Anno Domini 2009: e-commerce, cz. 1.

Polski e-handel wyszedł w ubiegłym roku z fazy ewolucyjnej i wkroczył dumnie w okres stabilizacji. Obyło się bez spektakularnych bankructw.

Nie chciałbym tak na wstępie przynudzać, ale fakt jest faktem - e-commerce w Polsce nie przestał rosnąc w 2009 r. Według wstępnych szacunków SMB wartość towarów i usług kupionych za pośrednictwem internetu w ubiegłym roku przekroczyła 13 miliardów złotych. - "Na dokładniejsze estymacje musimy jeszcze chwile poczekać, oscylują one pomiędzy 13.2 a 13.5 mld PLN" - mówi Adam Kwaśniewski, szef Grupy E-commerce w SMB - "To wzrost ponad 20% rok do roku, przekraczający nieznacznie prognozy - głównie z uwagi na lepsze niż zakładane wyniki w czwartym kwartale."

Na nieco mniej, bo 12 mld zł wartość rynku e-handlu szacuje Centrum im. Adama Smitha. Według Centrum jedną połowę rynku stanowią aukcyjne platformy sprzedaży a drugą sprzedaż w sklepach internetowych.

Ruch w e-księgarni

- "Wartość koszyka stale rośnie. Widać więc, że Polacy przestają się obawiać zakupów i decydują się na kupno przez internet produktów coraz droższych - np. telewizorów w cenie powyżej 5000 zł. A kiedyś były to tylko incydentalne zakupy" - mówi Jakub Połeć, ekspert Centrum im. Adama Smitha.

Anna Bogdańska, Merlin.plAnna Bogdańska, Merlin.plDobry stan polskiego e-commerce w 2009 r. potwierdzają przedstawiciele sklepów. Zarówno dużych jak i tych mniejszych. Większości sklepów, które poprosiłem o komentarz zwiększyły, mimo panującego kryzysu zarówno przychody jak i wynik finansowy. Nie wszystkie oczywiście zgodziły się na komentarz.

Największa polska e-księgarnia, Merlin.pl, w 2009 roku zanotowała o 8 mln lepszy, niż w roku poprzednim wynik finansowy, z przychodami w okolicach 95 mln zł z 2008 r. - "Rok 2009 był zdecydowanie bardziej udany od poprzedniego. Przy spadającym popycie wewnętrznym nasza sprzedaż pozostała na tym samym poziomie" - mówi Anna Bogdańska, prezes Merlin.pl.

Do bardzo udanych ubiegły rok może zaliczyć także Empik.com - "Wdrożenie nowych rozwiązań i rosnąca popularność zakupów naszych kategorii (książki, płyty, filmy, gry) w internecie spowodowały, że notujemy bardzo duże - ponad 50% przyrosty sprzedaży rok do roku" - mówi Michał Tomaniak Head of empik.com. - "Przyczyniły się od tego przede wszystkim zmiany, które poczyniliśmy zarówno w sferze zarządzania asortymentem, jak i logistyki." Dodam od siebie, że na początku ubiegłego roku zmienił się też szef Empik.com. Dyrektorem sklepu internetowego został Michał Tomaniak a Tomasz Cisek, stojący wcześniej na czele sklepu, zajął się rozwojem obszaru "community sites", czyli serwisów kipme.pl i teksty.org.

Ciężki rok dla elektroniki

Wygląda na to, że największe e-księgarnie wyszły suchą nogą z kryzysu. Mniej szczęścia miały Sabina Krupa, NEO24Sabina Krupa, NEO24sklepy handlujące w sieci rtv i agd. - "Największą bolączką mijającego roku był niewątpliwie kryzys gospodarczy, który nie u wszystkich równo, ale odbił się także na branży biznesów elektronicznych. Już w 2008 roku zaczęły upadać dobrze znane i długo prosperujące sklepy" - mówi Sabina Krupa, Dyrektor ds. Sprzedaży NEO24.PL - "Dla wielu firm ten rok był bardzo ciężki, trudniej niż zwykle było pozyskać inwestora, wynegocjować kredyt z bankiem lub korzystne warunki u dostawców. Jednak nam udało się z wyjść z kryzysu obronną ręką."

Agito udało się uzyskać w 2009 r. dodatni wynik finansowy w wysokości ok. 100 tys zł (jeszcze w 2008 r. strata netto sklepu wynosiła 3,4 mln zł). Jednakże przychody sklepu spadły aż o 40 proc. do 100 mln zł.

- "Jedną z negatywnych konsekwencji spowolnienia gospodarczego, była w tym roku zmiana polityki firm ubezpieczających kredyty kupieckie. I to zmiana tej polityki a nie popyt miała większy wpływ na funkcjonowanie i wyniki wielu firm z segmentu e-commerce zwłaszcza związanych z produktami IT, RTV, AGD - mówi Tomasz Sypuła, Prezes Agito.pl - "Firmy Euler Hermes i Atradius które ubezpieczają większość producentów i dystrybutorów tego asortymentu radykalnie ograniczyły finansowanie handlu, zwłaszcza elektronicznego. Przełożyło się to na likwidację działalności wielu firm. Przykładem mogą być tutaj wnioski o upadłość firm z grupy Avans."

Zmiany, zmiany i bielizna w Agito

Dla sklepów był to także rok restrukturyzacji. Operujące dotychczas bardzo zróżnicowanym asortymentem Multizakupy zaprzestały w tym roku sprzedaży agd/rtv. - "Skoncentrowaliśmy sie na kategorii dom i wnętrze, zrezygnowaliśmy ze sprzedażny sprzętu agd / rtv" - mówi Jarosław Gierszewski, Wiceprezes Zarządu Multizakupy S.A. - "Odbiło się to na liczbie zamówień, ale porównując 2009 z poprzednim rokiem, przychody na pewno nie będą mniejsze."

Jarosław Gierszewski, Wiceprezes Zarządu Multizakupy S.A.Jarosław Gierszewski, Wiceprezes Zarządu Multizakupy S.A. Według Anny Bogdańskiej dobre rezultaty dla Merlin.pl przynoszą szeroko zakrojone prace restrukturyzacyjne przeprowadzone w latach 2008 i 2009, które miały na celu zwiększenie rentowności firmy. Część efektów tych działań ma być widoczna jeszcze w 2010 roku. - "Nadal największe zyski przynosi nam sprzedaż książek, filmów oraz muzyki. Jesteśmy również zadowoleni z rozwoju naszych nowych działów: sportu oraz kosmetyków. - mówi Anna Bogdańska - Wyniki odnotowywane przez ten ostatni przerosły nasze oczekiwania.

Sporo zmieniło się także w Agito. - "Trend, który wyraźnie rozpoczął się w ubiegłym roku i będzie się pogłębiał w latach kolejnych to szybki wzrost sprzedaży produktów które nie są tak łatwo porównywalne - takich jak ubrania, produkty dla dzieci, czy wyposażenie domu" - mówi Tomasz Sypuła - "Agito w tym roku rozpoczęło sprzedaż produktów z takich branż a w przyszłym roku będzie kładło nacisk na jak najszybszy rozwój takiej oferty. Będą pojawiały się również nowe kategorie asortymentowe - na początku roku planujemy dodać np. bieliznę."

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.