Jak Polacy chronią prywatność w serwisach społecznościowych?

Polskie Badania Internetu opublikowały właśnie raport, z którego wynika, że ponad 18 milionów Polaków korzysta z serwisów społecznościowych. W przeciągu miesiąca na różne serwisy z tego segmentu zagląda 99 procent Internautów.

Według badania Megapanel PBI/Gemius w ciągu ostatnich kilku latach wyraźnie wzrosło zainteresowanie internautów serwisami społecznościowymi. W styczniu 2006 roku serwisy te odwiedzało niewiele ponad połowa internautów (57,5 proc.). W styczniu 2011 serwis z tej kategorii odwiedził prawie każdy internauta (99,3 proc.).

Rejestracja w portalach społecznościowych często wymaga podania podstawowych danych takich jak imię, nazwisko, e-mail. Jak wskazuje badanie, Internauci jednak często zostawiają w sieci o wiele więcej.

Aż 86% respondentów ujawniło w Internecie swoje imię i nazwisko, a 83% adres zamieszkania. 75% badanych udostępniło również datę urodzenia, a nieco ponad 2/3 opublikowało swoje zdjęcie.

Większość Internautów ma jednak świadomość zagrożenia jakie płynie z udostępniania danych. 72 proc. respondentów deklaruje ograniczenia w dostępie do informacji publikowanych na swoim profilu. Internauci najczęściej bronią się dając dostęp do swoich danych jedynie znajomym, a także nie wypełniając nieobowiązkowych informacji.

Badanie wskazuje, że większość z nas jest ciekawa informacji na własny temat. 80% respondentów szukała treści o sobie, najczęściej googlując własne nazwisko. Według badanych kontrolowanie wizerunku w Internecie utrudnia przede wszystkim ogromna ilość witryn, for, które należałoby przejrzeć (kolejno 63 proc. i 47 proc.) oraz nadmiar informacji (52 proc.). Respondenci jako utrudnienia wskazywali głównie czynniki wymagające zaangażowania czasu i energii nie zaś te związane z ograniczeniami technicznymi uniemożliwiającymi przeprowadzenie takiej operacji.