Panel prezesów - konferencja Internet 2k10

Dyskusja o wizjach przyszłości. O tym, ile marek należy utrzymywać w internecie, jak jeszcze można zawłaszczyć internautę i jak walczyć z globalnymi gigantami.

Panel prezesów - konferencja Internet 2k10
Tuż po wakacjach ruszamy z nową falą orzeźwiających konferencji. Dla stałych uczestników naszych spotkań oraz dla osób które naszych konferencji jeszcze nie znają (lub znają ale nie były) przygotowaliśmy specjalny materiał. Jest to nagranie z panelu prezesów, który odbył się podczas ostatniej w ubiegłym sezonie konferencji Internet 2k10.

Dyskusja toczyła się o wizjach przyszłości, o tym co nas czeka w następnej dekadzie w internecie. Wśród panelistów sami wybitni przedstawiciele branży: Tomasz Józefacki (członek zarządu, Agora), Arkadiusz Pernal (prezes zarządu, Nasza Klasa), Tomasz Jażdżyński (prezes zarządu, Interia.pl), Grzegorz Tomasiak (prezes zarządu, Wirtualna Polska), Michał Brański (członek zarządu, Grupa o2), Łukasz Wejchert (prezes zarządu Grupa Onet.pl, wiceprezes zarządu TVN). Sądzę, że wideo dobrze oddaje ducha konferencji.

Panel trwa ponad godzinę, dlatego podzieliliśmy go na cztery, tematyczne nagrania: "Multimarkowość: duże i jednorodne czy sieci witryn", "Najazd na Polskę: Microsoft, Google, Facebook, Apple ...", "Jak jeszcze zawłaszczyć internautę?", "itp.".

Multimarkowość: duże i jednorodne czy sieci witryn

- "Inwestujemy głównie w markę Onet. Uważamy, że ekonomicznie jest bardzo trudno utrzymywać 20 różnych marek. Bo nie jest tak, że wystarczy wprowadzić usługę. Trzeba ją także utrzymać" - mówił Łukasz Wejchert z Onet.pl, dodając, że rzeczywistość nie jest czarno biała i poszczególne marki w grupie Onet wzajemnie się wspierają.

- "Za wielomarkowością opowiedzieliśmy się dekadę temu, startując z więcej niż jednym produktem pod różnymi domenami. Mam wrażenie, że każda faza, cykl w internecie będzie zagospodarowywana przez nowe marki. Nasza-Klasa też jest nową marką" - mówił Michał Brański z o2.pl - "Tylko marki uszyte od nowa gwarantują autentyczne przeżycie."

Podobnie jak o2, także Agora poszukuje wielu nisz. - "Jak powiedział Łukasz, to kosztuje, ale jest w tym też potencjał po stronie poszukiwania kontaktu z użytkownikiem. Nie wszystkie marki żyją wiecznie, niektóre kończą swój bieg - mówił Tomasz Józefacki z Agory, podkreślając, iż niektóre projekty mają swój określony cykl życia uzależniony od potrzeb konsumenta.

Wady multimarkowości przedstawił Tomasz Jażdżyński z Interii - "Jest pewna skończona liczba miejsc w internecie, których ludzie mogą używać" - mówi Tomasz Jażdżyński. - "Jest cała masa marek, które po odcięciu od stron głównych naszych portali, odcięciu środków na promocję w Google upadnie."

Najazd na Polskę: Microsoft, Google, Facebook, Apple ...

- "W Onecie mamy dwa koszyki. Pierwszy to biznesy globalne: Microsoft, Google, Apple z którymi aby walczyć trzeba mieć setki milionów euro czy dolarów - mówił Łukasz Wejchert - "Próbujemy dopasować się do ekosystemów które tworzy Google, Facebook czy Nasza-Klasa."

"Facebook to znaczący gracz i trudno być ślepym na tą konkurencję, ale wydaje nam się że kluczem jest zamykanie drzwi z punktu widzenie rynku lokalnego. Polska jest wyjątkowym rynkiem, jeżeli chodzi o zagranicznych graczy jest Gadu-gadu, Allegro, my" - mówił Arkadiusz Pernal, podkreślając tym samym że jego społeczność jest wciąż największa w Polsce.

Jak jeszcze zawłaszczyć internautę?

- "Skłonność do płacenia w komórkach jest dużo większa niż w internecie. Wciąż będziemy próbowali sprzedawać go w internecie, ale to jest kwestia skali" - mówił Grzegorz Tomasiak z Wirtualnej Polski.

Itp