Last.fm: wprowadzili opłaty i zachowali użytkowników

Last.fm uaktywnia się na polskim rynku. Cel: przyciągnąć reklamodawców. Dlaczego wybrano akurat Polskę, gdzie serwis jest od ponad roku częściowo płatny?

Last.fm: wprowadzili opłaty i zachowali użytkowników
Last.fm chce zainteresować reklamodawców swoją powierzchnią reklamową. W tym celu zatrudniono agencję 121PR, która ma przypominać rynkowi o istnieniu Last.fm.

Zaplanowane działania to m.in. tworzenie informacji prasowych skierowanych do mediów branżowych (jak np. InternetStandard.pl ;), ale także pokazywanie potencjału Last.fm domom mediowym. Opisywane będą prowadzone akcje reklamowe, jak np. obecna promująca markę Hortex, a potem tworzone na ich podstawie case studies.

Last.fm nie planuje jednak otwierać biura sprzedaży w Polsce.

Dlaczego polski meloman?

W kwietniu ubiegłego roku Last.fm stało się serwisem płatnym. Nie w całości. Wprowadzona opłata objęła tylko słuchanie muzyki za pomocą radia Last.fm. Cena to 3 dol za miesiąc.

Last.fm: wprowadzili opłaty i zachowali użytkowników

Jak podpowiada zdrowy rozsądek (i doświadczenia) - jeżeli serwis bezpłatny z dnia na dzień staje się płatny, to większość użytkowników przesiada się na alternatywny, darmowy produkt. A było komu odejść. W kwietniu 2009 r. Last.fm było odwiedzane przez ok. 700 tys. osób z Polski (za Megapanel PBI/Gemius).

W moich kręgach już wielu odpadło

Ja i kilku moich znajomych zrezygnowaliśmy z korzystania z serwisu, bo cały jego urok leżał właśnie w dopasowanym do preferencji muzycznych radiu.

Najwyraźniej nikt więcej nie podzielał tego zdania, bo liczba użytkowników Last.fm od tamtego dnia nie tylko nie zmalała, ale i sporo wzrosła. Z serwisu Last.fm korzysta dziś w Polsce ponad 1 mln osób miesięcznie - wynika z najnowszych wyników Megapanelu.

Czyżby radio nie było sercem Last.fm?

Komentarz Last.fm: - "Rok do roku (lipiec 2009 do lipca 2010) utrzymaliśmy stabilną pozycję w Polsce nawet bez darmowego radia online. Zaobserwowaliśmy, że polscy użytkownicy są bardzo aktywni w takich obszarach serwisu, jak lista zbliżających się wydarzeń muzycznych, narzędzia społecznościowe i strony profili. Dla przykładu, polscy uzytkownicy stanowią najliczniejszą grupę użytkowników nowej sekcji Festiwale a także częściej, niż przedstawiciele wszystkich innych państw z osobna (jak np. Amerykanie, Brytyjczycy czy Niemcy) deklarują uczestnictwo w zapowiadanych na Last.fm festiwalach" - mówi Christiana Hines, Senior Account Manager, European Sales.

Last.fm: wprowadzili opłaty i zachowali użytkowników
- Last.fm, Wydarzenia.

- "Polscy użytkownicy również najczęściej umieszczają wpisy w Shoutbox, komentują na forach i pamiętnikach, wysyłają najwięcej prywatnych wiadomości i dołączają do większej ilości grup niż którykolwiek inny kraj" - mówi Christiana Hines.

- "Polscy użytkownicy wchodzą na Last.fm ponieważ kochają muzykę ale także po to, by kontaktować się z innymi ludźmi podzielającymi ich upodobania. Dzięki temu Last.fm jest wciąż popularne" - mówi Christiana Hines.

Wszystkie te czynniki mają przełożyć się również na atrakcyjność polskiej wersji dla reklamodawców. Bo Polacy miesięcznie generują także najwięcej odsłon. Z kolei możliwości reklamowe pozwalają na targetowanie reklam wokół upodobań muzycznych oraz cech demograficznych.

Last.fm: wprowadzili opłaty i zachowali użytkowników
- Last.fm, Festiwale.

Last.fm nie zdradza niestety, jaka część obecnych polskich użytkowników także płaci za dostęp do radia online. Dowiedziałem się tylko, że przychody polskiej wersji stanowią miks opłat za subskrypcję oraz reklamy. Globalnie firma więcej zarabia na reklamach.

Na koniec dodam, że Last.fm nie wprowadziło opłat we wszystkich krajach. Czysty model reklamowy zachowano w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Powód? Przychody reklamowe pokrywają w tych krajach koszty działalności.