Polacy chcą telewizji mobilnej

Z badań, przeprowadzonych przez GfK Polonia, wynika, że Polacy są zainteresowani telewizją mobilną. Stopień akceptacji nowej technologii przekazu jest jednak odwrotnie proporcjonalny do kosztów abonamentu za usługę. Trzech na czterech Polaków jest skłonnych płacić 10 zł miesięcznie za telewizję w komórce. Wzrost opłaty o połowę (15 zł) zmniejsza ten odsetek do 59 proc., co jednak, jak podkreślają specjaliści, jest i tak bardzo dobrym wynikiem.

Badania zostały przeprowadzone w trakcie trwania programu pilotażowego telewizji mobilnej DVB-H w Warszawie (wrzesień 2009 r.). Średni czas korzystania z usługi wyniósł 107 minut dziennie. Pilotaż warszawski, podobnie jak badania w Austrii i we Włoszech, potwierdził, że tradycyjnie oglądane kanały telewizyjne cieszyły się największą popularnością również wśród widzów telewizji mobilnej. Respondenci najchętniej oglądali programy TVN, TVP oraz Polsatu. Jednocześnie ankietowani deklarowali duże zainteresowanie regionalnymi kanałami telewizyjnymi.

Średnia ocena telewizji mobilnej w skali od 1 do 6 wyniosła 5,1. Okazało się również, że z punktu widzenia użytkownika najbardziej pożądanym rozwiązaniem byłaby możliwość samodzielnego wyboru kanałów do pakietu, nawet za dodatkową opłatą. 71% ankietowanych skłonnych jest zapłacić 2 zł za dodatkowy kanał telewizyjny, a 46% zapłaciłoby nawet 5 zł za taką możliwość.

Jednym z bardziej zaskakujących wniosków z przeprowadzonego badania była duża liczba osób korzystających z usługi w domu. Aż 86% uczestników pilotażu przynajmniej kilka razy korzystało z telewizji mobilnej w ten sposób. Chwalili oni bardzo dobrą jakość obrazu i dźwięku oraz fakt, że dzięki telewizji mobilnej zniknął problem kłótni o pilota.

"Zainteresowanie telewizją mobilną jest bardzo wysokie. W perspektywie kilku lat ma ona duże szanse stać się jedną z najbardziej powszechnie wykorzystywanych usług telefonii komórkowej. Wynika to przede wszystkim z mocnych stron telewizji mobilnej - zaskakująco wysokiej, zdaniem respondentów, jakości obrazu i dźwięku oraz prostej i intuicyjnej obsługi. Telewizja wyszła z domu, podobnie jak kilkanaście lat temu zrobiła to telefonia" - mówi Agnieszka Sora, dyrektor zarządzająca GfK Polonia.

W Warszawie telewizja mobilna została uruchomiona we wrześniu 2009 r., a obecnie działa również w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Katowicach, Słupsku, Gorzowie, Zielonej Górze i Elblągu. Do końca 2011 r. obejmie swoim zasięgiem 31 miast.

Szacuje się, że w 2012 roku z telewizji mobilnej na świecie będzie korzystać 327 milionów użytkowników, a przychody związane z jej emisją przekroczą 10 miliardów dolarów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200