E-handel żądny wiedzy - relacja z konferencji E-commerceStandard 2010

Rok 2010 okazał się szczególnie udany dla cyklu konferencji E-commerceStandard organizowanych przez Internet Standard. Udany po pierwsze dlatego, gdyż gościliśmy rekordową liczbę uczestników. Zapraszamy do zapoznania się z relacją oraz obejrzenia wywiadów z uczestnikami.

Około 300 gości z całej Polski - właścicieli sklepów internetowych, dostawców rozwiązań, prelegentów, ekspertów w różnych dziedzinach handlu w sieci pojawiło się na przełomie września i października w Businessman Institute.

W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba uczestników konferencji była więc wyższa o ponad 30 proc.!

Również w rankingu sklepów internetowych zaszły poważne przetasowania. Liderem w pierwszej 10 największych sklepów internetowych (pod względem przychodu w 2009 r.) okazał się sklep Neo24.pl z wynikiem 145 mln. zł.

Dotychczasowy i niedościgniony lider - Agito.pl - po powikłaniach z Pronoxem spadł w omawianym okresie na 5. miejsce w tabeli z wynikiem ok. 100 mln. zł przychodu. Co interesujące, Neo24 wciąż brakuje kliku milionów by osiągnąć wynik zbliżony do Agito z czasów świetności.

Skąd to wiemy? Z opublikowanego w trakcie konferencji raportu Ecommerce 2010.

Jeszcze ostatni rzut oka na program konferencji i zaczynam relację ...

Kliknij, aby powiększyć

Krajobraz rynku e-commerce - badania, liderzy

Tradycyjnie już konferencje Internet Standard staramy się rozpoczynać od przedstawienia krajobrazu rynku, który najlepiej ilustrują dane z raportów rynkowych.

Tym razem na śniadanie zaserwowaliśmy uczestnikom jeszcze ciepłe dane z przygotowanego przez redakcję Internet Standard raportu Ecommerce 2010, zawierającego wyniki badania ankietowego polskich sklepów internetowych (w badaniu wzięło udział 593 sklepy) oraz wyczekiwany przez branżę ecommerce ranking sklepów.

Co napawa optymizmem, coraz więcej firm zdecydowało się udostępnić nam dane dotyczące przychodów oraz liczby zamówień. Kilka istotnych wniosków z raportu:

Kliknij, aby powiększyć

-> Zdecydowana większość badanych sklepów internetowych istnieje od 2 do 5 lat - ponad 58% i jest to aż 20% wzrost w stosunku do 2008 roku

-> Jedynie 50% sklepów istniejących ponad 10 lat zanotowało lepszy niż w 2008 roku wynik finansowy, mimo iż zysk wykazało 95%. z nich.

-> Zaledwie 6 na 100 to sklepy obsługiwane przez 11 do 20 osób!

-> Ciekawostką jest duży spadek zainteresowania portalami aukcyjnymi, mimo iż jest to nadal najczęściej wykorzystywany dodatkowy kanał sprzedaży, to w porównaniu z ubiegłym rokiem wykorzystanie jego spadło o prawie 10%.

Te właśnie kwestie omówił podczas wystąpienia dr Grzegorz Szymańskim reprezentujący Politechnikę Łódzką, Wydział Organizacji i Zarządzania, która była partnerem merytorycznym raportu.

Kliknij, aby powiększyć

Szczęśliwi i nieszczęśliwi sprzedawcy

Spojrzeć na branżę oczami e-sprzedawców pozwolił raport przygotowany przez firmę Gemius. Jak się okazuje, firmy niezadowolone ze swej działalności to te, które działają na rynku krócej niż 2 lata, prowadzone są najczęściej przez 1 osobę i nie zwiększają zatrudnienia. Nie prowadzą też sprzedaży offline ani sprzedaży zagranicznej. Częściej łącząc swoją działalność z aukcjami. Nie notowały spadku zysków, ale spadek obrotów.

Jak więc być szczęśliwym sprzedawcą? Idealny profil szczęśliwego sprzedawcy wygląda następująco:

-> 10 zatrudnionych pracowników

-> ponad 2-letni staż na rynku

-> sprzedaje raczej droższe produkty

-> działa w dużych miastach (powyżej 500 tys.)

-> sklep szczęśliwego sprzedawcy posiada kilka wersji językowych

-> reklamuje się na forach, grupach dyskusyjnych oraz w radio.

No i co najważniejsze - deklaruje zarówno wzrost zysków jak i obrotów. Według szczęśliwego sprzedawcy przyszłość należy do wyspecjalizowanych jednobranżowych e-sklepów.

Większość z przepytanych przez Gemius 186 sklepów zamierza w przyszłości rozszerzyć swoją ofertę produktową. Skupia się też na nowych formach reklamy oraz na promocjach dla klientów.

Kliknij, aby powiększyć

Firmę Gemius, która przeprowadziła przedstawiane na konferencji badanie reprezentowali Wojciech Ciemniewski, research executive oraz Krzysztof Łopuszyński, specjalista ds. badań e-marketingowych.

Prawdziwe poruszenie wśród uczestników wywołała prezentacja prezesa NEO24.pl. Maciej Idzikowski dał się już poznać branży jako osoba, która nie krępuje się opowiadać o działalności swojego sklepu, odsłaniając często sekrety kuchni. Nie zawiódł i tym razem.

Kliknij, aby powiększyć

Wiedza Macieja Idzikowskiego jest cenna, gdyż potwierdza ją praktyka - NEO24.pl było w 2009 r. liderem rynku e-commerce pod względem wielkości przychodu. Kolejne trzy miejsca w rankingu przygotowanym przez Internet Standard zajęły kolejno sklepy Electro.pl (125 tys. zł przychodu), oraz weteran rynku Komputronik.pl (120 tys. zł). Dalej w tabeli uplasowały się Merlin.pl i Agito.pl.

Wsparcie dla sklepów

Choć dzisiejszy e-sklep buduje swoją przewagę w większości przypadków niską ceną, specjalnymi ofertami dla klientów coraz częściej można usłyszeć opinie, że profil klienta się zmienia i że to nie niska cena powinnna być siłą biznesu. W tym kontekście przewijał się często m.in. temat porównywarek cen.

Eksperci zachęcają, by zamiast w cenę inwestować w markę np. Neo24.pl stara się sukcesywnie zmniejszać udział ruchu jaki czerpie z porównywarek, choć na początku działalności ruch jaki generowały porównywarki stanowił aż 95 proc. ruchu na stronie Neo.24.pl.

Co zatem oprócz marki, ceny i oferty może istotnie wpłynąć na pozycję sklepu na rynku? Czy takim istotnym elementem mogą być stabilna platforma sklepowa (oprogramowanie), różnorodna oferta systemów płatności, zaawansowane systemy rekomendacji, czy nowoczesne rozwiązania z obszaru logistyki?

W bloku tematycznym zatytułowanym "Wsparcie dla sklepów" w prezentacji Piotra Wrzalika, wiceprezesa zarządu, współzałożyciela Contium, przedstawione zostały analizy SWOT dla platform e-commerce, oprogramowania open-source i rozwiązań dedykowanych.

Prelegent przedstawił możliwe scenariusze rozwoju i wdrożeń poszczególnych rozwiązań oraz rady kiedy zakup platformy na własność ma sens, a kiedy należy korzystać z wynajmu licencji modelu SaaS. W ilustracji poniżej prezentujemy jedną z analiz SWOT.



Zgodnie z wynikami naszego badania ecommerce 2010 coraz więcej sklepów obsługuje transakcje zagraniczne. W roku 2009 już 58 proc. firm z branży e-commerce sprzedawało za granicę. Coraz chętniej też cudzoziemcy korzystają z polskich sklepów, które implementują coraz więcej języków obsługi.

Jak akceptować płatności zagraniczne opowiadał Michał Bzowy, wiceprezes zarządu, Przelewy24. Co prawda obsługa klientów z zagranicy to konieczność konwersji walut, stworzenia wersji językowych oraz wyższe koszty wysyłki, ale także i prawdopodobny wzrost liczby klientów.

O tym, że Poczcie Polskiej rośnie nowy, poważny konkurent, można było wywnioskować z prezentacji Rafała Brzoski, prezesa zarządu Grupy Integer.pl i zarządu, InPost. Premiera paczkomatów miała miejsce podczas ubiegłorocznej konferencji ecommerceStandard 2009. Jak ta usługa przyjmuje się obecnie na polskim rynku i jaka jest jej przyszłość?

Obecnie Paczkomaty to ok. 300 "maszyn" w 72 miastach Polski. Do końca 2011 będzie 800 urządzeń. Lokalizacje to głównie stacje benzynowe oraz parkingi całodobowe. Przesyłki nie mogą ważyć więcej niż 12 kg, a bardzo zapobiegliwi klienci mogą je dodatkowo ubezpieczyć.

Jak mówił podczas odbywającego się na konferencji panelu dyskusyjnego Rafał Sołkiewicz (FAVENTE), który obsługę logistyczna zna od podszewki, głównym motorem napędowym Paczkomatów jest cena tej usługi - nie przekracza ona 8 zł. Żadna inna firma kurierska nie operuje na takich stawkach. O przyszłości Integer.pl opowiada Rafała Brzoska:



Wybór produktów, które sklep rekomenduje klientom nie jest wcale oczywisty. Nie jest też intuicyjny i powinien być poparty badaniami - przekonywał, Paweł Wyborski, członek zarządu, Data Force Group - "Jest pewne grono klientów, które wraz z pieluchami kupuje piwo, karmę dla psów. Zastanawialiśmy się dlaczego. Okazało się, że są to młodzi tatusiowie, którzy idą po pieluchy, patrzą browar - biorę browar, mam psa więc biorę karmę dla psów. To są nie trywialne rekomendacje" - mówił Wyborski.

Z kolei o prowadzeniu sklepu bez magazynu, logistyki, działu obsługi klienta i bez ... towaru, opowiadał Robert Sołkiewicz, prezes FAVENTE. Droppshiping, bo o tej usłudze mowa zostawia w rękach sprzedawcy jedynie konieczność zareklamowania swoich usług. Oczywiście sprzedawca nie musi korzystać ze wszystkich usług firmy droppshipingowej i część obowiązków (jak np. obsługa klienta) wziąć na własne barki.

Na rozwiązaniu oferowanym przez firmę Rafała Solkiewicza bazują takie sklepy jak Kolporter.pl, Mareno.pl czy Stereo.pl. Więcej szczegółów w wywiadzie wideo:



Nocny networking

Tegoroczna impreza integracyjna w Jazz Bistro (spodziewając się dużej frekwencji zmieniliśmy przed samą konferencją lokalizację), zgromadziła ponad 100 osób, które do późnych godzin nocnych w mniej oficjalnej atmosferze ;) nawiązywały nowe znajomości i toczyły zażarte dyskusje "około e-commercowe". Kilka mniej oficjalnych zdjęć opublikowaliśmy na naszym facebookowym profilu.

Marketing dla e-commerce

Dzień drugi konferencji otworzyły prezentacje Krzysztofa Dębowskiego, dyrektora zarządzającego SARE i Grzegorza Błażewicza, dyrektora zarządzającego i właściciela, Benhauer. Szczególnie ta druga prezentacja, dotycząca systemu obsługi kampanii AdWords dla mniej zaawansowanych użytkowników, wzbudziła ożywienie wśród uczestników.

Bezpieczeństwo, zaufanie, usability, zwiększanie wartości koszyka

Podczas konferencji swój start ogłosiła usługa - Trusted Shops. O systemie certyfikacji sklepów opowiadał Piotr Jarosz, country manager, Trusted Shops. Mówi też o tym w materiale poniżej:



O tym, dlaczego wyszukiwanie w sklepach nie działa i jak je poprawić opowiadali przedstawiciele Fact Findera. Nowoczesna wyszukiwarka w sklepie powinna umieć poradzić sobie nie tylko z literówkami (kamear -> kamera) czy ortografią (kórtka -> kurtka), ale także i ze zlepkami słów (karmadlakota -> karma dla kota), fleksją (poradnik grafika -> poradniki dla grafików). Problemów nie powinna mieć także z kolokwializmami (komórka -> telefon komórkowy), synonimami (dżinsy -> spodnie -> Levisy), złożeniami (żakiet -> marynarka damska), i naprawdę trudnymi zapytaniami (czarna kurtka skórzana dla męża -> męska czarna kurtka skórzana).

O połączeniu sprzedaży off-line i on-line w serwisie Bilety24.pl mówili Michał Bzowy, wiceprezes zarządu, Przelewy24 i Olek Olkowski, marketing manager, Bilety24. Już wkrótce za pomocą telefonu komórkowego bilety będą mogli kupować mieszkańcy Warszawy.

Realtime commerce

Kiedy i czy mobile staje się istotnym kanałem sprzedaży? Co bardziej efektywne w mobile shoppingu - wersja light sklepu czy aplikacja? Swoją unikalną wiedzą w wywiadzie dzieli się Marcin Michalski, kierownik działu rozwiązań mobilnych, Grupa Allegro:



"Supertanio.pl czyli jak tradycyjne media związać z e-commerce" - brzmiał tytuł prezentacji autorstwa Dominika Malczewskiego, dyrektora ds. e-commerce, MURATOR. Malczewski pokazywał, że także czytelnicy tabloidów mogą kupować w internecie. Wystarczy ich do tego odpowiednio zachęcić, wykorzystując np. treści redakcyjne. Więcej w wywiadzie:



Social commerce, digital goods

Jak wiele klonów amerykańskiego Groupona powstało w już w Polsce? Tego mogliśmy dowiedzieć się z prezentacji Tomasza Dalacha, prezesa zarządu, Gruper.pl. Na ten temat krótkie wideo:



Jak na swoją witrynę przyciągnąć użytkowników? Konkursy, marketing wirusowy, "mądre" kampanie, SEO/SPAM, PR - te elementy sprawdziły się w przypadku serwisu Szafa.pl. Andrzej Domagała , członek zarządu Szafa.pl, mówił też o nowych funkcjonalnościach serwisu: przymierzalnie online, galeria z ubraniami w internecie czy współpracy z bandami odzieżowymi (wzajemne promowanie wszystkich serwisów).

Oczywistym punktem tej relacji jest Viren Bhandari., osobowość charyzmatyczna i wyznawca self-brandingu.

Charakterystyczne jest to, że gdy Viren zaczyna prezentację, osoby dotychczas zajęte rozmową w kuluarach nagle zjawiają się na sali. W tym roku podpowiadał jak działać w social media (nie budować sztucznego dystansu ze społecznością, nie czekać biernie na odzew, nie ignorować krytyki) oraz przedstawił InFlavo - aplikacja do prowadzenia

sklepu na Facebook. Dodajmy, że InFlavo to projekt, za którym stoi spółka InPost.

Jak zarabiać na sprzedaży usług w internecie? Dominik Golenia, CEO B2C business line, Symetria wymienił kilka sposobów posługując się przykładem Vitalia.pl.

Oto zbiór rad:

-Dawaj więcej niż konkurencja, ale zachowaj racjonalny poziom przewagi

-Cokolwiek nowego planujesz, zawsze kalkuluj jak to wpłynie na LTV (Lifetime Value)

-Nie mniej skrupułów przed zamrażaniem pomysłów

-Informuj klientów o nowościach w ostatnim momencie

-Przy większych projektach zachowaj dyskrecję, stwórz zespół poza siedzibą firmy

-Twórz wysokie bariery wejścia

-Bądź gotów na zmiany planów, nie bój się je modyfikować nawet w środku prac

-Przewiduj ruchy konkurentów i wyprzedź ich

-Przygotuj plan "B" na wypadek zdewaluowania rynku



Goście obecni na konferencji podkreślali przydatność takich spotkań. Mamy nadzieję, że nowa formuła konferencji jaką przedstawimy w przyszłym roku przyniesie dla polskiego rynku e-commerce jeszcze więcej wartościowych informacji oraz umożliwi uczestnictwo w naszym evencie znacznie większej liczbie firm i organizacji.

Bądźcie z nami na Internet Standard wkrótce więcej informacji na ten temat. Dziękujemy i życzymy jeszcze szybszego wzrostu przychodów!

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.