Megapanel, kwiecień 2010 - walka o społeczności

xray hand

Nasza Klasa i Facebook zwiększyły w kwietniu swoje zasięgi. Gazeta.pl wciąż jest drugim portalem w Polsce (zaraz po Onecie), ale po piętach depcze jej Wirtualna Polska.

Facebook urósł w kwietniu o kolejne kilkaset tysięcy użytkowników. Zasięg serwisu zwiększył się o ponad 3 punkty procentowe. Jest to wciąż za mały wzrost żeby wskoczyć na 13. miejsce w tabeli, na którym znajduje się Grupa GG Network. Ale jeżeli Facebook będzie wciąż zwiększał zasięg w podobnym tempie, to już za dwa miesiące taki scenariusz może się zrealizować.

GG Network, jakby przewidując taki obrót sprawy, wypuściło na rynek GG.pl. Nowy projekt "może ostro namieszać na polskim rynku" jak przewiduje DGP. Główną siłą GG.pl ma być integracja z komunikatorem. Statusy z Gadu Gadu publikowane są na GG.pl na tej samej zasadzie, na której użytkownicy Facebooka umieszczają swoje wpisy na "ścianie". Czy jednak nowy projekt zatrzyma pochód Facebooka? Oczywiście potencjał komunikatora z którego korzysta już 6 mln Polaków jest olbrzymi, ale to tylko jeden z elementów układanki.

Również Nasza Klasa nie przestaje zjednywać nowych użytkowników. W kwietniu serwisowi przybyły prawie dwa punkty procentowe zasięgu. Dzisiaj też ogłoszona została ważna zmiana. Otóż na Naszą-Klasę nie mówimy już Nasza Klasa, a NK. Z tych dwóch liter składa się obecnie logo serwisu, który wprowadził właśnie możliwość dodawania zdjęć i wideo we wpisach na Śledziku. Wpisy okraszone multimediami to oczywiście żadna nowość na Facebooku, ale NK wprowadza swoje zmiany stopniowo. Być może chodzi o to, żeby nie zirytować natłokiem nowości swoich użytkowników.

- "Facebook wchodzi, zagarnia coraz więcej użytkowników i osłabia lokalne sieci społecznościowe. Europa środkowowschodnia jest takim rejonem, gdzie lokalne sieci społecznościowe tradycyjnie były bardzo silne. I to nie jest tylko przykład Naszej Klasy czy działających w Rosji WKontaktie i Odnoklassniki, ale także krajów bałtyckich, Węgier i Bułgarii. Każdy z nich ma bardzo silne sieci społecznościowe - mówił mi podczas konferencji Internet CEE, Filip Pieczyński, wiceprezes Gemius. - "Lokalne sieci jeszcze walczą, tzn. nie trąca jeszcze drastycznie zasięgu, ale jeżeli nie będą rozwijali swoich narzędzi, aplikacji, czyli tej całej otoczki jaką ze sobą przynosi Facebook to w dłuższej perspektywie czeka ich znaczny spadek zasięgu, a czasem i śmierć."

Ciekawie dzieje się także w segmencie portali. Gazeta.pl, która w lutym br. wskoczyła na drugą pozycję wśród portali, zostawiając w tyle Wirtualną Polskę, w kwietniu czuje na plecach oddech doganiającej konkurencji. W kwietniu WP zwiększyła zasięg o ok. 1,5 punktu procentowego. Przypominam, że Gazeta.pl zawdzięcza swój lutowy awans m. in. dzięki włączeniu do jej zasięgu oglądalności serwisu Sciaga.pl.

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według zasięgu miesięcznego


Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych w całości lub częściowo objętych audytem site-centric według miesięcznej liczby odsłon


Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych w całości lub częściowo objętych audytem site-centric według miesięcznego czasu




Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.