KBR rozpoczyna badanie zwyczajów słuchaczy radia w Internecie

Komitet Badań Radiowych będzie przeprowadzał dwa razy w roku badanie nt. zwyczajów słuchaczy radia w internecie.

Dzięki Badaniu Internetowego Audytorium Radia (BInAR), zmierzona zostanie m.in. skala zjawiska, jakim jest słuchanie radia przez Internet (zarówno stacji tradycyjnych jak i kanałów internetowych), struktura słuchaczy, ich przyzwyczajenia i zwyczaje, czynniki wpływające na wybór tego sposobu słuchania radia. Badanie to użyteczne będzie dla wszystkich nadawców kanałów internetowych i reklamodawców, którzy poznają słuchaczy i ich zachowania. Dowiedzą się, w jakich sytuacjach słuchają radia przez Internet i co ich do tego skłania.

BInAR będzie realizowane dwa razy w roku przez instytut MillwardBrown SMG/KRC. Jego wyniki będą za darmo udostępniane wszystkim zainteresowanym podmiotom na rynku w formie raportu. Zostało ono zainspirowane przez podobne badanie - MIDAS (Measurement of Internet Delivered Audio Services) prowadzone w Wielkiej Brytanii przez RAJAR (Radio Joint Audience Research Ltd). Mierzy ono m.in. liczbę użytkowników radia on-line, ich strukturę oraz liczbę użytkowników podcastów.

Komitet Badań Radiowych wraz z podjęciem decyzji o stworzeniu ciągłego Badania Internetowego Audytorium Radia wycofuje z badania Radio Track (mierzy słuchalność stacji nadających naziemnie) kategorię "inna polska". Składały się na nią do tej pory odpowiedzi "nie wiem" i "nie pamiętam", nazwy stacji już nieistniejących lub niemożliwych do zidentyfikowania oraz wskazania stacji internetowych.

- Rezygnacja z kategorii "inna polska" pozwoli na uproszczenie wywiadu i skrócenie czasu jego trwania. Jednocześnie, dzięki badaniu BInAR zostaną udostępnione dużo bardziej szczegółowe dane, które dostarczą pogłębionej informacji na temat zwyczajów słuchania radia w Internecie. Cały czas pracujemy też w ramach Inicjatywy na Rzecz Badania Radia w Internecie nad standardem badań, które pokażą realną słuchalność internetowych kanałów radiowych - mówi Iwona Matysiak, dyrektor działu badań i analiz w Time SA, obecna przewodnicząca KBR-u.

Badanie Internetowego Audytorium Radia będzie pokazywać trendy w słuchaniu radia w Internecie. Pierwsze wyniki będą znane jeszcze w pierwszej połowie br. Natomiast znajomość konkretnych marek i słuchalność konkretnych kanałów zmierzy oddzielne badanie, którego standard wypracowywany jest obecnie przez KBR i podmioty zrzeszone w ramach Inicjatywy na Rzecz Badania Radia w Internecie.

Czytaj też: Dlaczego KBR nie podejmie rękawicy Open.fm?