Wiosna na Facebooku: przedstawiamy kwietniowe trendy

Coraz więcej polskich marek, firm i instytucji ma swoje profile na Facebooku. Choć wiele z nich ma dużą liczbę fanów i z łatwością przyciąga kolejnych, to największe problemy sprawia ich aktywizacja - to główne wnioski płynące z drugiej edycji badania Fanpage Trends przygotowanego przy użyciu narzędzia Fanpage Trender przez SmartNet Research & Solutions.

Wiosna na Facebooku: przedstawiamy kwietniowe trendy
Polskie firmy mające swoje fanpage na Facebooku docierają do coraz większej liczby osób. Już 38 polskojęzycznych fanpage’ów ma ponad 200 tys. fanów. Liczba fanów w niektórych przypadkach rośnie o kilkadziesiąt czy nawet 100 tysięcy w ciągu miesiąca. Średni przyrost liczby fanów dla wszystkich profili mających ponad 20 tys. fanów wyniósł w kwietniu 11,9%. Trochę gorzej bywa ze skutecznością angażowania użytkowników, choć blisko 30 fanpage’ów potrafiło zaangażować w interakcje z marką ponad 10 tys. osób w ciągu miesiąca.

Po co fanpage?

Osoby, które zapisują się do fanpagy robią to z wielu powodów. Jedni chcą w ten sposób wyrazić siebie, dla innych stanowią źródło informacji, a czasami są po prostu dostarczycielami rozrywki. Podobnie ma się sprawa z celem zakładania stron profilowych: niektóre są stricte rozrywkowe, zakładana dla zabawy, inne powstały w celach komercyjnych i są traktowane bardzo profesjonalnie. Te drugie powstają w konkretnym celu - promowania marki, nawiązywania kontaktu z odbiorcą.

Analizując popularność różnych fanpage'ów na Facebooku postanowiliśmy wyodrębnić dwie główne kategorie profili. Pierwsza to fanpage marek, które mają charakter komercyjny, promują marki, firmy lub serwisy działające poza Facebookiem. Przykładem są popularne profile marek odzieżowych (Reserved, Cropp), mediów (Radio Eska), ale również celebrytów (Kuba Wojewódzki) czy akcji społecznych (Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy). W kategorii niemarkowych znajdują sie profile służące wyrażaniu własnych potrzeb (Kocham spać!) i poglądów (Popieram zakaz palenia w miejscach publicznych), a także prowadzone w celach czysto rozrywkowych fanpage fikcyjnych postaci (Król Julian, Buka).

Królowie popularności

Najpopularniejszym polskim fanpagem w kwietniu 2011 pozostał profil Demotywatory, który na koniec miesiąca posiadał ponad 738 tysięcy fanów. W stosunku do marca liczba ta wzrosła o 72 tysiące, co daje stałe tempo wzrostu na poziomie 11% miesięcznie.

Wiosna na Facebooku: przedstawiamy kwietniowe trendy

Ranking fanpage'ów markowych ze względu na liczbę fanów na koniec kwietnia 2011. Liczba fanów i miesięczny przyrost fanów.

Pozostałe dwa rodzime fanpage, które przekraczają liczbę pół miliona fanów to Kuba Wojewódzki i Kocham spać!, który uwzględniliśmy w zestawieniu profili niekomercyjnych. Kolejne fanpage w rankingu komercyjnym są wyraźnie mniejsze. Cztery mają powyżej 300tys. fanów, a kilkanaście między 200tys. a 300tys. Warto podkreślić, że obok dużych marek o wielkich budżetach wiele fanów zdobyło także kilka serwisów internetowych. W pierwszej dziesiątce są trzy profile marek odzieżowych (Reserved, Cropp, House), a także profile serwisów internetowych Czekoladoholicy i Jachcenawakacje.pl. Pierwszą dziesiątkę zamyka fanpage Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.