te nie trafiły jeszcze do czołówki firm Internetowych w Polsce. Ale w przyszłym roku może się to już zmienić. Gruper.pl mógł pochwalić się w roku 2010 przychodami na poziomie 4 mln zł. W tym roku kierownictwo firmy przewiduje, że przychody tego - drugiego pod względem wielkości - serwisu zakupów grupowych osiągnął wartość 60 mln zł! Mógłby więc znaleźć się w pierwszej 20-tce tegorocznego rankingu. "Naszym zdaniem, w tym roku oszczędności osób korzystających z naszego serwisu ¬ Już teraz kwota ta sięga prawie 80 mln zł" - mówi w rozmowie z nami Tomasz Dalach, prezes zarządu Gruper.pl.

Ranking firm Internetowych w PolsceKliknij, aby powiększyćRanking firm Internetowych w Polsce

Kilka razy od niego większy Groupon.pl mógłby liczyć zapewne na pierwszą 10-tkę. O ile nadal będzie się rozwijał w tym tempie... W zeszłym roku Groupon sprzedał blisko 600 tys. kuponów. Gruper.pl ponad 100 tys. W tym roku na konferencji Internet 2K11, Groupon został doceniony przez naszą redakcję i odebrał nagrodę Start-up Roku 2010. O zakupach grupowych w innych krajach, specyficznym modelu biznesowym i lojalności klientów rozmawiamy z Marcinem Szałkiem, country managerem w Groupon Polska.

Przeprowadziliśmy też rozmowy z Marcinem Iwińskim, członkiem zarządu CD Projekt RED (d. Optimus), nagrodzonym - wspólnie z Michałem Kicińskim, prezesem spółki - tytułem Człowiek Roku na konferencji Internet 2K11 oraz Grzegorzem Tomasiakiem, prezesem zarządu Wirtualnej Polski, nagrodzonej tytułem Firma Roku na konferencji Internet 2K11. Marcin Iwiński opowiada o sukcesie serwisu GOG.com i planach CD Projekt RED, a Grzegorz Tomasiak o podążaniu za użytkownikiem, który staje się coraz bardziej mobilny.

Mobilność to także nowy trend w marketingu. Temu poświęciliśmy trzeci rozdział naszego raportu. Internet 2k10 składa się w sumie z ośmiu rozdziałów: Ranking główny, Serwisy i usługi, E-marketing, E-commerce, Usługi dla firm internetowych, Hosting i domeny, Megapanel, Fundusze.

Siła marketingu mobilnego leży w skutecznej integracji różnych narzędzi z pogranicza geolokalizacji, rozszerzonej rzeczywistości i usług społecznościowych, a tego rodzaju możliwości stwarzają wyłącznie smartfony wyposażone w szybkie procesory, duże ekrany dotykowe, odbiorniki GPS, w pełni funkcjonalne przeglądarki internetowe i możliwość łatwego instalowania aplikacji. Rynek reklamy mobilnej się rozwija, bo rośnie liczba użytkowników smartfonów.



Pierwszy iPhone pojawił się w 2007 roku. Pierwszy telefon z Androidem dopiero w 2008 r. Tymczasem według danych IDC z lutego 2011 roku, w 2010 r. sprzedano ponad 300 mln smartfonów! To o blisko 75% więcej niż w całym roku 2009. Najbardziej popularne marki to Nokia, RIM (BlackBerry), Apple, Samsung i HTC. Dziś dodatkowo wpływ na zwiększającą się mobilność użytkowników Internetu mają także smartfony.

Nakłady na reklamę telewizyjną wzrosły o ok. 5%, nakłady na marketing internetowy o prawie 10%, natomiast na reklamę mobilną o ponad 100%. Nie należy wyciągać stąd pochopnych wniosków, gdyż reklama mobilna tak naprawdę dopiero od 2 lat, od pojawienia się na rynku znaczącej liczby smartfonów, zaczęła rozwijać skrzydła. Niewątpliwie jest to jednak sygnał, że tego rodzaju marketingiem reklamodawcy powinni się zainteresować. Tym bardziej, że - według prognoz Morgan Stanley Research sprzed roku - już w 2014 r. liczba ludzi korzystających z Internetu za pomocą telefonu przekroczy liczbę osób korzystających z Internetu za pomocą komputera.



Sporo zmian szykuje się w serwisach społecznościowych, o ile Google+ uda się namieszać na tym rynku. Po pierwszym sukcesie i zdobyciu 10 mln użytkowników w ciągu 2 tygodni (dziś jest ich ponad 18 mln) przyszło "zwątpienie". Użytkownicy Google+ odznaczają się bowiem małą aktywnością. Zniechęcać mogą też zapędy Google do przejmowania praw własności do zamieszczanych materiałów. Google zamierza bowiem np. zarabiać na sprzedaży zdjęć publikowanych w nowym serwisie. Pozwalają na to zapisy regulaminu nowego serwisu, na mocy których wszystkie fotografie zamieszczone w Google+ stają się własnością firmy Google.

W prace nad stworzeniem własnego serwisu społecznościowego Google zaangażował niemal wszystkie zespoły projektowe. Uruchomiony testowo pod koniec czerwca 2011 r. serwis bazuje m.in. na mechanizmach wyszukiwania Google, rozwiązaniach stworzonych na potrzeby wcześniejszych usług - m.in. Picasa, Buzz, czy Google Profiles oraz technologiach nabytych w wyniku serii niedawnych przejęć amerykańskiego koncernu.

Planowana jest też m.in. integracja z urządzeniami mobilnymi. Możliwa ma być m.in. automatyczna publikacja w serwisie Google+ zdjęć wykonanych za pomocą aparatu wbudowanego w telefon komórkowy. W pierwszej kolejności tego typu funkcje będą dostępna dla urządzeń bazujących na systemie operacyjnym Google Android. Firma liczy też na synergię nowego serwisu z usługami internetowymi oferowanymi wcześniej.

Google  - czy namiesza w społecznościach?Kliknij, aby powiększyćGoogle - czy namiesza w społecznościach?

Na razie wciąż najpopularniejszym na świecie serwisem społecznościowym jest Facebook. Z analiz amerykańskiej firmy DreamGroup wynika, że serwis ten kontroluje ok. 64% rynku. Według tych samych badań na kolejnym miejscu - z udziałem rynkowym na poziomie 20% - plasuje się YouTube. Trzecią pozycję zajmuje zaś Twitter. Jego udział rynkowy jest jednak szacowany na nieco ponad 1%.

Opisując sytuację na rynku internetowych w ostatnim roku opisujemy też - wprowadzone pod koniec czerwca 2011 r. - zmiany w unijnym prawie dotyczące przechowywania plików cookies. Przyglądamy się też uwarunkowaniom prawnym na polskim rynku internetowym.

Trzeba pamiętać, że w treści - ostatecznie przyjętej w Polsce nowelizacji tzw. dyrektywy audiowizualnej - pominięto regulacje dotyczące Internetu, a tym samym nie w pełni zaimplementowano dyrektywę. Wiąże się z tym konieczność rychłego powrotu do dyskusji nad taka regulacją- choć jak na razie nie pojawił się żaden nowy projekt.

Warto też wspomnieć, że działalność prowadzona w Internecie już jest regulowana w Polsce przez tradycyjne (na pozór) dziedziny prawa - mowa tu ustawie prawo prasowe. Nie toczą się żadne prace legislacyjne, które miałyby wyklarować zakres oddziaływania ustawy prawo prasowe na publikacje zamieszczane w Internecie, jednakże taka inicjatywa ustawodawcy byłaby pożądana. Najważniejszym pytaniem jest, czy i jakie publikacje internetowe mieszczą się w zakresie obowiązującej definicji "Prasa".

Zapewne "prasą" nie staną się nigdy serwisy e-commerce. Rynek ten w roku ubiegłym wzrósł o 20% do 16 mld zł. Z tego, co najmniej 60% to przychody z serwisów aukcyjnych. Na 10 000 już działających w Polsce e-sklepów przypada ok. 6 mld zł. My prezentujemy czołówkę, z właścicielem Allegro.pl - firmą QXL Poland - na czele.

Największe serwisy e-commerce w PolsceKliknij, aby powiększyćNajwiększe serwisy e-commerce w Polsce

Na koniec opisujemy dwa - opublikowane na przełomie czerwca i lipca - raporty Urzędy Komunikacji Elektronicznej, który stara się pozbyć białych plam dostępu do Internetu w Polsce. Tegoroczny raport UKE opisujący stan rynku internetowego pokazuje, że pod względem dostępności Internetu wprawdzie nadal pozostajemy daleko za najbardziej rozwiniętymi państwami europejskimi, ale pojawiają się pewne symptomy zmiany. Wskaźniki poprawia Internet mobilny.

Drugi raport UKE "Pokrycia terytorium Polski infrastrukturą telekomunikacyjną" - który Urząd przygotował pierwszy raz - to jedno z wielu działań regulatora rynku, aby przyśpieszyć w Polsce rozwój inwestycji w infrastrukturę sieci zdolnych do świadczenia usług szybkiego Internetu. Poniższy wykres pokazuje gdzie w latach 2010-2011 inwestowano w jej rozwój.

Gdzie w Polsce najwięcej inwestuje się w sieci InternetoweKliknij, aby powiększyćGdzie w Polsce najwięcej inwestuje się w sieci Internetowe

W raporcie cytujemy też Boston Consulting Group, firmę która - na zlecenie Google - przygotowała raport "Polska internetowa. Jak Internet dokonuje transformacji polskiej gospodarki". Autorzy raportu przyznają, że żadna z metod liczenia PKB nie jest dostosowana do pomiaru gospodarki internetowej, jednak oni zmierzyli ją biorąc pod uwagę 4 filary - konsumpcję, czyli dobra i usługi zakupione za pośrednictwem Internetu; inwestycje kapitałowe związane z Internetem firm telekomunikacyjnych, wydatki publiczne na ICT i wartość eksportu dóbr i usług przez Internet.

Wnioski? Polska gospodarka internetowa osiągnęła w 2009 r. wartość 35,7 mld zł, czyli 2,7% polskiego PKB. Tyle jest warta dziś gospodarka internetowa, gdyby potraktować ją jako odrębny sektor gospodarki tak jak przemysł, transport czy budownictwo. To więcej niż polskie górnictwo, które przez wiele lat stanowiło filar polskiej gospodarki, a dziś ma 2% udziału w tworzeniu PKB.

Kto napędzą gospodarkę internetową? BCG wyliczyło, że głównie konsumenci, którzy wygenerowali aż 62% całej "internetowej" części PKB. Z tego aż 70 proc. przypada na handel elektroniczny, 19 proc. na dostęp do sieci i 11 proc. na wydatki na sprzęt. Jako konsumenci jesteśmy bowiem bardzo aktywni. Autorzy raportu przypominają, że blisko 60% polskich gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu, a polscy internauci spędzają w sieci 14,5 godziny tygodniowo, czyli o 30 min więcej niż przed telewizorem. Polscy internauci najchętniej wykorzystują Internet do poszukiwania informacji, rozrywki oraz nauki.

W raporcie można znaleźć ok. 20 tabel z: wynikami finansowymi:
  • Wyniki finansowe firm internetowych w Polsce
  • Wyniki finansowe serwisów społecznościowych
  • Wyniki finansowe wydawców serwisów internetowych
  • Wyniki finansowe serwisów ogłoszeniowych
  • Wyniki finansowe: serwisów aukcyjnych, porównywarek, portali, serwisów tematycznych
  • Wyniki finansowe agencji interaktywnych
  • Wyniki finansowe firm zajmujących się SEM/SEO
  • Wyniki finansowe sieci reklamowych
  • Wyniki finansowe firm zajmujących się e-marketingiem
  • Wyniki finansowe firm zajmujących się e-commerce
  • Wyniki finansowe sklepów internetowych w podziale na podkategorie
  • Wyniki finansowe firm oferujących usługi hostingu


Są tam też tabele z wynikami oglądalności:
  • Najdłużej odwiedzane serwisy
  • najczęściej odwiedzane serwisy
  • najpopularniejsze serwisy zakupów grupowych
  • serwisy biznesowe
  • nowe technologie
  • serwisy społecznościowe
  • edukacja
  • informacje
  • sport
  • motoryzacja
  • turystyka
  • praca
  • kultura
  • budownictwo
  • mapy i lokalizatory
  • e-commerce


Zapraszamy do lektury i pobrania pełnej wersji raportu!

Aktualizacja: 23 grudnia 2011 12:15
Raport uzupełniliśmy o dwie firmy Procreate - agencja SEM/SEO oraz Supermedia Interactive agencja interaktywna. Z przychodami z Internetu na poziomie 3 486 tys. zł i 2 631 tys. zł znalazły się one odpowiednio w tabeli głównej firm internetowych na pozycjach 129 i 145. Dodatkowo dodaliśmy obie firmy do tabel agencje SEM/SEO (Procreate znalazło się na pozycji 5) i agencje interaktywne (Supermedia Interactive pojawiło się na pozycji 16).

Zapraszamy do pobrania aktualnej wersji raportu.
Aktualizacja: 24 września 2011 08:41
Uzupełniliśmy dane w raporcie Internet 2K11 o cztery nowe firmy. W tabeli głównej pojawiły się dane: INFOR Ekspert - wydawcy portalu prawno - gospodarczego infor.pl (pozycja 53), Digital Avenue - m.in. wydawcy Styl.fm, FashionStyle.pl, czy fotosik.pl (123), Breakpoint Solutions - Michał Gregier - sklep more4kids.pl (147) i Centrum Usług Dystrybucyjnych INFOR - sklep inforbook.pl (158). Powyższe zmiany objęły też tabele Przychody wydawców serwisów tematycznych (strona 43) oraz Przychody serwisów e-commerce (58).

W przypadku dwóch firm - PKT.pl Polskie Książki Telefoniczne i Dom Mediowy Inetmedia - dokonaliśmy aktualizacji danych. PKT.pl awansowało z 27 na 21 pozycję. Firma podała nam aktualne dane, co oznaczało wzrost sprzedaży w Internecie z 38 mln zł do 53,6 mln zł. W przypadku Inetmedia błędnie wpisaliśmy ich dane dodając o jedno "0" za dużo. Oznacza to spadek z 43 na 145 miejsce z przychodami 2,4 mln zł.

Zmiany wielkości przychodów PKT.pl spowodowało, że firma ta stała się liderem serwisów z ogłoszeniami (strona 52) wyprzedzając Grupę Pracuj. Z kolei spadek Inetmedia oznacza zmianę lidera na rynku agencji SEM/SEO (strona 49). Na pierwszym miejscu znalazła się Performance Media. Zmieniła się też tabela z firmami zajmującymi się e-marketingiem (52).

Zapraszamy do pobrania aktualnej wersji raportu.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.