PARP: dzień pierwszy składania wniosków

Pierwszego dnia przyjmowania wniosków o dofinansowanie dla e-biznesów, do PARP wpłynęło ponad 400 zgłoszeń. Nie obyło się jednak bez kontrowersji.

Od dziś Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpoczęła przyjmowanie wniosków o dotacje dla przedsiębiorców chcących oferować swoje usługi w sieci. Wnioski przyjmowane są w ramach działania 8.1. Programu Innowacyjna Gospodarka.

Gra toczy się o niemałą stawkę, bo na zrealizowanie swojego pomysłu na biznes w internecie przedsiębiorca może zdobyć nawet 800 tys. zł. Do podziału jest 135 milionów złotych.

Pomimo, że dofinansowania mają być przeznaczane na rozwój najnowszych, innowacyjnych technologii, to już sposób przyjmowania dokumentów nie ma wiele wspólnego z innowacyjnością. Wnioski można bowiem składać tylko osobiście, kurierem lub pocztą (tradycyjną).

Co więcej, jednym z trzech czynników (więcej w materiale wideo) decydujących o otrzymaniu dofinansowania jest kolejność nadesłanych zgłoszeń. Ma być ona brana pod uwagę, gdyby okazało się, że wszystkie wnioski są dobre, a ich wartość kilkakrotnie przekroczy budżet dotacyjny. PARP zwraca jednak uwagę, że najważniejszymi czynnikami decydującymi o otrzymaniu dofinansowania w ramach działania 8.1 jest jakość przygotowanego wniosku oraz zgodność planowanego projektu z zasadami programu. Kolejność nie powinna mieć znaczenia, gdyż na projekt został przeznaczony naprawdę spory budżet (135 mln zł). Wnioski będą przyjmowane więc dopóki ich wartość nie przekroczy 130 proc. dostępnego w Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości budżetu.

Jednak czynnik kolejności zadziałał na wyobraźnię wnioskodawców, co objawiło się tworzeniem list kolejkowych rodem z PRL, oraz opłacaniem osób, które stały dził rano w kolejce do PARP.

Przyjmowanie dokumentów przebiegło jednak sprawnie i ok. godziny 12 po kolejce z rana nie było śladu. Zazwyczaj pojawiały się tylko osoby, które wcześniej nie pojawiły się z kompletem dokumentów i to też nie zawsze z własnej winy - "Miesiąc temu wypełniliśmy formularz udostępniony na stronie PARP, a dziś okazało się, że tamten format jest już nieaktualny. Na stronie agencji nie pojawił się nawet żaden komunikat" - skarży się jedna z osób, pragnąca zachować anonimowość.

Przybyli dziś do PARP przedsiębiorcy bardzo niechętnie wypowiadali się na temat tego, na czym polega ich plan na biznes, ani nawet w jakiej branży będzie działał.