Onet.pl: lekki spadek przychodów i rekordowy zysk

Przychody portalu Onet.pl spadły o 3,6% do 180 milionów zł w 2009 r. jednocześnie rekordowym okazał się wynik netto - 60 mln zł.

Grupa TVN podała wyniki finansowe za 2009 rok. Przychody segmentu Online Grupy wzrosły o 0,9% do 208 milionów zł w 2009 r., w porównaniu do 206 milionów zł w 2008 r. Większość zysków z reklam internetowych w segmencie pochodzi z reklam graficznych. Jednak, reklama internetowa obejmuje także marketing w wyszukiwarkach oraz usługi baz firm, przy czym reklamy graficzne stanowią około 50% wydatków netto na reklamy internetowe.

Zespół sprzedaży reklamy i marketingu internetowego w Grupie TVN składa się z około 182 pracowników. Większość internetowych usług reklamowych realizowana jest w oparciu o model CPM. Jednakże, w ostatnim czasie nastąpił wzrost transakcji w oparciu o model CPA.

Obok wyświetlania reklam Grupa sprzedaje także internetowe produkty marketingowe oparte o wyszukiwarki, głównie we współpracy z Google, a także realizuje transakcje handlu elektronicznego (e-commerce).

EBITDA segmentu Online Grupy TVN spadła w 2009 r. o 6 milionów zł do 50 milionów zł. Marża EBITDA spadła do 24,1% z 27,1% w 2008 r.

Segment Online Grupy tworzą portal Onet.pl oraz wortale tematyczne. Przychody portalu Onet.pl spadły w omawianym okresie o 3,6% do 180 milionów zł w 2009 r., w porównaniu do 187 milionów zł w 2008 r. Jak podaje komunikat, spadek przychodów Onetu wynika częściowo z tzw. "efektu bazy". Przychody w analogicznym okresie 2008 r. były wyższe na skutek jednorazowych, istotnych umów reklamowych realizowanych na rzecz operatorów telekomunikacyjnych. EBITDA portalu Onet.pl spadła o 7,2%.

Kliknij, aby powiększyć

Miesięczna całkowita liczba użytkowników portalu Onet.pl wyniosła w listopadzie 2009 r. 12,7 milionów, podczas gdy średni czas spędzony na portalu, w przeliczeniu na użytkownika wyniósł 314 minut miesięcznie.

Przychody wortali Grupy TVN (m.in. tvn24.pl, Zumi.pl, Sympatia.pl, Plejada.pl) wzrosły w 2009 r. o 22,9% do 33 milionów zł z 27 milionów zł w 2008 r., głównie na skutek wzrostu o 35,7% przychodów reklamowych w Zumi.pl.

"Portal Onet.pl oraz nasze wortale tematyczne budują swoją pozycję na rynku internetowym działając w tzw. obszarze premium" - czytamy w komunikacie Grupy TVN - "Drugi obszar rynku internetowego buduje bardzo duża liczba 38 serwisów internetowych i stron www tworzonych przez użytkowników internetu, nie zapewniający wysokiej jakości treści oraz kontekst reklamowy, która tworzy z punktu widzenia rynku reklamowego obszar non-premium/low cost".

W przyszłości portal Onet.pl oraz platforma ‘n’ będą używane do promocji treści telewizyjnych, które produkuje i nadaje Grupa TVN. - "Zamierzamy również wzbogacić portal Onet.pl poprzez produkcję określonej treści wideo dla tego portalu oraz poprzez dostarczanie dostępu do bieżących informacji i treści o charakterze rozrywkowym produkowanych przez segment nadawania i produkcji telewizyjnej" - czytamy w sprawozdaniu finansowym.

Do takich działań należy zaliczyć ostatnio rozpoczętą współpracę między Onet.pl a TVN CNBC Biznes. W ramach współpracy część materiałów ze stacji będzie prezentowana również na serwisach Onetu.

W raporcie Grupy TVN jest też mowa o niedawno otwartej serwerowni będącej inwestycją Grupy Onet.pl, za łączną kwotę 68 mln zł w krakowskiej strefie ekonomicznej. Obecnie 25% powierzchni serwerowi jest użytkowane przez Onet, 45% jest dzierżawionych firmom zewnętrznym, a 30% jest pozostawione na przyszłe potrzeby.

Raporty finansowe Grupy TVN.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.