Ranking e-sklepów wg Wprost i Money

Dodatkowe koszty oraz prowizje od transakcji przeprowadzanych przez karty płatnicze i kredytowe, brak możliwości dostarczania przesyłek za pośrednictwem Poczty Polskiej oraz zła jakość bezpośredniej obsługi klienta - to największe wady sklepów internetowych, które poddane zostały ocenie przez dziennikarzy Wprost i Money. Wyłoniono zwycięzców w sześciu kategoriach.

Dziennikarze tygodnika "Wprost" oraz serwisu Money wzięli pod lupę polskie sklepy internetowe po raz czwarty i opracowali "Ranking sklepów internetowych 2009".

Metodologia badania polega na wstępnej weryfikacji popularności sklepu wg wyników Megapanelu PBI/Gemius (z każdej kategorii, monitorowanej stale w ramach badania w kategorii E-commerce/sklepy wybrano po 15 sklepów, które w ciągu roku poprzedzającego badanie odwiedziła największa liczba osób) oraz poddaniu ocenie wg 60 kryteriów, podzielonych na 10 grup (asortyment, narzędzia i funkcje, informacje o produkcie, procedura zamawiania i dostawa zakupów, sposoby płatności, interakcja z klientem, jakość obsługi, łatwość dotarcia do informacji, przejrzystość i budowa strony, bonusy oraz pozostałe). Maksymalnie można było uzyskać 100 punktów (oprócz branży turystycznej, gdzie najlepszy wynik to 90).

Najlepiej w poszczególnych kategoriach oceniono następujące sklepy internetowe:

AGD, RTV i sprzęt fotograficzny: euro.com.pl (74 pkt), cyfrowe.pl (73 pkt), neo24.pl (72,5 pkt).

Komputery i oprogramowanie: komputronik.pl (81 pkt), morele.net (76 pkt), proline.pl (71 pkt).

Książki: merlin.pl (76 pkt), gandalf.com.pl (69 pkt), empik.com (68 pkt).

Odzież: intymnie.com (68,5 pkt), intymna.pl (64,5 pkt), butyk.pl (60 pkt).

Sklepy specjalistyczne i erotyka: militaria.pl (78,5 pkt), i-apteka.pl (74,5

pkt), iperfumy.pl (71,5 pkt).

Sklepy wielobranżowe: sklep-presto.pl (80,5 pkt), max24.pl (70 pkt), mango.pl (69 pkt).

Turystyka: travelplanet.pl (65,5 pkt), wakacje.pl (63,5 pkt), easygo.pl (59 pkt).

Dziennikarze tygodnika "Wprost" oraz serwisu Money w zbadanych sklepach docenili poprawę jakości prezentacji produktów w porównaniu do poprzedniego roku, nowe narzędzia pomagające klientom podjąć właściwy wybór, a także wzrost popularności programów lojalnościowych i bonusów. Zauważono również możliwość zamówienia wysyłki w papierze prezentowym, opcję negocjacji cen i uzyskania dodatkowego rabatu podczas większych zakupów. Do ideału wciąż jeszcze sporo naszemu e-handlowi brakuje - piszą autorzy raportu wśród największych bolączek e-sklepów wymieniając: dodatkowe koszty oraz prowizje od transakcji przeprowadzanych przez karty płatnicze i kredytowe, brak możliwości dostarczania przesyłek za pośrednictwem Poczty Polskiej oraz złą jakość bezpośredniej obsługi klienta.

Badanie przeprowadzono w okresie: czerwiec - wrzesień 2009 r.

Źródło: Money

Czytaj też:

Internet Standard prezentuje raport "e-commerce 2009"