Internet Standard prezentuje raport "Social Media 2010"

xray hand

Jak polscy internauci korzystają z serwisów społecznościowych i czego oczekują od oficjalnych profili firm i marek na takich witrynach? Które strony oficjalne na Facebooku cieszą się największym zainteresowaniem internautów i co ma na to wpływ? Jakie wyniki finansowe osiągają wydawcy najpopularniejszych w Polsce serwisów społecznościowych? Na te i inne pytania odpowiadamy w nowej publikacji Internet Standard pt. "Social Media 2010". Partnerem wydania raportu są Przelewy24, zaś partnerem branżowym serwis NK.

Social Media 2010 to pierwsza edycja raportu serwisu Internet Standard poświęconego mediom społecznościowym. Nasza publikacja to cenne źródło informacji dla:

  • osób odpowiedzialnych za komunikację w social mediach, marketing, PR i social shopping w firmach i organizacjach,


  • kadry zarządzającej w obszarze e-biznesu wykorzystującego media społecznościowe, engagement marketing i community building,


  • właścicieli firm internetowych działających na rynku social mediów,


  • przedstawicieli funduszy venture capital, business angels i osób inwestujących w takie przedsięwzięcia.


Raport Social Media 2010 składa się z siedmiu części. W pierwszym rozdziale przygotowaliśmy kompendium wiedzy o mediach społecznościowych w Polsce i na świecie. Prezentujemy w nim m.in. wyniki oglądalności najpopularniejszych witryn tego typu, najświeższe dostępne dane finansowe oraz aktualny profil polskiego użytkownika social mediów.

W ubiegłym roku pierwsze miejsce pod względem wysokości przychodów w gronie wydawców serwisów społecznościowych w Polsce przypadło Naszej Klasie. Największa polska "społecznościówka" wygenerowała prawie 63 mln zł obrotu i 18,5 mln zł czystego zysku. Mniej więcej dwie trzecie przychodu Naszej Klasy zanotowała w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 marca br. grupa GG Network. Sporą niespodzianką może być jednak jej wynik netto - spółka straciła na czysto ponad 6 mln zł.



Trzy kolejne rozdziały zawierają analizę wyników trzech badań. W drugiej części raportu omawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Gemius na reprezentatywnej próbie polskich użytkowników sieci. Wspólnie z Gemiusem sprawdziliśmy, jak internauci korzystają z witryn społecznościowych i jakie są ich oczekiwania wobec oficjalnych profili firm lub marek. Zadaliśmy im też pytania o dokonywanie zakupów na Facebooku i społecznościowe usługi mobilne.

W jakich celach najchętniej wykorzystujemy serwisy społecznościowe? Trzy czwarte użytkowników sieci ankietowanych przez Gemiusa deklaruje, że główną motywacją jest w tym wypadku podtrzymywanie kontaktu ze znajomymi. Trzech na pięciu internautów używa takich witryn do utrzymywania relacji ze znajomymi z pracy lub ze szkoły, ważną potrzebą okazuje się również oglądanie i komentowanie treści publikowanych przez innych użytkowników.



Korzystając z narzędzia FanPage Trender przygotowanego przez firmę SmartNet Research & Solutions przyjrzeliśmy się kilkudziesięciu profilom oficjalnym na Facebooku z wybranych kategorii (m.in. FMCG, Telekomunikacja, Media, Sklepy internetowe). Zbadaliśmy, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem internautów i jakie czynniki mają na to największy wpływ. To badanie omawiamy w trzeciej części raportu.

Najprostszym porównaniem popularności fan page'ów jest oczywiście zestawienie liczby ich fanów. Największym zainteresowaniem na "polskim Facebooku" cieszy się obecnie strona serwisu Demotywatory.pl, którą do 9 grudnia br. polubiło prawie 480 tys. użytkowników. Kolejne fan page'e z grupy TOP 10 są wyraźnie mniej popularne i gromadzą od 200 tys. do 300 tys. fanów.



W kolejnym rozdziale analizujemy międzynarodowe badanie użyteczności Twittera przeprowadzone we wrześniu br. przez firmy należące do stowarzyszenia UX Alliance, w tym też polską agencję usability Symetria. Specjaliści z 17 krajów wcielili się w rolę użytkowników serwisu i nawiązali kontakt z dziesięcioma międzynarodowymi korporacjami na ich twitterowych profilach. Ocenili także wygląd firmowych profili w różnych krajach i jakość publikowanych na nich treści.

Piątą część raportu przygotował zespół NK. Przedstawiciele najpopularniejszej polskiej sieci społecznościowej prezentują w niej swoje podejście do działań marketingowych w social mediach, udzielają rad i wskazówek, a także prezentują przykłady udanych kampanii zrealizowanych na nk.pl.

Dwa ostatnie rozdziały raportu dotyczą popularnych obecnie trendów. Pierwszy artykuł poświęciliśmy wykorzystaniu społeczności w e-handlu (social commerce) oraz nowym pomysłom na e-commerce (zakupy grupowe, mobile commerce). W drugim zebraliśmy i opisaliśmy popularne aplikacje oferowane przez największe polskie platformy społecznościowe.

Zapraszamy do pobierania raportu Social Media 2010!

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.