comScore wyjaśnia - co na to rynek?

Debiut comScore na polskim rynku badania internetu był o tyle zaskakujący, że firma o ugruntowanej na świecie pozycji dostarczyła polskiej branży on-line wyniki nieco kontrowersyjne i zastanawiające. Przyglądamy się bliżej metodologii badania, a na pytania Internet Standard dotyczące m. in. 6,5 mln użytkowników AOL odpowiada Berit Block, European Press and Events Analyst z comScore.

comScore wyjaśnia - co na to rynek?
Niespodziewanie i niejako po cichu na polskim internetowym rynku badawczym pojawił się nowy gracz - firma comScore, która kilka dni temu opublikowała raport na temat popularności witryn wśród polskich internautów. W rozmowie z Internet Standard Berit Block, European Press and Events Analyst z comScore zapowiedziała, że firma publikować będzie comiesięczne raporty dotyczące oglądalności witryn w Polsce oraz przygotowuje się do wprowadzenia na nasz rynek innych narzędzi (np. qSearch i Video Metrix). Być może otwarte zostanie również regionalne przedstawicielstwo w Polsce.

Gemius bada polską sieć od 2004 r. więc tylko kwestią czasu było pojawienie się konkurencji w tym obszarze. Zwłaszcza w sytuacji, gdy realizowany przez Gemiusa pod skrzydłami PBI standard badania Megapanel PBI/Gemius był coraz częściej krytykowany, co przyczyniło się do rozpoczęcia procesu zmian (m.in. planów wdrożenia badania wideo w sieci) oraz rozszerzenia składu Spółki.

W ciągu minionych kilku lat badaniem polskiego internetu zainteresowanych było kilka firm: m. in. Nielsen, Kantar Research czy Ipsos, a comScore chciał nawet w 2005 r. przejąć Gemiusa. I kiedy wreszcie na rynku pojawiła się realna konkurencja w postaci firmy o ugruntowanej na świecie pozycji i szerokim zasięgu działania, okazało się, że dane które dostarcza pełne są niewiadomych i niespodzianek.

comScore wyjaśnia - co na to rynek?

O ile wyniki oglądalności np. witryn Google zarówno w badaniu comScore jak w Megapanelu PBI/Gemius nie różnią się od siebie zasadniczo, to statystyki dla innych serwisów budzą już wiele wątpliwości. W niektórych przypadkach są one znacznie wyższe, w innych nieco niższe jeśli porównamy je do Megapanelu PBI/Gemius (np. w przypadku portfeli największych polskich portali). Są też witryny, które w takiej postaci jakby w ogóle nie istniały (VEVO, info.pl)...

Różnice w obydwu badaniach wynikać mogą m. in. z metodologii - zasad doboru panelistów i ich wieku, kwestii estymowania danych na całą populację i wykorzystania danych demograficznych, specyfiki aplikacji wykorzystywanej przez panelistów itd. Liczyć się może również fakt uwzględniania serwisów "współpracujących" lub takich, których domena weszła na własność (czasową lub nieograniczoną w czasie) innego gracza, czego świadkami byliśmy niejednokrotnie w minionych latach.

Raport comScore bazuje na statystykach dotyczących internautów powyżej 15 roku życia, podczas gdy Megapanel PBI/Gemius uwzględnia użytkowników powyżej 7 lat. Aby zlikwidować tę rozbieżność przygotowaliśmy zestawienie dla witryn uwzględnionych przez comScore w Megapanelu PBI/Gemius dla użytkowników powyżej 15 roku życia (wg Megapanelu PBI/Gemius, lipiec 2010 r.). Różnice, które dostrzegliśmy przy wstępnym porównaniu badań nadal jednak pozostają.

Warto podkreślić, że w dalszym ciągu porównujemy dane za inne okresy: comScore za sierpień 2010 r. i Megapanel PBI/Gemius za lipiec 2010 r. Po raz kolejny pojawia się więc problem opóźnienia publikacji wyników przez Gemiusa.

comScore wyjaśnia - co na to rynek?
comScore wyjaśnia - co na to rynek?
comScore wyjaśnia - co na to rynek?

Z powyższego zestawienia widać, że wyniki comScore są korzystne m. in. dla AOL, Demotywatorów, Chomikuj.pl, Tekstowo.pl oraz Grupy o2, Naszej Klasy i serwisów ze stajni MIH Limited czyli Allegro, GG Network i Bankier.pl. Gorzej wypadają zaś portale: Agora traci ponad 14 pkt proc. w zasięgu, Interia ma mniej o 13 pkt proc., a Onet o 6 pkt proc - wygląda na to, że comScore nie uwzględnia w swych wynikach witryn współpracujących z danym serwisem np. na podstawie przepisania własności domeny (czego najlepszym przykładem jest osobne potraktowanie Interii i Chomikuj.pl). Wciąż zastanawiają jednak wyniki innych graczy jak np. AOL, info.pl czy VEVO.

Aktualizacja: 08 października 2010 12:58

Berit Block, European Press and Events Analyst z comScore odpowiada na pytania Internet Standard.