BInAR: o słuchaczach radia online

Użytkownicy zazwyczaj słuchają radia online z poziomu serwisu stacji, ale także i za pomocą odtwarzaczy - wynika z Badania Internetowego Audytorium Radia BInAR.

Właśnie zakończyła się pierwsza edycja tego cyklicznego badania, wykonanego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Komitetu Badań Radiowych.

Czego się dowiedzieliśmy? Prawie 89 proc. ankietowanych zadeklarowało słuchanie radia w internecie. Z tego ponad połowa korzysta z tej formy rozrywki okazjonalnie, co trzeci słucha bardzo często., a 11 proc. wcale.

BInAR: o słuchaczach radia online

Przeważająca większość respondentów słucha radia online wchodząc na stronę www stacji - w ten sposób kanał odtwarza aż 74 proc. osób. Drugim popularnym źródłem jest odtwarzacz lub player. Najpopularniejsze wśród nich to odpowiednio Winamp, Windows Media Player, Open FM Player. Należy dodać, że ten ostatni to autorskie rozwiązanie należącego do GG Network radia Open FM. Dlatego też trzecie miejsce aplikacji na której można posłuchać oferty jednego nadawcy to bardzo dobry wynik w porównaniu z odtwarzaczami, na których słuchać można różnych, konkurencyjnych stacji.

No i na koniec perełka. Twórcy badania twierdzą, że reklama w radiu nie przeszkadza internautom (którym przecież przeszkadza każda reklama). Słuchacze radia online zetknęli się w tym medium z reklamami, co więcej - zdecydowana większość je akceptuje. 64 proc. ankietowanych natrafiło podczas słuchania kanałów online na spoty dźwiękowe, a 45 proc. - na reklamy na stronie internetowej stacji. Aż 86 proc. osób zgadza się na to, że pojawiają się reklamy. Zaledwie 14 proc. wolałby płacić określoną kwotę w miesiącu, aby mieć możliwość słuchania radia w Internecie bez reklam.

Badanie BInAR zostało przeprowadzone w dniach 7-18 maja 2010 za pomocą ankiety internetowej (CAWI). Zaproszenie do badania zostało wysłane na 3100 adresów email, które zostały zebrane w okresie od stycznia do kwietnia 2010 od respondentów badania Radio Track. Ankietę wypełniło 618 respondentów. Badanie realizowane jest cyklicznie, dwa razy do roku.

AKTUALIZACJA:

A to przyszło z KBR:

"Do wczorajszej informacji prasowej nt. badań BInAR wkradł się błąd. Napisaliśmy, że "90 proc. internautów słucha radia online". Tymczasem według danych Net Track, radia w online słucha ok. 22 proc. internautów. Dane w badaniu BInAR dotyczą osób, które wzięły w nim udział, a więc zaproszonych respondentów badania Radio Track, którzy zadeklarowali, że kiedykielwiek zetknęli się z radiem internetowym.(...)"

Krzysztof Głowiński

rzecznik prasowy Komitetu Badań Radiowych