Jak odbudować oglądalność telewizji dzięki sieciom społecznościowym

Socjolodzy dostrzegają nowy fenomen społeczny - w czasie oglądania tej samej relacji znajomi przesyłają sobie krótkie wiadomości tekstowe za pomocą telefonów komórkowych lub trzymanych na kolanach laptopów, a jednocześnie w formie krótkich wpisów w sieciach społecznościowych wyrażają swoje zdanie na temat bohaterów widowiska czy wręcz wyświetlanych w przerwach reklam.

Czytaj też:
Każdego roku redaktorzy magazynu MIT Technology Review wybierają 10 niedawno powstałych i szybko rozwijających się technologii, które uznają za przyszłościowe. Oto kilka z opisywanych w tym roku przez nich tematów:

Tymczasem oglądalność programów telewizyjnych systematycznie spada, choć transmisje igrzysk olimpijskich, czy z rozdania nagród Grammy cieszą się wciąż ogromną popularnością. Marie-José Montpetit, pracownik naukowy laboratorium MIT zajmującego się elektroniką, od kilku lat pracuje nad metodami połączenia sieci społecznościowych z telewizją. Nadawcy mają nadzieję, że opracowanie odpowiedniej technologii pozwoli im powstrzymać odpływ widzów do serwisów, takich jak Hulu.

Od co najmniej 20 lat wiele firm próbuje ułatwić widzom komentowanie treści nadawanych za pośrednictwem łącza szerokopasmowego lub set-top boksu. Problem w tym, że większość dotychczasowych pomysłów jest jeszcze mniej zgrabna niż połączenie notebooka z tradycyjną telewizją, a do łatwego w użytkowaniu rozwiązania droga daleka.

W 2009 r. Marie-José Montpetit i jej studenci zademonstrowali intrygujący prototyp. Centralna baza danych agreguje pochodzące z różnych źródeł materiały wideo oraz dane użytkowników, dostarcza treści wideo na telewizory użytkowników i pozwala im - i ich znajomym - wysyłać komentarze i oceny za pośrednictwem aplikacji społecznościowej na iPhone’a. Aplikacja działa również jako zaawansowany pilot do telewizora, pozwalając użytkownikowi wybrać interesujący go program. Jeśli znajomy zarekomenduje wybrany program, a użytkownik zgodzi się przyjąć rekomendację, telewizor wyświetli wybrany program w odpowiednim czasie.

W lutym Marie-José Montpetit pokazała udoskonaloną wersję systemu brytyjskiemu operatorowi telekomunikacyjnemu BT, którego przedstawiciele - choć nie potwierdzają planów wprowadzenia telewizji z funkcją społecznościową - są zdania, że tego rodzaju system można uruchomić w ciągu roku.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.