Oxford English Dictionary już tylko on-line

Prezes Oxford University Press zapowiedział, że prawdopodobnie trzecia edycja monumentalnego słownika OED ukaże się wyłącznie w internecie.

Wiele wskazuje na to, że nie ukaże się drukiem następne, trzecie wydanie legendarnego słownika Oxford English Dictionary. Wydawca - Oxford University Press - poinformował, że przygotowane od 21 lat wydanie tzw. OED3 ukaże się prawdopodobnie już tylko w internecie. Do ostatecznego ukończenia prac (słownik przygotowuje obecnie ponad 80 leksykografów) potrzeba jeszcze ok. 10 lat.

Z aktualnego słownika OED korzysta w internecie prawie 2 mln użytkowników uiszczających roczną opłatę w wysokości 295 USD. Są wśród nich zarówno użytkownicy indywidualni, jak również instytucje naukowe i biblioteki.

Rynek językowych słowników drukowanych zanika, maleje o kilkadziesiąt procent rocznie - powiedział Nigel Portwood, prezes OUP. Na pytanie "Sunday Times" czy jego zdaniem trzecia edycja słownika będzie drukowana, odpowiedział: Nie sądzę zwracając uwagę na rosnącą popularność e-booków i urządzań takich jak iPad czy Amazon Kindle.

Poprzednia, druga edycja słownika OED liczyła 20 tomów i ukazała się drukiem w 1989 r. W cenie 1165 USD sprzedano zaledwie 30 tys. kompletów. Praca nad pierwszą edycją rozpoczęła się jeszcze w 1879 r, słownik wydany został w 1928 r.

Wg zapowiedzi prezesa OUP, wydawnictwo nadal sprzedawać będzie drukowane słowniki Oxford Dictionaries. Będą to jednak rzeczy mniejsze, o charakterze popularno-naukowym.

Podobny kierunek na internet i technologie przyjęła ostatnio sieć amerykańskich księgarni Barnes & Noble. Mimo wzrostu obrotów w pierwszym kwartale 2010 r. o 21% (do wartości 1,4 mld USD), odnotowała ona stratę w wysokości 62,5 mln USD w porównaniu do zysku 12,3 mln USD w analogicznym okresie rok temu. Firma obserwując wzrosty sprzedaży w internecie (o 42%, podczas gdy sprzedaż w księgarniach spadła o 0,9%) postanowiła siłę napędową swojego rozwoju uczynić czytnik Nook. Obniżono jego ceny (z 259 USD do 159 USD), a także przygotowano wersję dla Androida i iPhone'a. Spółka wierzy, że dzięki Nook uda się jej zwiększyć przychody przynajmniej o 21%.

Źródła:http://www.telegraph.co.uk , http://mashable.com