Ranking sklepów internetowych wg Wprost i Money.pl

Najlepiej zorganizowane, dysponujące najciekawszą ofertą i najbardziej dbające o swoich klientów - wg tych kryteriów dziennikarze Money.pl i tygodnika Wprost przebadali 100 najpopularniejszych e-sklepów w Polsce.

Warunkiem uczestnictwa w rankingu była - podobnie jak w poprzednich latach - popularność sklepu wśród internautów.

Z każdej kategorii monitorowanej w ramach Megapanelu, w kategorii e-commerce/sklepy wybrano po 15 sklepów, które w ciągu roku poprzedzającego badanie odwiedziła największa liczba osób. Tam, gdzie Megapanel uwzględniał wyniki mniej niż 15 sklepów, połączono kategorie.

Sklepy oceniano według 60 kryteriów, podzielonych na 10 grup.

Oto najlepsze sklepy w Polsce wg Wprost i Money:

Elektronika i AGD

* 1 miejsce komputronik.pl

* 2 miejsce neo24.pl

* 3 miejsce euro.com.pl

Zdrowie i uroda

* 1 miejsce tagomago.pl

* 2 miejsce perfumeria.pl

* 3 miejsce i-apteka.pl, cefarm24.pl

Kultura i rozrywka

* 1 miejsce gandalf.com.pl

* 2 miejsce merlin.pl

* 3 miejsce kolporter.pl

Moda

* 1 intymna.pl

* 2 e-lady.pl

* 3 intymnie.com

Sklepy specjalistyczne

*1 szkla.com

*2 sklep-presto.pl

*3 militaria.pl

Sklepy wielobranżowe

* 1 miejsce rockmetalshop.pl

* 2 miejsce max24.pl

* 3 miejsce toys4boys.pl

Podróże

* 1 miejsce travelplanet.pl

* 2 miejsce wakacje.pl

* 3 miejsce esky.pl

Oto kilka wniosków z badania:

W porównaniu z poprzednią edycją badania coraz więcej liczących się e-sprzedawców obok tradycyjnej sprzedaży wysyłkowej umożliwia osobisty odbiór zakupów - czy to we własnych punktach wydań, czy w partnerskich placówkach.

Jeszcze częściej niż przed rokiem sklepy decydują się dziś na przywiązanie klientów programami lojalnościowymi. Dziś ma je - w różnej formie - co trzeci badany sklep.

Dzięki systemom płatności internetowych natomiast w zdecydowanej większości sklepów bezpiecznie zapłacić można nie tylko przelewem czy kartą - widać rosnącą popularność PayPala czy PayByNet.

Na palcach jednej ręki policzyć można te sklepy, które trwają w modelu sprzedaży wysyłkowej za pobraniem.

Widać też poprawę w dostępności konsultantów. Niemal zupełnie - jak ustalili dziennikarze Money.pl i Wprost - zniknęły placówki, które ograniczają się jedynie do możliwości kontaktu mailowego, standardem jest już numer telefonu, na który dodzwonić się można z telefonu komórkowego, a ponad 40 procent sklepów bierze całość lub część kosztów połączeń na siebie - mają infolinie z puli numerów 0800 lub 0801.

Błyskawicznie rośnie też wykorzystanie komunikatorów i czatów z konsultantami. Takim kanałem kontaktu dysponuje co trzeci z badanych sklepów.

Widać też wyraźną poprawę w jakości pracy konsultantów. Dziewięć na dziesięć pytań wysłanych mailem doczekało się odpowiedzi w ciągu jednego dnia.

Badanie sklepów internetowych przeprowadzone zostało w okresie wrzesień-listopad 2010.

Co oceniano:

* asortyment - liczba produktów w sklepie, podział tematyczny, narzędzia i funkcje ułatwiające poznanie oferty

* informacje o produkcie - opisy towarów, opinie, dostępność, narzędzia pomagające podjąć decyzje o zakupie

* procedura zamawiania i dostawa - funkcjonowanie i przejrzystość formularzy zamówień, możliwości korekty, reklamacje, czas realizacji, śledzenie przesyłki

* sposoby płatności - dostępne formy, raty, bezpieczeństwo

* interakcja z klientem - kanały kontaktu, subskrypcje informacji

* jakość obsługi - czas reakcji na maila, obsługa infolinii, komunikatorów i czatów, fachowość udzielanych informacji

* łatwość dotarcia do informacji -nawigacja po stronie, wyszukiwarki, mapy serwisów, regulaminy, faq

* przejrzystość i funkcjonalność strony internetowej - estetyka, czytelność informacji, współpraca z przeglądarkami i systemami operacyjnymi, unikalne narzędzia dla klientów

* bonusy - wyprzedaże, promocje, prezenty, programy lojalnościowe i partnerskie, możliwość negocjacji ceny i personalizacji witryny

* zadowolenie klientów - opinie internautów o sklepie, oceny wystawiane w największych systemach opinii

Cały ranking znajduje się na stronie: http://ranking.money.pl/2010