Rekordowa sprzedaż smartfonów

Popyt na smartfony nieustannie rośnie, szczególnie w środowisku biznesowym. Według danych IDC ostatni kwartał ubiegłego roku był rekordowy pod względem liczby sprzedanych urządzeń tego typu. Aż czterech z pięciu największych producentów smartfonów zanotowało najlepsze kwartalne wyniki sprzedaży. W całym 2009 r. nowych nabywców znalazło 174,2 mln zaawansowanych telefonów komórkowych - o ponad 15 proc. więcej niż rok wcześniej.

W IV kw. 2009 r. sprzedano 54,5 mln smartfonów, aż o 39 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2008 r. To rekordowa sprzedaż dla większości producentów tych urządzeń. "Użytkownicy telefonów komórkowych sami napędzają rynek, ponieważ coraz częściej oczekują, że ich aparaty będą czymś więcej niż tylko zabawką do wykonywania połączeń lub wysyłania krótkich wiadomości tekstowych." - przekonuje Ramon Llamas, starszy analityk w dziale technologii mobilnych IDC. "Do zakupu smartfonów zachęcają także operatorzy, oferujący je w promocyjnych cenach wraz z pakietami tańszych usług dodanych."

Sprzedaż smartfonów w 2009 r.Kliknij, aby powiększyćSprzedaż smartfonów w 2009 r.

Analitycy IDC prognozują, że obserwowane trendy mogą przyczynić się do nowego rekordu sprzedaży smartfonów w 2010 r. Dodatkowym bodźcem napędzającym popyt na te rozwiązania jest dynamiczny rozwój systemów operacyjnych dla smartfonów. Największe oczekiwania są skierowane wobec Google Android i tysięcy aplikacji tworzonych pod ten system. W 2010 r. mają mieć także swoje premiery zaktualizowane wersje Symbiana i Windows Mobile.

Liderem wśród pięciu największych producentów smartfonów pozostaje Nokia. Fiński koncern ma 67,7 proc. udziałów na tym rynku i jego pozycja nie wydaje się zagrożona. Nokia konsekwentnie prezentuje swoje najnowsze urządzenia, wyposażone w dodatkowe moduły (Wi-Fi/GPS/Bluetooth) i ekrany dotykowe. Analitycy wskazują, że dużą popularnością cieszą się modele 5800, N97, N97 mini, 5530 oraz smartfony serii E. Wpływ na zwiększoną sprzedaż urządzeń Nokii ma też polityka cenowa koncernu (obniżenie cen za starsze modele).

Research In Motion, zajmujący w zestawieniu IDC, drugie miejsce w IV kw. 2009 r. zanotował największą w swojej historii sprzedaż smartfonów (10,7 mln sztuk). Premiery nowych smartfonów (Bold 9700, Storm 2 z dotykowym ekranem czy modelu 8520) poszerzyły asortyment produktów RIM dla każdego segmentu rynku (małe, średnie firmy oraz korporacje). Wraz z prezentacją kolejnych urządzeń koncern systematycznie obniża ceny za popularne telefony linii Curve czy Pearl.

Sprzedaż smartfonów w IV kw. 2009 r.Kliknij, aby powiększyćSprzedaż smartfonów w IV kw. 2009 r.

Najbardziej znaczący, bo niemal dwukrotny (o 97,7 proc.) wzrost sprzedaży w IV kw. 2009 r., przypadł w udziale koncernowi Apple. Popyt na model iPhone nie osłabł, a okres świąteczny jedynie wzmocnił zapotrzebowanie na wzmożoną produkcję tego smartfona. W ubiegłym roku miała miejsce również premiera iPhone’a na jednym z największych, światowych rynków - z oferty Apple mogą już korzystać klienci operatora China Unicom.

Znaczący wzrost sprzedaży w IV kw. ub. r. (o 56,3 proc.) zanotowała także amerykańska Motorola, która zgodnie z zapowiedziami zaprezentowała swój pierwszy smartfon z systemem Google Android (DROID). Zainteresowaniem cieszyły się również modele serii Q (Windows Mobile) i MING A1800, RAZR 2V8, Tundra. Zestawienie "Top Five" dotyczące ostatniego kwartału 2009 r. zamknął koncern HTC (w ofercie m.in. modele Eris i Hero z systemem Google Android).

Czytaj też:

Bezpieczeństwo smartfonów kwestią priorytetową

Nexus One - pierwszy smartfon Google'a oficjalnie!

Zarządzanie usługami IT ze smartfonu

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.