Zakupy grupowe na nowym szlaku

Jeden produkt dziennie w jednym mieście i grupa osób, które będą zainteresowane jego kupnem. Na tej zasadzie działają serwisy jak Gruper.pl, CityDeal.pl czy powstały niedawno Grupust.pl, za którego promocję odpowiada Łukasz Banach, były prezes Monetto.pl.

Serwisy z zakupami grupowymi powstały w Polsce już dwa lata temu. Pierwsze były prawdopodobnie Kumulator.pl i Inntegro.pl. I chodź wydaje się, że klienci powinni być zainteresowani zrobieniem zakupów po niższej cenie, to jednak dotychczas idea ta nie zdobyła sobie rzeszy fanów w polskiej sieci. Pierwsza z wymienionych stron obecnie jest niesprawna, a z 13 ofert sprzedaży wystawionych obecnie na Kumulator.pl żadna jeszcze nie znalazła kupca (najstarszą z nich wystawiono tydzień temu).

Inaczej ma się sprawa w USA, gdzie największy z tego typu serwisów, Groupon.com z pewnością nie świeci pustkami (250 tys. użytkowników dziennie), a ostatnio wyceniany został na 1,2 mld dol. Inne tego typu serwisy z zagranicy to yipit.com i scoopst.com.

Być może rok 2010 okaże się przełomowy w Polsce. W połowie kwietnia ruszył Gruper.pl, w którym jednym z czterech udziałowców jest Marek Borzestowski, ojciec Wirtualnej Polski. Wraz z trzema innymi osobami zainwestował w projekt 1 mln zł.

Citydeal.plCitydeal.pl

Niedawno też na nasz rynek wszedł CityDeal (działający też pod adresem Crocodeal.pl). Firma działa już w dziewięciu krajach i finansowana jest przez znanych inwestorów, m.in. Otto Group, Holtzbrinck Ventures oraz Samwer Brother's Rocket Internet (ostatnio udziałowcy Facebook, Linkedin, Naszej Klasy). Założyciele w Polsce to Marcin Szalek oraz założyciele Crocodeala - "Inwestujemy dużo w marketing oraz rozwój, co przynosi dobre rezultaty" - mówi Marcin Szalek, country manager - "Ostatnie oferty w Warszawie spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem - sprzedaliśmy m.in ponad 800 bonów na sushi i niemal 600 biletów do teatru".

Nowe inicjatywy różnią się znacznie od pionierów polskiego rynku, którzy oferują kilka produktów do kupienia w nieograniczonej czasowo ofercie, a także możliwość tworzenia własnych grup. Nowe serwisy przyjęły maksymę założyciela Groupon.com: tylko jedna oferta, tylko jednego dnia, tylko w jednym mieście - powtarza Andrew Mason, szef amerykańskiej firmy. Są to techniki psychologiczne, które sprawiają, że z punktu widzenia klienta oferta jest dużo bardziej unikalna, przez co też bardziej atrakcyjna. Proponowane są też dużo tańsze dobra szybko zbywalne (obiady, przekąski) lub karnety na siłownie, a nie np. laptopy, co wpływa też na duże dzienne zainteresowanie ofertą.

Każdy z tych serwisów ma zamiar proponować swoją ofertę w kilku różnych (największych) miastach.

Na tych samych zasadach będzie działał Grupust.pl. Uruchomiony dziś serwis należy do firmy Middle.pl Brekiesz i Wspólnicy Sp.j., która zajmuje się wynajmem powierzchni serwerowych dla gier. W ofercie Grupust.pl, oprócz ofert ze świata rzeczywistego, znajdą się także usługi z obszaru internetu, jak np. hosting, gry, usługi w zakresie abonamentów dostępowych.

Grupust.plGrupust.pl

Za promocję portalu odpowiedzialny jest Łukasz Banach, były prezes Monetto.pl - Rentowności spodziewamy się po około 12 miesiącach działalności, obroty do końca 2011 roku to 5 mln zł - mówi Łukasz Banach, który po tym jak zniknęło Monetto odpowiadał także za rozwój nowej wersji adserwera w AdOcean (spółka Gemius).

Aby zachęcić sprzedawców do wystawiania ofert, przez pierwsze 6 miesięcy Grupust nie będzie pobierał marży od sprzedanych za pomocą swojej platformy usług.

Konkurencją dla serwisów z zakupami grupowymi są porównywarki cen, ale także i serwisy typu "one day, one deal" (KomuKomu.pl, Kupuj.pl), które oferują niskie ceny bez konieczności uzbierania się dużej grupy kupujących.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.