Gemius odpowiada PBI

Przyspieszenie publikacji wyników, badanie wydatków reklamowych, pomiar streamingu audio i wideo oraz mobilnego internetu - to niektóre z możliwości zmian w badaniu Megapanel PBI/Gemius, jakie zaproponował Gemius.

Sporo dzieje się ostatnio wokół badania Megapanel PBI/Gemius. W drugiej połowie lutego br. spółka PBI (Polskie Badania Internetu) zaprosiła przedstawicieli rynku internetowego do rozmów nad kształtem badania.

Wynikiem konsultacji może być nawet ogłoszenie przetargu na realizację nowego standardu pomiaru polskiej sieci. Oznacza to, że mógłby zmienić się wykonawca badania, którym od uruchomienia Megapanelu (2004 r.) jest firma Gemius.

Wygląda na to, że Gemiusowi jednak zależy na byciu wykonawcą badania w Polsce (zwłaszcza, że PBI nie wyklucza ofert innych firm badawczych). Dziś otrzymaliśmy oświadczenie od firmy Gemius, zawierające listę proponowanych przez firmę badawczą zmian. Jest to odpowiedz firmy na ogłoszone wcześniej przez PBI wezwanie do konsultacji branżowych.

- "Na każdym rynku badanie gemiusAudience [funkcjonujące w Polsce pod nazwą Megapanel PBI/Gemius - przyp. red.] co pewien czas podlega mniejszym lub większym zmianom. Postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu najciekawsze według nas praktyki funkcjonujące zagranicą" - komentuje Artur Zawadzki, Prezes Zarządu Gemius SA. - "Na liście umieszczone są propozycje rozwiązań, z których korzystamy na innych rynkach objętych badaniem gemiusAudience, a które z powodzeniem możemy przełożyć na polski grunt. (...) Mam nadzieję, że zebranie ich w jednym miejscu z postaci kompletnej listy pomoże prowadzić dyskusję nad kształtem badania"

Na przedstawionej przez Gemius liście znalazła się między innymi takie propozycja jak przyspieszenie publikacji wyników. Wg Gemius można skrócić okres oczekiwania na oficjalne wyniki miesięczne nawet o 5 tygodni - do 2-3 tygodni po zakończeniu badanego miesiąca. Ma to zostać uzyskane dzięki zmianie wskaźnika RU na metodę LBU.

Wygląda na to, że Gemius jest także w stanie stworzyć badanie konkurencyjne do prowadzonego przez IAB (we współpracy z PwC) badania AdEx. Proponowane jest bowiem badanie wydatków reklamowych - "Panel internautów, który dziś jest wykorzystywany przez Gemius do badania korzystania z witryn i aplikacji może w łatwy sposób być dostosowany do pomiaru kontaktu z reklamą, efektywności kampanii reklamowych oraz, co najistotniejsze, do badania wydatków reklamowych. Wyniki mogą być prezentowane w aplikacji gemiusExplorer i być dystrybuowane razem z wynikami badania Megapanel PBI/Gemius." - pisze Gemius.

Gemius rekomenduje także stworzenie ciała, które reprezentując różne interesy i wszystkie grupy podmiotów (wydawców, w tym serwisy społecznościowe, oraz sieci reklamowe, reklamodawców i domy mediowe) w badaniu Megapanel.

Inne proponowane zmiany to: pomiar konsumpcji treści audio, wideo, newsletterów i innych rodzajów mailingów oraz podniesienie reprezentatywności panelu. Dokument dostępny jest pod adresem: http://pliki.gemius.pl/Badanie_Megapanel_PBI_Gemius_-_Mozliwe_kierunki_rozwoju.doc
Z początkiem marca Nasza Klasa, Gadu Gadu oraz kilku innych graczy wyjawiło plan stworzenia konkurencyjnego dla Megapanelu PBI/Gemius badania polskiego internetu. Jednak Gemius stanowczo zaprzecza, jakoby miał być członkiem nowej inicjatywy.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.