Reklama w internecie nie do zapamiętania

"Internet mimo wciąż rosnących udziałów rynkowych raczej szybko nie zdobędzie pozycji lidera wśród nośników reklamy na naszym rynku" - twierdzą analitycy z ZenithOptimedia Group Poland, wskazując na słabości reklamy internetowej.

Reklamy w internecie są gorzej oceniane przez polskich konsumentów i mają wśród nich niski współczynnik zapamiętywania. Takie nieprzychylne dla branży interaktywnej wnioski płyną z najnowszego badania ZenithOptimedia Group Poland, pt. "Kowalski w świecie mediów v.3"

Z czego wynika niechęć konsumentów do reklam w internecie? Najprawdopodobniej związane jest to bezpośrednio z ich nadmierną ilością. Według badaczy, internet i telewizja to pod tym względem najbardziej negatywnie oceniane media. Na sieć wskazało w tym przypadku 85 proc. ankietowanych a na telewizję aż 94 proc.

Oczywiście o tym, że internauci nie przepadają za reklamami w sieci wiadomo nie od dziś. Potwierdziło to chociażby przeprowadzony w ubiegłym roku badanie firmy Gemius, pokazujące że internauci są bardziej krytycznie nastawieni wobec reklam w sieci, niż wobec reklam umieszczonych w innych mediach.



Więcej ...


Słabo zapamiętywana, ale nie najgorzej

Bardziej interesujący jest natomiast drugi wniosek płynący z badania ZenithOptimedia, mówiący o tym, że reklamy w sieci maja niski stopień zapamiętywalności. Wśród polskich użytkowników sieci tylko 11 proc. przyznaje, że przypomina sobie reklamę internetową lub serię takich przekazów, które szczególnie utkwiły im w pamięci.

Najlepiej pod tym względem z pośród wszystkich mediów wypada telewizja.

Czy pamiętasz jakąś reklamę w danym medium, która szczególnie utkwiła Ci w pamięci, zwróciła Twoją uwagę?Kliknij, aby powiększyćCzy pamiętasz jakąś reklamę w danym medium, która szczególnie utkwiła Ci w pamięci, zwróciła Twoją uwagę?



"Reklama w Internecie dyskwalifikowana jest przez konsumenta przede wszystkim przez jej nachalność. Badani często oceniają reklamę internetową przez pryzmat łatwości jej wyłączenia. W tym przypadku największy wpływ na zainteresowanie danym przekazem jest bezpośrednia korelacja reklamowanego produktu z aktualną potrzebą odbiorcy - badany jest w stanie łatwiej zaakceptować reklamę jeśli mówi ona o czymś, co go w danej chwili interesuje. Tu, podobnie jak w TV, prym wiodą reklamy w kategorii telekomunikacja"
- twierdzą badacze z ZenithOptimedia.

Internet mimo wszystko nie zajmuje pod względem zapamiętywalności przekazu ostatniego miejsca. Najniższy wskaźnik zapamiętywalności konkretnych kreacji zanotowała reklama w gazetach (6% wskazań).

Jak zrobić dobrą reklamę w sieci?



O atrakcyjności reklam świadczy wg badanych przede wszystkich charakterystyczne hasło reklamowe. Wypowiedzi respondentów wskazują, że pewien wpływ na zapamiętywalność reklamy internetowej ma humor oraz element zaskoczenia. Najlepiej zapamiętywane w internecie przekazy, to reklamy telekomów (Heyah). Dalsze miejsca zajęły produkty finansowe (Alior Bank, Noble Bank), kosmetyki (Puma) oraz motoryzacja (Toyota).

Aktualizacja: 22 stycznia 2010 17:57
Dodaliśmy stanowisko IAB Polska w sprawie badania ZenithOptimedia Group Poland "Kowalski w świecie mediów v.3".
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.