gemiusAdMonitor: double billboard najpopularniejszy

Co trzecią kreacją reklamową w polskim internecie korzystającą z systemu gemiusDirectEffect jest double billboard. Najwyższym wskaźnikiem CTR cieszy się toplayer, a największa liczba wyświetlanych kreacji reklamowych należy do telekomunikacji i finansów - wynika z grudniowego raportu o rynku reklamy internetowej w Polsce, przygotowanego przez firmę badawczą Gemius SA.

gemiusAdMonitor to nowy projekt Gemius SA, który opiera się na wtórnej analizie danych pochodzących z badania gemiusDirectEffect dla wszystkich kampanii trwających w danym miesiącu. Dostarcza informacji o wskaźnikach pomiaru kampanii internetowych w cyklicznych miesięcznych raportach.

gemiusDirectEffect jest bardzo popularnym na polskim rynku narzędziem pomiaru skuteczności kampanii reklamowych - system gromadzi dane dotyczące większości reklam typu display i mailing emitowanych w polskim internecie. Zagregowanie tych danych pozwala nam określić intensywność prowadzonych działań reklamowych, najpopularniejsze formy kreacji reklamowych oraz udział kampanii poszczególnych branż w rynku reklamy internetowej w naszym kraju - wyjaśnia Rafał Sobiczewski, Starszy Specjalista ds. badań e-marketingowych w Gemius.

Z grudniowych danych wynika, że najpopularniejszym typem kreacji, stanowiącym niemal 36 proc. wszystkich form wykorzystywanych w kampaniach reklamowych w internecie, jest double billboard (750 x 200). Na kolejnych miejscach znalazły się boks/rectangle (300 x 250) - 18,4 proc. - oraz billboard (750 x 100) - 8,1 proc. Największa średnia liczba emisji na kreację - ponad 4,5 miliona - przypada na halfpage (300 x 600). Z kolei najwyższym wskaźnikiem CTR (Click Through Ratio), będącym miarą skuteczności reklamy wyrażonym w odsetku emisji zakończonych kliknięciem, charakteryzuje się toplayer.

Wysoki wskaźnik CTR dla toplayera może być spowodowany dużym poziomem intruzywności tej kreacji. Toplayer jest formą reklamową, która pojawia się nad wyświetlaną stroną. Powoduje to, że część kliknięć w tę kreację może być przypadkowa

i wynika na przykład z chęci jej zamknięcia
- wyjaśnia Marcin Dukat, Kierownik Zespołu Desk Research w Gemius.

Najpopularniejsze formy kreacji – średni CTR <br> Źródło: gemiusDirectEffect, grudzień 2009Najpopularniejsze formy kreacji – średni CTR
Źródło: gemiusDirectEffect, grudzień 2009


Znacznie bardziej skuteczna niż formy displayowe, jeśli chodzi o średni CTR, jest reklama mailingowa - w link w niej zamieszczony w grudniu 2009 roku kliknął co dziesiąty internauta (10,2 proc.), który otworzył wiadomość.

Które sektory szczególnie reklamują się za pośrednictwem reklamy graficznej? Z danych Gemiusa wynika, że największy udział w rynku mają reklamy produktów i usług telekomunikacyjnych - stanowią one niemal 20 proc. wszystkich kampanii typu display. Na drugim miejscu, z wynikiem 13,7 proc. znalazły się kreacje branży finansowej. Okazuje się jednak, że najskuteczniejsze pod względem CTR kampanie reklamowe prowadzą firmy działające w branży sprzętów domowych, mebli i artykułów dekoracyjnych (CTR=0,45 proc.). Znacznie ustępują im telekomunikacja i motoryzacja (średni CTR wynosi tu po 0,24 proc.).

W reklamie mailingowej, podobnie jak w przypadku kreacji displayowych, dominują takie branże jak telekomunikacja i finanse - stanowią one niemal połowę (49,6 proc.) wszystkich tego typu kampanii. Najwyższy średni wskaźnik CTR mają jednak reklamy produktów spożywczych (26,1 proc.).

Źródło: Gemius

Kompleksowa analiza rynku reklamy internetowej w Polsce dostępna jest w raporcie opracowanym przez Internet Standard - adStandard 2010.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.