Tablety będą wypierały czytniki e-książek

W ciągu najbliższych trzech latach sprzedaż czytników e-książek będzie rosła - w 2013 r. na całym świecie sprzedanych zostanie łącznie ok. 14 mln takich urządzeń. Ale później ich popularność zacznie powoli spadać (o 7% w roku 2014) - bo z rynku zaczną wypierać je tablety i inne urządzenia wielofunkcyjne.

Takie prognozy zostały przedstawione w opublikowanym właśnie raporcie firmy Informa Telecoms & Media (specjalizującej się w analizach trendów rynku elektroniki użytkowej i mediów). Zdaniem jego autorów, po 2013 r. szybko będzie się zwiększała liczba osób, które do czytania elektronicznych książek będą wykorzystywały przede wszystkim tablety oraz coraz bardziej rozbudowane smartfony. Takie urządzenia będą się szybko popularyzowały - kosztem tradycyjnych czytników e-książek.

"Dzisiejsze czytniki umożliwiają dość wygodne, przyjazne dla oka czytanie książek, są niewielkie i lekkie, a na dodatek bardzo długo pracują na bateriach - to ich najważniejsze zalety. Sądzimy jednak, że w przyszłości coraz więcej osób będzie wolało korzystać z urządzeń, w których obsługa e-książek będzie tylko jednym z wielu zastosowań - czyli np. tabletów, telefonów, smartfonów i innych przenośnych urządzeń komputerowych" - komentuje Gavin Byrne, starszy analityk ITM.

Z raportu wynika też, że w najbliższych miesiącach i latach będziemy obserwowali wyraźną segmentację rynku czytników e-książek - szybko będą popularyzowały się dwa podstawowe typy takich urządzeń: najbardziej podstawowe, tanie czytniki oraz drogie, bardziej wszechstronne, wyposażone w zestaw dodatkowych funkcji. Te pierwsze prawdopodobnie pozbawione będą nawet łączności bezprzewodowej - książki wprowadzane będą do ich pamięci za pośrednictwem komputera PC (droższe modele będą mogły same pobierać nowe pozycje z dedykowanych serwisów internetowych).

"iPad firmy Apple wydaje się chyba najpoważniejszym konkurentem typowych czytników" - tłumaczą autorzy opracowania. Prognozują oni również, że jeśli producenci e-czytników chcą utrzymać się na rynku, będą musieli szybko adaptować się do nowych warunków - czyli przede wszystkim stale udoskonalać swoje produkty oraz wyraźnie komunikować potencjalnym nabywcom, jakie zalety mają takie czytniki i na czym polega ich przewaga na urządzeniami wielofunkcyjnymi.

"Producenci czytników e-książek mają całkiem spore pole manewru - jest wiele rzeczy, które można zrobić, żeby skutecznie konkurować na rynku. Niestety, ten sektor ma też wiele problemów - jednym z nich jest fakt, iż nigdy nie wypracowano wydajnego modelu subsydiowania zakupu czytników e-książek (co sprawia, że urządzenia te wciąż są dość drogie). Drugim poważnym problemem jest pojawienie się na rynku iPada. .." - czytamy w podsumowaniu raportu.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.