TechCrunch: Nasza Klasa na sprzedaż za 130 mln euro

Jak podaje TechCrunch Europe, najpopularniejszy polski serwis społecznościowy może zostać sprzedany za 130 mln euro. NK nie komentuje spekulacji mediów.

Dwa niezależne źródła potwierdziły - podaje TechCrunch Europe - informację, że Nasza-Klasa.pl jest na sprzedaż. Wartość serwisu określono na 130 mln euro. Nieznane są szczegóły dotyczące ewentualnego nowego właściciela NK.

W sierpniu 2010 r. Nasza Klasa poinformowała o zmianach w strukturze właścicielskiej Spółki. Dotychczasowe udziały estońskiej spółki AS Forticom (72,96 proc.) zostały przejęte w całości przez Excolimp, spółkę prowadzoną przez wcześniejszych współudziałowców Forticom i jednocześnie twórców serwisów społecznościowych na Litwie i Łotwie (one.lt i one.lv). Reszta udziałów pozostała w dalszym ciągu w rękach polskich założycieli portalu Nasza-klasa.pl. Rozstanie z Forticomem oraz funduszem Digital Sky Technologies (DST) ostatecznie zakończyły spekulacje o ewentualnym połączeniu NK z Gadu-Gadu należącym do koncernu Naspers, który wcześniej przejął blisko 30% udziałów w DST.

Mimo rosnącej w kraju popularności Facebooka, NK wciąż jest najpopularniejszym polskim serwisem społecznościowym. Wg sierpniowej fali badania Megapanel PBI/Gemius miesięcznie odwiedza go ponad 12,1 mln internautów (real users). W ramach NK działa mikroblog, który - wg zapewnień przedstawicieli Spółki - jest obecnie najpopularniejszą usługą mikroblogową w Polsce: w sierpniu 2010 Śledzik przyciągnął 1 mln 900 tys. użytkowników dodających wpisy przynajmniej raz w miesiącu. NK rozpoczęła również swoją przygodę ze społecznościowymi grami, a funkcjonalnością wdrażaną w ostatnim czasie są grupy umożliwiające zrzeszanie się użytkowników wokół wybranych tematów i zagadnień. Serwis dostępny jest również w mobilnej wersji "lajt", dostępne są aplikacje Java i iPhone, a najbliższym czasie także wersja OVI na telefony Nokia oraz wersja Windows Mobile i aplikacja Android.

Nasza Klasa nie komentuje spekulacji mediów, nie zaprzecza jednak, że poszukuje partnerów do rozwoju serwisu. Obecnie spółka jest całkowicie w rękach prywatnych inwestorów, co otwiera nowe możliwości dla poszukiwania partnerów zainteresowanych długoterminowym budowaniem wartości portalu i umacnianiem pozycji NK. Nie komentujemy wycen spółki prezentowanych w mediach - mówi Dominik Kaznowski, Pełnomocnik Zarządu ds. Marketingu i Public Relations.

Czy 130 mln euro to dobra wycena dla serwisu przyciągającego miesięcznie ponad 12 mln internautów? W 2008 r. fundusz Forticom przejął - wg szacunków mediów - rozwijający się wówczas serwis za ok. 150-200 mln zł. Rok później eksperci z TechCrunch uwzględniając wyceny innych serwisów społecznościowych oraz liczbę użytkowników określili wartość spółki na 145 mln USD. Obecna dynamika rozwoju serwisu nie jest wielka jak w minionych latach, ale 2009 r. spółka zamknęła z imponującymi przychodami rzędu 63 mln zł (tj ponad 15 mln euro), co było wynikiem aż o 126 proc. więcej niż rok wcześniej.

Do największych przejęć w polskiej sieci należą do tej pory zakupy koncernu Naspers: w 2007 roku firma kupiła za 150 mln USD Gadu-Gadu, w 2008 roku - za 1,5 mld USD Allegro.pl, a w 2009 roku fundusz przejął większościowy pakiet w Bankier.pl.

Źródło: http://eu.techcrunch.com