Mikroblog Fejm - premiera 20 listopada 2009 r.

Fejm, najnowszy projekt Grupy o2, który wzbogaci mikroblogowy krajobraz polskiego internetu wystartuje 20 listopada 2009. Premiera Fejm odbędzie się na konferencji "CommunityStandard 2009 Społeczności internetowe" organizowanej przez Internet Standard.

Moda na "ćwierkanie" i dzielenie się z innymi krótkimi wiadomościami dotarła do Polski. Mimo, iż wciąż nie przybiera skali jaką obserwować możemy za Oceanem na przykładzie Twittera, to niewątpliwie stanowi ważny element społecznościowego życia polskiej sieci. I stale się rozwija.

Polscy internauci mają do dyspozycji kilka narzędzi, spośród których najpopularniejszy jest Blip.pl - w sierpniu - wg najnowszej fali badania Megapanel PBI/Gemius odwiedziło go 334 tys. użytkowników, którzy wygenerowali ponad 2,4 mln odsłon. Wzrasta zasięg Flakera (już blisko 200 tys. real users) i nowego projektu twórcy Fotki - Spinacza (142 tys. użytkowników i 2,6 mln odsłon). We wrześniu najpopularniejszy w Polsce serwis społecznościowy uruchomił Śledzika, któremu protesty rzeszy naszo-klasistów nie przeszkodziły w przebiciu się do mainstreamu - profile niektórych użytkowników (np. kabaret Łowcy.B) śledzi dziś już ponad pół miliona osób, a tygodniowo w serwisie pojawia się ponad milion wpisów.

Wkrótce jednak ten układ sił może się zmienić. Na rynku pojawi się zapowiadany od pewnego czasu mikroblog Grupy o2, który ma być społecznościowym narzędziem dla "ludzi z głową i sercem". Czy przekona do siebie internautów i zjedna lojalną grupę użytkowników na wzór swego "starszego brata" - minibloga Pinger.pl (789 tys. real users i ponad 10 mln odsłon)?

Czy Fejm wniesie nową jakość na rynku mikroblogów w Polsce? Zależy, jak definiujemy "nową jakość". Nie będzie się ona opierać na innowacji technologicznej czy też istotnej innowacji interfejsowej. Nowum jest raczej otwarcie serwisu na tych ludzi, którzy nigdy nie włączyli się w poważne (Blox, Blog) czy też dziewczyńskie (blogi portalowe, Photoblog) blogowanie, a jednocześnie nie są w stanie wbić się w hermetyczne produkty mikroblogowe - mówi Michał Brański, członek zarządu Grupy o2.pl, dodając że wbrew temu co sugerować może nazwa narzędzia, promocja Fejmu nie będzie opierać się na celebrytach.



Do kogo adresowany jest Fejm? Kim są owi "ludzie z głową i sercem"? Ludzie z sercem i głową to ok. 15% internautów, dla których mikroblogi są azylem od przeładowanych emocjami, szybkim newsem i sensacją serwisów WWW. Otoczenie znajomych z mikroblogów pozwala się od tego odciąć, ale jednocześnie też być na czasie, bo jak dobry filtr przepuszcza rzeczy wartościowe. Pewnym cenzusem mają być umiejętności ciekawego wyrażania myśli, co może brzmieć dziwacznie, ale nie jest tak częste w populacji - wyjaśnia członek zarządu Grupy o2.

Michał Brański zaprezentuje Fejm 20 listopada 2009 r. podczas drugiego dnia konferencji CommunityStandard 2009. Społeczności internetowe. W wystąpieniu pt. "Fejm na 'macierzy' contentu mikro- i miniblogowego" członek zarządu Grupy o2 przedstawi projekt, odpowie na pytanie: Dlaczego nie można być serwisem mikrotreści, jak i dlaczego nie warto być molochem mikroblogowania? oraz skonfrontuje mikroblog z Facebookiem i Twitterem.

Szczegóły dotyczące konferencji CommunityStandard 2009 dostępne są na stronie http://www.internetstandard.pl/konferencje/communitystandard2009/program.html .

Czytaj też:

Twitter a sprawa polska

Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.