Female.pl rozstaje się z ARBOmedia

Redakcja Internetowego Magazynu Kobiecego Female.pl oraz serwisu poświęconego modzie Bioderka.pl rozwiązała umowę z domem mediowym ARBOmedia Polska.

Rozwiązanie umowy nastąpiło w trybie natychmiastowym. Głównymi powodami niezadowolenia z usług ARBOmedia były niski poziom sprzedaży powierzchni reklamowej oraz niski poziom cen sprzedanej powierzchni w serwisie.

Od 13 października 2009 roku reklamy w serwisie można zamawiać osobiście w porozumieniu z Redaktorem Naczelnym portalu lub poprzez kontakt z Glossy Media - platformą skupiającą właścicieli witryn internetowych o tematyce kobiecej. Obecnie jest to jedyna sieć, która współpracuje z serwisem Female.pl.

Female.pl to Internetowy Magazyn Kobiecy, odnotowujący miesięcznie 182 tys. uzytkowników (real users) i generujący 722 tys. odsłon (za Megapenel PBI/Gemius, lipiec 2009). Bioderka.pl przyciągnęły w lipcu mniej niż 45 tys. użytkowników (real users).

Female.plFemale.pl

AKTUALIZACJA:

Odpowiada Paweł Milosz (Female.pl)
Czemu ARBO nie udało się sprzedać waszej powierzchni?

ARBO udawało się sprzedawać powierzchnie, tylko że miesięczny dochód nie pozwalał na zapłacenie za obiad dla wszystkich pięciu osób pracujących nad Female.pl.

W jakim modelu rozliczeniowym współpracowaliście z ARBO? Czy negocjowaliście z nimi Państwo podwyższenie tych cen?

Mowa o cenach w CPM. Tak, podnieśliśmy ceny, ale ARBO podniosła je tylko w cenniku dla reklam zlecanych wyłącznie na Female.pl, zaś ceny w pakietach są nie negocjowalne i dramatycznie niskie. Przy tym poziomie serwis kobiecy w ARBO musiałby mięć cos około 5mln UU, żeby działać jak normalne

wydawnictwo.

Czy Glossy Media radzi sobie lepiej ze sprzedażą waszej powierzchni, skoro zostaliście przy tej sieci?

Tak Glossy Media radzi sobie znacznie, znacznie lepiej. Każdemu zdążają się potknięcia jednak świeżość i zaangażowanie Glossy daje efekty.

Jakie były inne powody niezadowolenia z usług oferowanych przez ARBO?

Np publikowanie reklam rozliczanych w modelu CPC choć umawiałem się z ARBO, że takich reklam nie publikujemy. Na sam koniec ARBO przeprowadziło kampanie gratisową choć na takie kampanie z mojej strony też nie ma zgody. Nie otrzymałem jednak informacji jak ARBO zamierza rozliczyć się ze mną za tę pomyłkę. Na początku zaproponowali rozliczenie barterem (SIC!). Mógłbym wtedy przeprowadzić własną kampanie u nich w sieci. Jednak przy tych poziomach sprzedaży taka forma rozliczenia nie wchodzi w grę.

Inny powód niezadowolenia to poziom witryn zgromadzonych w kategorii kobieta. Zwracałem na to uwagę ARBO jednak otrzymałem odpowiedź, że ten temat w ogóle nie podlega dyskusji. Chodzi o to, ze witryna jaką jest Female.pl musi konkurować wewnątrz sieci z witrynami, które są nie aktualizowane, opierają się na starym lub mało działającym forum lub takimi witrynami, które (przynajmniej na początku) za nic miały prawo autorskie i publikują np. zdjęcia fryzur, które są ewidentnym skanem z papierowych gazet. ARBO nie widziało w tym kłopotu.

Inny powód to różnica w statystykach poszczególnych kampanii a rozliczeniem na końcu miesiąca. W statystykach często widziałem większą liczbę odsłon niż była zawarta w rozliczeniu miesięcznym. ARBO tłumaczyło ten stan rzeczy, jednak są to dla mnie dosyć mętne tłumaczenia.

Jedyna dobra i wartą pochwały rzeczą w ARBO było to, że bez problemu zamieszczali kampanie zlecane przez Female.pl dając do tego jeszcze statystyki poszczególnym klientom.

Całe to zamieszanie i publikacja informacji prasowej jest z mojej strony próba zwrócenia uwagi na stan polskiej sieci i reklamy. Jeśli sieci reklamowe będą tak traktować witryny, zaniżać ceny, dawać niesamowite rabaty klientom, polskie serwisy należące do mniejszych wydawnictw będą znikać. Na ich miejsce będą powstawać nowe zakładane przez młodych pełnych zapału ludzi. Zapal ten po 2 latach zostanie zniszczony i tak w kółko.

Polskie internautki będą skazane na serwisy należące do dużych wydawnictw publikujące przedruki z gazet papierowych.

Obawiam się, ze polskie sieci reklamowe nie widza tego problemu. Podobnie jak agencje PR, które domagają się darmowej reklamy lub rozliczeń w barterze.

Mam nadzieje, że na konferencjach dotyczących internetu ktoś podniesie te tematy i właściciele serwisów zadziałają w porę zanim polski internet (ten dla kobiet) stanie się papka miałkich serwisów, tub agencji PR przesyłających setki materiałów prasowych nie stanowiących wartości dla Polek.


AKTUALIZACJA (2):

Komentuje Wojtek Kałużny, agency sales manager w sieci ARBOnetwork:
Ostatnie miesiące to czas dramatycznego spadku wydatków na reklamę, w tym także na reklamę internetową. Jako biuro sprzedaży robimy wszystko, aby pozyskać Klientów na reprezentowane przez nas witryny, jednak nie zawsze jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniom naszych partnerów, szczególnie w sytuacji, kiedy reklamodawcy po prostu zamrażają budżety marketingowe.

Ponadto poziom sprzedaży powierzchni na Female.pl wynika z bardzo silnej konkurencji, jaka obecnie rozwija się w kategorii serwisów kobiecych. W polskim Internecie od dawna prężnie działają takie strony, jak Wizaz.pl, Kobieta.pl, Polki.pl, pojawiają się też nowe witryny, które już zapracowały na swój brand, jak Papilot.pl. Równocześnie sama witryna Female.pl nie odnotowuje spektakularnego rozwoju na poziomie oglądalności czy treści, stąd na tle oferowanych przez naszą sieć witryn kobiecych wypadała słabiej, przez co Klienci nie byli skłonni do zlecania kampanii dedykowanych na tej stronie, wybierając większe serwisy. Na Female.pl emitowaliśmy zatem kampanie pakietowe, których cena z oczywistych powodów jest niższa, niż cena kampanii dedykowanych na konkretną stronę.

Jeżeli wydawca serwisu Female.pl decyduje się na zmianę partnera reprezentującego witrynę w zakresie reklamy internetowej, pozostaje nam życzyć sukcesów oraz przeprosić za niespełnione oczekiwania.

Na koniec pragnę zauważyć, że ARBOmedia Polska nie jest domem mediowym, lecz spółką, w ramach której funkcjonują sieci reklamowe, m.in. sieć ARBOnetwork, która dotychczas obsługiwała na rynku reklamowym witrynę Female.pl.

Aktualizacja: 20 października 2009 13:46
Tekst uzupełniono o wypowiedź przedstawiciela ARBOnetwork.
Aktualizacja: 20 października 2009 08:14
Tekst uzupełniono o wypowiedź przedstawiciela Female.pl. Pytania przesłałem także do ARBO.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.