Nowy Wykop.pl

Jeden z największych polskich serwisów społecznościowych został gruntownie przebudowany.

Wykop.pl istnieje od 2005 roku i od momentu powstania przeszedł już kilka zmian. - "Można powiedzieć, że dotychczasowe zmiany w serwisie były drobnymi zabiegami kosmetycznymi. Tym razem dokonaliśmy prawdziwej rewolucji"- mówi Michał Białek, dyrektor operacyjny Wykop.pl.

Do najważniejszych zmian należy nowy layout i funkcjonalności serwisu. Nowością są grupy tematyczne w domenie wykopu: każdy z użytkowników może utworzyć swoją własną, odrębną grupę agregującą znaleziska na konkretny temat. Każda z grup posiada swoją subdomenę w domenie wykop.pl. Kolejną nowością jest wprowadzenie możliwości komunikacji między użytkownikami.



Zmianie wizualnej i funkcjonalnej towarzyszy przede wszystkim generalna przebudowa serwisu. "Wykop od strony technicznej to zupełnie inny portal. Mamy nową architekturę serwisu, przenieśliśmy dane na nowy, bezpieczniejszy i bardziej pojemne serwery, sam kod serwisu został napisany praktycznie od nowa. Pozostały oczywiście te same treści i ci sami użytkownicy. Cała reszta to zupełnie nowy rozdział"- opowiada Maciej Kiner, starszy programista wykop.pl



"Staraliśmy się, aby wprowadzane modyfikacje prowadziły do w pełni intuicyjnej obsługi serwisu. Przeprowadziliśmy szereg testów i przede wszystkim braliśmy pod uwagę sugestie użytkowników"- tłumaczy Michał Białek.

AKTUALIZACJA:



A co o nowym Wykopie sądzą eksperci?

"Jesteśmy jeszcze daleko od ojca DIGGa"

Paweł Haltof, szef Yuux:

Nowy "BETA-Wykop"jest niezmiennie w duchu Web 2.0 - rozpływa się w pastelach i traci charakter pomarańczowej, dynamicznej bazy informacji. Szkoda, bo ten charakterystyczny pomarańcz był znakiem rozpoznanym dla każdego gorącego wykopu.

Warto pochwalić zmiany w uporządkowaniu głównej nawigacji. Nową strategia "wykopów" kładzie większy nacisk na wyszukiwanie. Widać, że specjaliści od użyteczności zoptymalizowali portal w najlepszym możliwym kierunku, jednak jest to tylko optymalizacja. Czytelna nawigacja, uproszczony nagłówek, prostsze wykopy, wszystko w celu większej penetracji kolejnych, nowych pozycji.

Z pewnością wadą użyteczności jest lekceważenie dat publikacji, na którym opiera się cała funkcjonalność wykopu. W tej chwili praktycznie nie da się dostrzec kluczowej dla serwisu daty nowego postu. A przecież,dla "żyjących postów" w Wykopie, to jedyna szansa na bycie zauważonym. Jestem przekonany, że serwis optymalizowany był na statycznych prototypach. Zabrakło testów z użytkownikami na działającym już serwisie. A może to po prostu użytkownicy mają przetestować betę?

Przeglądając Wykop dostrzegam niedociągnięcia w działaniu nowych funkcjonalności i całego nowego serwisu. Oczekiwałem większych rewolucji od programistów. Internet pędzi w kierunku uproszczenia, wiadomości w czasie rzeczywistym, geolokalizacji newsów, personalizacji. Wiele z dostępnych narzędzi ledwie działa, część się zawiesza. Napis "beta" jest więc uzasadniony, choć szkoda, że kosztem bieżących użytkowników. Szokiem była dla mnie zaślepka pojawiająca się po kliknięciu przycisk wykop, a mająca postać okropnego alertu systemowego "Musisz być zalogowany".

Podsumowując: jesteśmy jeszcze daleko od ojca DIGGa. Razi brak rekomendacji, brak analiz statystycznych podbić, brak własnej TV, mizerna personalizacja - czyli brak rozwoju złożonych funkcjonalności. Powolny rozwój polskich narzędzi wskazuje raczej na dorównywanie do średniej rynku, niż faktyczną innowacyjność i podążanie za trendami. Po "wykopie", który jako jedyny rozumie popularne trendy, oczekiwałem znacznie więcej.

Aktualizacja: 09 marca 2010 07:41
Dodałem komentarz Pawła Haltofa, szefa Yuux.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.