Dlaczego KBR nie podejmie rękawicy Open.fm?

Zrzeszający największe grupy radiowe Komitet Badań Radiowych, dokona porównania zasięgu stacji radiowych dopiero, gdy zostanie wypracowany standard badań.

Wydawca OPEN FM rzucił wczoraj publiczne wyzwanie wszystkim konkurencyjnym internetowym stacjom radiowym. GG Network, przekonane o najwyższej słuchalności swojego radia zaprosiło rywali do upublicznienia swojej słuchalności oraz podania metodologii badania.

Posługujące się wynikami badania gemiusStream radio Open.fm, podaje, że jego słuchalność sięga powyżej 3 mln użytkowników miesięcznie (dane za grudzień 2009).

Kilka godzin po tym oświadczeniu własny komunikat wydał Komitet Badań Radiowych. Co prawda KBR w swoim komunikacie nie odnosi się bezpośrednio do działań GG Network, jednak jasno potępia pomysł porównywania danych słuchalności za pomocą badania gemiusStream.

KBR zleca badania RadioTrack, które są jedynymi ciągłymi badaniami słuchalności stacji radiowych w Polsce. Komitet tworzą cztery grupy radiowe: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. Każdy z tych podmiotów działa również w internecie, gdzie posiada rzeszę słuchaczy (zwłaszcza Grupa RMF). Z tego powodu tworzenie porównywania słuchalności e-stacji nieuwzględniającego ich zasięgu mija się z celem.

Oto część komunikatu:

KBR przez ponad dziewięć lat wypracował standard badań koncesjonowanych stacji radiowych RadioTrack, a także standard prezentowania tych danych i ich publikacji.

Komitet Badań Radiowych do czasu powstania profesjonalnego, wypracowanego przez cały rynek standardu pomiaru słuchalności kanałów radiowych w Internecie, nie posługuje się cząstkowymi danymi, które nie mogą być weryfikowane przez innych uczestników rynku.

W przypadku obecnej formuły badania gemiusStream, każdy podmiot tego badania ma dostęp wyłącznie do swoich danych, audyt nie mierzy też wszystkich form słuchania radia internetowego, nie zlicza też faktycznej ilości słuchaczy (tylko cookies), ani nie zawiera danych na temat demografii.




Kiedy powstanie standard?

W połowie ubiegłego roku przedstawiciele rynku radiowego w składzie: KBR, GG Network i Polskie Badania Internetu powołali do życia "Inicjatywę na Rzecz Badania Radia w Internecie" (IRBRI), która zapoczątkować ma prace nad stworzeniem standardu pomiaru radia w sieci.

IRBRI dokonało już wstępnego przeglądu istniejących metodologii badań radia internetowego i nawiązał kontakty z oferującymi je podmiotami. Przegląd metodologi ma zakończyć się w I. połowie tego roku. Kolejnym etapem będzie przegląd ofert od firm badawczych.

Skoro GG Network wchodzi w skład (IRBRI) i bierze udział w pracach mających na celu stworzenie standardu (a to wymaga jednak czasu), to skąd te naciski, żeby jak najszybciej porównać zasięg? - "To nie tak. Zaczęliśmy w pewnym momencie publikować dane słuchalności, a były one niesłusznie wg nas kwestionowane przez niektórych, dlatego od razu zaproponowaliśmy, aby inni również podali swoją słuchalność" - mówi Jarek Rybus, pełnomocnik zarządu GG Network.

Oczywiście aspekt rynku reklamowego też jest istotny - "Reklama emitowana w Open FM trafia już do kliku milionów osób miesięcznie, chcemy, aby tak jak w przypadku innych segmentów rynku, tak i w przypadku segmentu reklamy w radiu internetowym był standard który potwierdza te dane, już dwa źródła je potwierdzają: bezdyskusyjne statystyki z serwerów i gemiusStream" - mówi Jarek Rybus/

Jak na razie żadne radio nie odpowiedziało na wezwanie Open.fm. Jak nieoficjalnie się dowiedziałem od jednej z firm badawczych, Open.fm najprawdopodobniej posiada największą słuchalność w sieci.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.