Standardy reklam graficznych od IAB Polska - koniec z samogrającą reklamą

IAB Polska powiedziało nie dla reklam odpalających się z dźwiękiem i uciekającego krzyżyka. Standard reklamy display będą obowiązywały na polskim rynku od września.

Dokument IAB nie wprowadza rewolucyjnych zmian w segmencie klasycznych banerów. Stosowane powszechnie na rynku formy zostały zwyczajnie ustandaryzowane. Billboard to wciąż 750x100 px, Rectangle to niezmiennie 300x250 px a half page (zwany czasem megabanerem) to 300x600 px.

Warte podziwu jest podejście IAB do banerów multimedialnych. Osobiście cieszę się z tego, że dźwięk w reklamie będzie odpalany tylko po akcji użytkownika. Skończą się poszukiwania pt. "pod którą z otwartych w przeglądarce zakładek ukrył się pan głośno zachwalający to nowe rozwiązanie do wszystkiego".

Z kolei spot wideo będzie musiał mieć dwa przyciski: stop i mute. Zaś jego długość nie będzie mogła przekroczyć 30 sek.

- "Najważniejsze zmiany to ujednolicenie nazewnictwa i dopuszczalnych wag najbardziej popularnych formatów reklamowych. Oprócz tego jednoznacznie opisaliśmy tzw. "zamykacz" reklam intruzywnych - obowiązkowe jest zamieszczenie widocznego i klikalnego na całym obszarze napisu "zamknij X" w prawym górnym rogu kreacji. Zdecydowaliśmy także, wzorując się na zachodnich dobrych praktykach, że dźwięk w reklamach nie będzie uruchamiany samoistnie. Jeśli użytkownik zechce go włączyć, będzie miał oczywiście taką możliwość" - mówi Krzysztof Beniowski, szef grupy Brand Advertising IAB Polska.

Kliknij, aby powiększyć

Standard jest kierowany przede wszystkim do klientów. Ujednolicenie wielkości banerów powinno obniżyć koszty ich wytworzenia (bo jeden format banera będzie można emitować na różnych serwisach). Oszczędzi to także czas klientów.

"Powyższe ułatwienia związane są także z pracą agencji kreatywnych, których ww. standard dotyczy" - mówi Tomasz Rzepniewski z MEC Interaction, według którego standard reklamy display jest dużym krokiem w rozwoju branży interaktywnej w Polsce.

Standard zacznie obowiązywać od września i wtedy też IAB przyzna certyfikaty wydawcom, którzy zastosują się do zaleceń. Według kryteriów IAB, wydawca postępuje zgodnie ze standardem wtedy, kiedy każda z jego kreacji będzie zgodna ze standardem. - Będziemy sprawdzali cenniki wydawców i tym, którzy do września zastosują standard wystawimy certyfikaty, które będą mogli oni np. zaprezentować swoim reklamodawcom - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Project Manager, IAB Polska. IAB poinformuje o tym odpowiednio wcześniej wydawców.

Nad dokumentem pracowali członkowie grupy IAB Polska "Brand advertising": wydawcy, sieci. Dokument był także konsultowany z domami mediowymi i agencjami kreatywnymi.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.