Internet pod znakiem krzyża

Polskie strony religijne czyta w sieci ponad 2 mln osób. Miesięcznie spędzają oni na stronach chrześcijańskich 800 tys. godzin dokonując 44 mln odsłon - PBI prezentuje najnowsze wyniki badań dotyczące popularności witryn religijnych wśród polskich internautów.

Wyniki Megapanel PBI/Gemius wskazują, że liczba internautów w Polsce systematycznie rośnie. Na przestrzeni roku (listopad 2008 - listopad 2009) przybyło ich ponad 1,5 mln. Użytkownicy sieci wykonują miesięcznie 45 mld odsłon, spędzając w internecie przeciętnie 49 godzin miesięcznie.

Przyglądając się zainteresowaniu witrynami religijnymi PBI podaje, że 13 proc. internautów odwiedza witryny o tematyce chrześcijańskiej. W skali roku liczba internautów zaglądających do sieci w tym celu wzrosła o 31 proc. Łącznie miesięcznie spędzają oni na witrynach religijnych ponad 800 tys. godzin, wykonując 44 mln odsłon. Daje to średnią: 19 wykonanych odsłon oraz 22 minut spędzonych przez internautę na witrynach o charakterze religijnym w miesiącu.

PBI zaprezentowało kim są odwiedzający serwisy religijne. Jak wynika z badań serwisy religijne odwiedzają w nieco większym stopniu kobiety (57 proc.), niż mężczyźni (43 proc). To niewielka nadreprezentacja kobiet w stosunku do wszystkich użytkowników internetu, gdzie procent internautów - kobiet oraz mężczyzn - rozkłada się po równo.

Największą grupę użytkowników (29 proc.) serwisów religijnych stanowią osoby w wieku 15-24 lata. Jedna czwarta internautów w wieku 24-35 lat tworzy drugą pod względem wielkości grupę. Nadreprezentacja w stosunku do wszystkich internautów widoczna jest w grupie wiekowej: 15-24 oraz 35-44 lata, natomiast osoby w wieku 7-14 oraz 25-34 rzadziej odwiedzają strony związane z religią.

Kolejno - pod względem wykształcenia zawodowego - użytkownicy witryn chrześcijańskich to osoby z wykształceniem: średnim - 34 proc., podstawowym - 31 proc., wyższym - 23 proc. i zawodowym - 12 proc.

Internet religijny w Polsce <br>Źródło: PBIKliknij, aby powiększyćInternet religijny w Polsce
Źródło: PBI


Najliczniejszą grupę użytkowników chrześcijańskich serwisów stanowią mieszkańcy wsi - 29 proc. Pokrywa się to niemalże identycznie z poziomem zainteresowania tego typu treściami pozostałych użytkowników internetu (30 proc.). Mieszkańcy małych miast liczących 20-100 tysięcy osób częściej niż pozostali internauci korzystają ze stron www o tematyce religijnej

Serwisy społecznościowe stanowią dla Kościoła szansę na nowy dialog ze współczesnym człowiekiem. Przykład dał Watykan rozpoczynając pracę serwisami YouTube i Facebook. Benedykt XVI wyraźnie naucza o potrzebie ewangelizacji "cyfrowego kontynentu". Duszpasterstwo w internecie przestaje być hobby grupki zapaleńców. Niektórzy duchowni aktywnie uczestniczą w forach dyskusyjnych, mają własne blogi i redagują hasła do Wikipedii. Najistotniejszą sprawą jest teraz edukowanie innych duchownych i księży jak korzystać z nowych możliwości oferowanych przez internet i serwisy społecznościowe.

Najczęściej odwiedzanymi witrynami o charakterze religijnym są w Polsce: opoka.org.pl (przyciągająca blisko 750 tys. użytkowników), Adonai.pl (308 tys. real users generujących ponad 5,8 mln odsłon), strona Tygodnika Powszechnego (271 tys. RU i 1,1 mln PV), a także Wiara i eKAI. Społecznościowo-randkowy serwis dla osób ceniących wartości chrześcijańskie Przeznaczeni.pl odwiedza miesięcznie ponad 40 tys. internautów.

Wnioski z badania PBI przedstawiają się następująco: Istnieje stosunkowo niewiele stron religijnych w polskim internecie i dużo nisz jest jeszcze do zapełnienia. Sporo do zrobienia pozostaje w grupie wiekowej 25-34 i wśród mężczyzn. Uwagę zwraca także brak wspólnej oferty reklamowej na witrynach o treściach religijnych.

Źródło: PBI

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.