comScore po raz pierwszy o polskim internecie

17,8 mln internautów w wieku powyżej 15 lat, wielka popularność Google przy równoczesnym przywiązaniu do lokalnych marek - to wnioski z pierwszego badania polskiego internetu wykonanego przez firmę comScore. I mimo, iż pewne dane skłaniają do zastanowienia (np. 6,3 mln użytkowników AOL) - pytanie o wejście na rynek polski światowego lidera rynku badawczego nasuwa się niemal automatycznie.

Jedna z najpopularniejszych na świecie firm badających miedia i internet po raz pierwszy wzięła pod lupę sieć w naszym kraju i zaprezentowała raport przygotowany w oparciu o narzędzie comScore Media Metrix. Zaprezentowane wyniki dotyczą sierpnia 2010 r. i nie uwzględniają zawieranych pomiędzy polskimi graczami umów o współpracy (np. Interii z Chomikuj. pl).

Podobnie jak wg wciąż obowiązującego standardu badania polskiej sieci tj Megapanelu PBI/Gemius, właścicielem najpopularniejszych w Polsce witryn jest wg comScore Google (wyniki uwzględniają również YouTube.com). Z serwisów giganta z Mountain View korzysta w Polsce wg raportu comScore 17,2 mln internautów co oznacza 97 procentową penetrację przy zakładanej przez Firmę liczbie 17,8 mln wszystkich internautów powyżej 15 roku życia.

Drugim największym potentatem polskiej sieci okazuje się być Naspers, do którego należy m. in. Allegro, GG Network oraz Bankier.pl. Z serwisów MIH Limited korzystało w sierpniu 2010 r. wg comScore 14,2 mln osób. Trzecia jest Nasza-klasa.pl przyciągająca na swój serwis ponad 13,8 mln internautów.

Portalem nr 1 w Polsce, wg opublikowanego raportu, jest Onet, a tuż za nim plasuje się Wirtualna Polska. Co ciekawe, trzecie miejsce wśród portali nie przypada w raporcie ani serwisom Agory ani Interii, ale Grupie o2, której serwisy przyciągnęły w sierpniu wg comScore ponad 11,5 mln internautów. Chomikuj.pl, które w Megapanelu PBI/Gemius pracuje na korzyść Interii sklasyfikowane zostało przez comScore na miejscu 13.

Z innych niespodzianek warto wymienić 6,3 mln użytkowników odwiedzających serwisy AOL, ponad milion internautów więcej od megapanelowych statystyk dotyczących popularnosci Filmweb.pl (wg comScore 4,2 mln, wg lipcowego Megapanelu PBI/Gemius 2,8 mln real users) oraz Tekstowo.pl (wg comScore 3,5 mln, wg Megapanelu PBI/Gemius 2,2 mln). Co więcej w porównaniu do Megapanelu PBI/Gemius, Demotywatory.pl "dostały" od comScore gratis 2 mln fanów i wg raportu odwiedzane są obecnie przez imponującą liczbą 5,4 mln internautów. Nie wspominając już o odwiedzanej przez 3,5 mln internautów witrynie info.pl, która (przynajmniej teraz) nie istnieje...



Okazuje się, że Polacy są bardzo aktywnymi użytkownikami wyszukiwarki Google. Najaktywniejszymi w Europie, o czym świadczy największa liczba wyszukiwań przypadająca na internautę korzystającego z wyszukiwarki. Podczas gdy średnia europejska wynosi 116,3, tak w Polsce jest to 156,8. Wynik dla drugiej w kolejności Wielkiej Brytanii wynosi 143,8, a trzeciej Finlandii 140,8.



O ile pojawienie się konkurencji dla obowiązującego w Polsce badania Megapanel PBI/Gemius oznaczać może korzyści dla klientów w postaci podwyższania jakości badania i oferowania atrakcyjnych warunków współpracy. O tyle niepokoić może fakt znacznych rozbieżności w wynikach badania skutkujących w zniekształconym obrazie rynku oraz dyskusji o wyższości jednego badania nad drugim.

AKTUALIZACJA

O szczegóły wejścia na rynek polski zapytałam przedstawicielkę firmy comScore.

Dlaczego firma comScore zdecydowała się badać polski rynek internetowy?

Berit Block, European Press and Events Analyst, comScore: Po pierwsze, misją naszej firmy jest dostarczanie raportów w perspektywie globalnej. Polski rynek on-line jest największy w Europie, a ponieważ nigdy nie dostarczaliśmy danych dotyczących tego kraju to była prosta decyzja, że najwyższy czas zacząć to robić.

Po drugie, wielu z naszych globalnych klientów prosiło nas o dostarczenie im danych dotyczących polskiego internetu.

Czy to oznacza, że publikować będziecie na bieżąco raporty dotyczące internetu w Polsce? Czy zamierzacie w tym względzie konkurować z innymi firmami badawczymi np. z Gemiusem?

Tak, zamierzamy publikować comiesięczne raporty dotyczące rynku polskiego. Trudno powiedzieć czy stanowić będziemy bezpośrednią konkurencję dla Gemiusa - dostarczamy danych dla całego rynku on-line, a nie tylko na witryn sprzedających reklamy.

Czy zamierzacie otworzyć oddział comScore w Polsce? Kiedy możemy się tego spodziewać?

Decyzja o otwarciu regionalnego przedstawicielstwa jeszcze nie zapadła. Jeśli obserwować będziemy zainteresowanie lokalnych graczy naszymi usługami to z pewnością powstanie oddział firmy comsCore w Polsce.

Czy wdrażać będziecie inne niż comScore Media Metrix produkty i usługi dotyczące polskiego rynku on-line?

Wprowadzimy także qSearch oraz - mam nadzieję - Video Metrix. Ponadto chcielibyśmy współpracować z przedstawicielami e-biznesu w Polsce by dostarczać im badanie Ad Effectiveness. Co więcej, przejęliśmy też specjalizującą się w badaniach użyteczności witryn firmę NEDSTAT i chcielibyśmy rozszerzyć jej obszar działania również o rynek polski.

Dziękuję za rozmowę

Firma badawcza Gemius realizująca z ramienia PBI badanie polskiego internetu odmówiła komentarza w sprawie wejścia na rynek polski firmy comScore.

Źródło: http://comscore.com

Aktualizacja: 30 września 2010 13:56
Dodałam krótki wywiad z Berit Block z firmy comScore.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.