Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Niesłabnące zainteresowanie Naszą-Klasą, dynamiczna ekspansja Facebooka, zachwyt nad mikroblogami i edukowanie rynku w zakresie social marketingu - w tej części podsumowania wydarzeń mijającego roku przyglądamy się serwisom społecznościowym.

Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi
Jeśli rok 2008 okrzyknięto rokiem społeczności, to pod jakim znakiem upłynęło minionych 12 miesięcy? Społeczności.

Warto jednak zwrócić uwagę, że jeśli mowa o "tradycyjnych" serwisach social networkingowych, to ich właściciele nie koncentrują się już tylko na budowaniu zasięgu, lecz również na efektywnym rozwijaniu oferty i szukaniu skutecznych sposobów monetyzacji. Mikroblogi, acz popularniejsze niż przed rokiem, nadal starają się osiągnąć swoją masę krytyczną - edukują, przekonują, jakie to one fajne. Czas zarabiania na mikroblogach przyjdzie zapewne w 2010 r.

Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Nasz Facebook

Podobnie jak w 2008, tak również w ciągu minionych 12 miesięcy słychać było liczne głosy przewidujące, że już na pewno w przyszłym miesiącu Naszej-Klasie "zacznie spadać". Nic z tego. Każda następna fala badania Megapanel PBI/Gemius przynosiła kolejne (już nie tak duże jak wcześniej) wzrosty lub utrzymywanie poziomu popularności i potwierdzała, że Polacy po prostu Naszą-Klasę lubią, a obrany przez twórców kierunek rozwoju portalu jako platformy komunikacyjnej jest słuszny. Choć w październiku 2009 r. Naszej-Klasie ubyło pół miliona fanów, prawie tyle samo ile zyskał Facebook - być może rozpoczęła się więc bezpośrednia walka o użytkowników pomiedzy serwisami.

Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Nasza-Klasa cały rok konsekwentnie realizowała strategię budowania narzędzi komunikacyjnych dla swych użytkowników. To na tych pracach skupiała się największa uwaga mediów, blogosfery i branży internetowej oraz samych użytkowników serwisu (również tych niezadowolonych).

Z naszej perspektywy największym osiągnięciem NK w 2009 roku bez wątpienia była premiera Śledzika. Uruchomiliśmy go 9 września i po trzech miesiącach od premiery jest on jedynym w Polsce narzędziem do komunikacji na żywo operującym na skalę masową - 7,5 mln użytkowników dziennie i wspomagana świadomość marki na poziomie 78 proc. (polscy internauci, dane z końca października 2009, badanie zrealizowane przez IMAS International). A wszystko to przy wykorzystaniu do promocji jedynie social media - mówi Joanna Gajewska, dyrektor ds. komunikacji w Nasza-Klasa.pl. Oczywiście wprowadzenie Śledzika nie było proste - skrajne opinie Userów, głosy krytyki ze strony branży. Dzisiaj natomiast Śledzik używany jest przez takie autorytety jak Anna Dymna czy Adam Małysz, fundacje, czy przez czołowych dostawców kontentu z różnych kategorii. Mikrobloging kiełkował w Polsce od lat, Śledzik przedefiniował ten segment w ciągu 2 miesięcy i został jego niekwestionowanym liderem.

Obecnie nad portalem Nasza-Klasa, mikroblogiem Śledzik, przygotowywanym komunikatorem NKtalk oraz wersjami mobilnymi narzędzi NK i kilkoma innymi projektami, które będą mieć premierę w 2010 r. pracuje ponad 170 osób i planowane są kolejne zatrudnienia, szczególnie w działach IT.

Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Dominik Kaznowski, Nasza-Klasa.pl

Co dla Naszej-Klasy i jej użytkowników przyniesie rok 2010? Będziemy sukcesywnie skupiać się na dynamicznym rozwoju produktowym. Ciągle poszukujemy i zatrudniamy najlepszych programistów, architektów aplikacji i specjalistów najróżniejszych dziedzin IT. Obecnie rozszerzyliśmy krąg poszukiwań na kraje CEE - mówi Dominik Kaznowski. Myślę, że przyszły rok to kolejne premiery, w tym na pewno premiera nowego komunikatora - NKtalk, kilku produktów mobilnych, częściowe udostępnienie API, widgety, budowa platformy aplikacji, dalszy konsekwentny rozwój Śledzika i oczywiście portalu - zapewne czeka nas w najbliższych miesiącach poszerzenie portalu do szerokości 1024 pixeli oraz redesign. Ciągle będziemy pracować nad popularyzacją naszej wirtualnej waluty - Eurogąbek. Obecnie analizujemy również inne kierunki - takie jak gry-online, wideo czy szeroko rozumiane kwestie lokalizacyjne oraz kwestie map.

Dla całego rynku oraz mediów społecznościowych, które niewątpliwie Naszej-Klasie zawdzięczają sporo w zakresie edukacji użytkowników oraz przełamywania pewnych barier u reklamodawców, najważniejsze jest jednak, że serwis jest rentowny. Z raportu Internet Standard "Ile zarabiają serwisy społecznościowe" wynika, że Nasza-Klasa zaczęła zarabiać już w 2008 r. Portal wygenerował w 2008 r. przychody rzędu 27,7 mln zł, a zysk netto wyniósł w tym samym okresie 12,3 mln zł. Nasza-Klasa finansowo ma się dobrze, firma jest rentowna - powiedział wówczas dla Internet Standard Marcin Chruszczyński, szef operacyjny w Nasza-Klasa.pl.