Internet Standard prezentuje raport "ecommerce 2010"

Najważniejsze informacje o polskim rynku ecommerce, wyniki corocznego badania firm handlujących w sieci i ranking finansowy sklepów internetowych - wszystko to w nowej publikacji serwisu Internet Standard. Zapraszamy do pobierania raportu "ecommerce 2010"!

Czwarta edycja naszej corocznej publikacji składa się z czterech głównych części. W pierwszym rozdziale zebraliśmy najważniejsze informacje o stanie krajowego rynku ecommerce, charakterystyce i zwyczajach zakupowych polskiego e-klienta, a także o strukturze sklepów internetowych działających w polskiej sieci.

Druga część raportu to omówienie wyników badania ankietowego, które przeprowadziliśmy w sierpniu 2010 r. we współpracy z Wydziałem Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej w sierpniu 2010 r. Polskie sklepy internetowe odpowiedziały na 37 szczegółowych pytań dotyczących organizacji sprzedaży, marketingu, infrastruktury informatycznej i bezpieczeństwa, logistyki, a także osiągniętych wyników finansowych i perspektyw na najbliższe lata. W części trzeciej prezentujemy ranking sklepów internetowych wg przychodów w 2009 r. Część czwarta zawiera wywiady z przedstawicielami polskiej branży ecommerce.

Poniżej prezentujemy wybrane wnioski z analizy wyników badania.

Zdecydowana większość sklepów internetowych istnieje od 2 do 5 lat - tę odpowiedź wybrało aż 57% ankietowanych, o 20 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Oznacza to, że większość sklepów, które w zeszłym roku mogły pochwalić się stażem od 1 do 2 lat, wciąż istnieje. Dwukrotnie zwiększyła się także liczba sprzedawców z ponad dziesięcioletnim stażem (z 2 do 4%).

Od trzech lat nie zmienia się proporcja liczby prowadzonych jednocześnie sklepów. Trzy czwarte respondentów zadeklarowało, że prowadzi wyłącznie jeden sklep internetowy. Ponad połowa polskich sklepów internetowych jest obsługiwana przez jedną lub dwie osoby, a tylko co pięćdziesiąty sklep zatrudnia powyżej 50 pracowników.



Co trzeci respondent posiada w swojej ofercie od 1 do 5 tys. produktów. W stosunku do 2008 roku niewiele zmniejszyła się liczba najmniejszych sklepów posiadających w swoim asortymencie do stu różnych pozycji. Większą liczbę produktów sprzedają sklepy z długim stażem i większą liczbą pracowników.

Ponad połowa ankietowanych współpracuje z maksymalnie 10 dostawcami, a jedynie co piąty sklep otrzymuje produkty od więcej niż 20 dostawców. Celem zwiększania liczby dostawców jest przede wszystkim wzrost sprzedaży, rozszerzenie oferty, obniżenie kosztów oraz większe zadowolenie klientów.

Dwie trzecie sklepów internetowych prowadzi jednocześnie sprzedaż za pośrednictwem serwisów aukcyjnych. Ten dodatkowy kanał sprzedaży najczęściej wykorzystują przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej.



Najpopularniejsze formy marketingu stosowane przez polskie e-sklepy to pozycjonowanie stron i obecność w porównywarkach cen. Jedna z niewielu form marketingu, której wykorzystanie wzrosło od ubiegłego roku, to e-mail marketing, natomiast wyraźnie mniejszą popularnością niż rok wcześniej cieszyła się reklama poza internetem. Choć zainteresowanie działaniami promocyjnymi w serwisach społecznościowych zauważalnie wzrosło, z tej formy marketingu korzysta jedynie co dziesiąty e-sklep.

Serwery dedykowane i wirtualne to najczęściej wybierane usługi hostingowe przez internetowych sprzedawców w Polsce. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się hosting na platformach sklepowych. Prawie jedna trzecia badanych korzysta z oprogramowania zakupionego, 27% bazuje na własnych systemach do obsługi sprzedaży, a jedna czwarta wybrała oprogramowanie open source.

Zdecydowanie najpopularniejszymi formami płatności w polskich e-sklepach w 2009 roku były płatność przy odbiorze oraz przelew na konto. Coraz bardziej popularny jest szybki przelew internetowym wykorzystywany głównie przez sklepy z co najmniej dwuletnim stażem.

Najchętniej wybieraną formą dostawy zakupionych produktów do klienta w 2009 roku była przesyłka kurierska. Cztery na pięć sklepów umożliwiają odbiór osobisty (wzrost o 6,6 pkt proc.), a 75% oferuje wysyłkę towarów pocztą (spadek o 4 pkt proc.).



Ubiegły rok był zdecydowanie lepszy finansowo dla polskich sklepów internetowych niż rok poprzedni - w 2009 roku 87% respondentów osiągnęło zysk netto (73% rok wcześniej). Zyski netto badanych firm oscylowały między 100 tys. zł a 500 tys. zł, sprzedaż netto poniżej 10 tys. zanotował jedynie co jedenasty sklep. Prawie 70% istniejących sklepów internetowych poprawiło swoje zyski w porównaniu do poprzedniego roku.

Co trzeci sklep w 2009 roku obsługiwał od 1 do 5 tys. zamówień, a dwa na trzy zwiększyły liczbę zamówień w porównaniu do roku poprzedniego. Liczba klientów internetowych sklepów systematycznie wzrasta - co czwarty sklep w 2009 roku obsłużył od 1 tys. do 5 tys. klientów.



Największe problemy sklepów w minionym roku dotyczyły, podobnie jak przed rokiem, współpracy z dostawcami i firmami kurierskimi. Mimo wszystko sprzedawcy internetowi optymistycznie patrzą w przyszłość oczekując niewielkiego wzrostu sprzedaży netto. W najbliższej przyszłości planują głównie zmiany w ofercie i jej prezentacji, poprawę funkcjonalności witryn sklepów oraz poprawę efektywności prowadzonych działań marketingowych.

Dane prezentowane w raporcie jednoznacznie wskazują, że polski rynek ecommerce wkroczył w okres mocnej stabilizacji, skutecznie walcząc o e-klientów i wykorzystując sprzyjające uwarunkowania gospodarcze. Sprzedaż w sklepach internetowych wzrosła w 2009 r. o 17,66%, tj. do 5,33 mld zł, natomiast całkowita wartość transakcji przeprowadzonych na platformach aukcyjnych zwiększyła się do 8,1 mld zł, co oznacza zmianę o 25% w stosunku do 2008 r. Szacunki te dotyczą wyłącznie handlu towarami. Należy jednak pamiętać, że szeroka definicja ecommerce obejmuje także internetową sprzedaż usług oraz transakcje w schemacie "poszukiwanie online - zakup offline", które również wpływają na wysokość notowanych przez firmy obrotów.

W raporcie prezentujemy kompletną listę rankingową prezentującą Top 120 polskich sklepów internetowych uszeregowanych według wielkości przychodów netto za 2009 rok. W większości dane finansowe prezentowane w raporcie potwierdzone są przez właścicieli sklepów.

Lista uporządkowana jest w kolejności od sklepów o największych obrotach do najmniejszych. Przychody w wysokości powyżej 100 mln zł w ubiegłym roku osiągnęło tylko 5 sklepów, z których 3 reprezentują najliczniejszą kategorię RTV/AGD/Foto.

Liderzy poskiego rynku ecommerce



Które sklepy w 2009 r. osiągnęły największe przychody? W tym roku miejsce lidera zajął Neo24.pl, odnotowując prawie trzykrotny wzrost przychodów (z 52 do 145 mln zł) przy tylko dwukrotnie zwiększonym ruchu.

Drugą pozycję zajął sklep Electro.pl, awansując z miejsca czwartego w roku ubiegłym, zwiększając zarówno przychody, jak i oglądalność witryny. Na pozycji trzeciej uplasował się Komputronik. pl.

Ubiegłoroczny lider - Agito.pl - musiał się pożegnać z najwyższym podium. Przychody sklepu spadły ze 174 do 101 mln zł, co dało mu dopiero piątą lokatę w aktualnym zestawieniu.

Kliknij, aby powiększyć

Merlin.pl w 2009 r. nieznacznie zwiększył swoją sprzedaż i uplasował się na czwartej pozycji. Lepiej poradził sobie jego najważniejszy rywal - Empik.com, który według naszych szacunków osiągnął w ubiegłym roku 40-proc. wzrost obrotów.

Szóste miejsce, podobnie jak przed rokiem, przypadło spółce Oponeo.pl. Na ósmej pozycji pojawił się dość niespodziewanie Redcoon.pl. W ubiegłym roku sklep zwiększył swoje przychody z 16,8 do niecałych 70 mln zł.

Pierwszą dziesiątkę zamykają Zadowolenie.pl i E-numizmatyka.pl. Pierwszy sklep mógł osiągnąć w ubiegłym roku około 67,5 mln zł obrotu, drugi zaś zwiększył przychody do niecałych 65 mln zł, ale jednocześnie odnotował wyraźny spadek liczby zamówień.

Warto zwrócić uwagę na znaczne różnice w wielkości przychodów między sklepami z pierwszej dziesiątki a pozostałymi. Już będący na 11. pozycji sklep MagicznaPlaneta.pl miał przychody niższe o prawie 2/3 w stosunku do lidera rankingu - Neo24.pl.

Z analizy wyników pierwszej dziesiątki można wyciągnąć również dość optymistyczny wniosek: wszystkie sklepy (poza Electro.pl i Merlinem, które nie udzieliły tej informacji) osiągnęły w ubiegłym roku dodatni wynik finansowy netto.

Zapraszamy do pobierania raportu!

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.