Gemius: segmentacja polskich internautek

Surfowanie w sieci to aż dla 53 proc. polskich internautek najczęstszy sposób na spędzanie wolnego czasu! Jakie są kobiety spędzające aktywnie czas w sieci?

Na to pytanie stara się odpowiedzieć segmentacja tej grupy stworzona przez firmę Gemius. Wyniki analizy wyróżniają 5 różnych grup kobiet korzystających z internetu.

Kryterium wyróżniającym poszczególne grupy są podzielane wartości, stosunek do zakupów, zwyczaje zakupowe, stosunek do konkursów organizowanych przez producentów i cechy demograficzne. Każdy z segmentów, a więc jednocześnie "typ" internautek, posiada inną, umowną nazwę, charakterystyczną dla posiadanych cech

i preferencji.

- Pierwszym spośród segmentów opisanych w raporcie są Normaleski, panie z ustabilizowaną sytuacją życiową, często mężatki i matki, nie rezygnujące jednak z kariery zawodowej i rozwoju intelektualnego.

- Podzielają wartości pragmatyczne, cenią życie rodzinne, zdrowie i pracę. Dobrze wykształcone, nie traktują zakupów jako rozrywki samej w sobie - rozważnie gospodarują niemałym budżetem jakim dysponują.

- Normaleski to największy segment spośród wyróżnionych w badaniu - stanowią 32 procent internautek.


- Kolejnym po Normaleskach pod względem liczebności segmentem (25 procent internautek) są rozsądne, oszczędne i rodzinne Siatkarki. Jak wskazuje umowna nazwa tej grupy, często można spotkać je idące z siatkami pełnymi zakupów dla całej rodziny.

- Członkinie tego segmentu są internetowymi odpowiedniczkami Matki Polki. Poświęcają się dla rodziny, nie realizują własnych pasji.

- Siatkarki mieszkają głównie w mniejszych miejscowościach i na wsi, są gorzej wykształcone niż pozostałe grupy.

- Z racji niskich dochodów niezbyt lubią zakupy, ale są otwarte na promocje konsumenckie.

- Ich system wartości to rodzina, zdrowie, praca i wiara.


- Do kolejnego z segmentów należą dobrze sytuowane, wykształcone młode kobiety, które są singielkami bądź pozostają w wolnych związkach. Ich duże zainteresowanie modą i nowinkami oddaje nazwa segmentu - Szafiarki.

- Panie należące do tej grupy mieszkają w dużych miastach, cenią niezależność i możliwość samorealizacji.

- Ich główne hobby to zakupy, dużą wagę przywiązują do marki i jakości produktów.

-Prowadzą aktywny tryb życia, w wolnym czasie chodzą do klubów, kina lub spotykają się ze znajomymi.

- Szafiarki stanowią 13 procent populacji polskich internautek.


- Młode pasjonatki kina, teatru i książek, które nie przegapią żadnego znaczacego wydarzenia kulturalnego - tak w skrócie można opisać segment Kulturystek.

- Te ceniące miłość i przyjaźń oraz możliwość realizowania własnych pasji kobiety stanowią 10 procent ogółu pań korzystających z internetu.

- Często są to studentki, które wolą wydać zarobione pieniądze na polecany spektakl w teatrze niż na modną w tym sezonie parę butów.

- Postawa antykonsumpcyjna przekłada się na ich niechęć do promocji i konkursów oraz unikanie dużych centrów handlowych, w miejsce których wybierają małe sklepy blisko domu.


- Ostatnią wyróżnioną grupą są Tenisistki, umownie określane tak od rodzaju noszonego obuwia - segment ten tworzą najmłodsze internautki.

- Są to dziewczyny w wieku licealnym, często zamieszkujące mniejsze miejscowości, dla których ważne są takie wartości jak miłość, przyjaźń i wiara.

- W wolnym czasie lubią robić zakupy, choć dysponują mniejszym budżetem niż na przykład Szafiarki.

- To mało świadome konsumentki, które kupują najtańsze produkty, często w promocji. Ich słabością są katalogi wysyłkowe. Tenisistką jest co piąta polska internautka.


'W jaki sposób najczęściej spędzasz czas wolny. Wybierz do trzech sposobów.'"W jaki sposób najczęściej spędzasz czas wolny. Wybierz do trzech sposobów."

Metodologia: Badanie "Kobieta w sieci" zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 3. do 9. czerwca 2009 roku. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu internautek w wieku 15 lat i więcej odpowiedzi badanych analizowano

z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu pochodzących z badania Omnibus PBS (VII- IX 2008). Na wykresach prezentowane są liczebności nieważone. Analizą objęto 2050 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautek w wieku 15 lat i więcej.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.