Czy Onet nie wierzy w Wyczaj.to?

Największy polski portal internetowy wprowadził przycisk dodawania newsów do Wykop.pl. Sprawa nie byłaby aż tak zastanawiająca, gdyby Onet nie posiadał już własnego serwisu digg-podobnego pod domeną Wyczaj.to.

Należy przyznać, że serwis Wykop.pl bardzo dobrze radzi sobie w polskiej sieci. W lipcu 2009 r. liczba użytkowników (real users) serwisu wyniosła lekko ponad 1 mln. Jest to wzrost o 140 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca w ubiegłym roku.

Button do dodawania linków do Wykopu ("wykopywarka") znajduje się na takich dużych serwisach, jak np. YouTube.com, Gazeta.pl, czy mniejszych jak Newsweek.pl, Wprost.pl i Przekroj.pl. Oczywiście umieszczanie wykopywarki nie jest obowiązkiem i nie znajdziemy jej np. na WP.pl i Interii.

Ikonkę Wykopu wprowadził dziś rano jednak Onet.pl. Jak na razie przycisk znalazł się tylko pod newsami umieszczonymi w sekcji "wiadomości", standardowo umieszczony pod tekstami. Guzik znalazł się obok dwóch innych: "dodaj do Ludzie.onet.pl" i "dodaj do Facebook.pl".

Czy Onet nie wierzy w Wyczaj.to?

Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że przecież Onet ma już serwis do "wykopywania" (a właściwie do "wyczajania" newsów). Wyczaj.to ruszył na początku 2009 r. (pierwszy projekt zrealizowany w Neuroadventures) i miał konkurować z Wykop.pl. Założenie to jednak nie zostało zrealizowane i miesięcznie przyciąga tylko niecałe 70 tys. użytkowników (real users, lipiec). Wyczaj.to zwyczajnie oddaje pole konkurencji, co potwierdzają działania Onetu (obrazek). Ikonka serwisu został zagrzebana pośród innych serwisów social-bukmarkingowych. Z drugiej jednak strony Wyczaj.to wciąż jako jedyny serwis z kategorii "dodaj do" znaleźć można w sekcji Onet Biznes.

Czy Onet nie wierzy w Wyczaj.to?

Czyżby Wyczaj.to miałby zostać zamknięty? - "Nie zamierzamy w najbliższej przyszłości zamykać żadnych serwisów, wręcz przeciwnie, planujemy uruchomienie nowych. Strategia Onetu na ten rok to wzmocnienie kluczowych serwisów, co widać już na przykładzie OnetMoto, czy OnetBiznes" - przekonywał jeszcze w lipcu Paweł Klimiuk, rzecznik prasowy Onet.pl.

Według Onetu, umieszczenie ikonki Wykopu na portalu ma na celu oswojenie ludzi z ideą social bookmarkingu. Najwyraźniej Wyczaj nie wywalczył sobie jeszcze miejsca w świadomości użytkowników Onetu.

Czemu Wyczaj.to nie odniósł sukcesu? Prawdopodobnie Wykop.pl ma już na tyle ugruntowaną pozycję na rynku, że nie łatwo jest z nim konkurować. Internauci (zwłaszcza blogosfera) dosyć negatywnie przyjęli także działania promujące Wyczaj.to, wywyższające serwis na tle konkurencji. Wyczaj.to nie pomaga także formuła serwisu, która zakłada, że autorzy najbardziej popularnych "wyczajeń" otrzymują nagrody finansowe.

"Wybór Wykopu jako jednego z głównych serwisów pokazuje, że sukces polega nie na stworzeniu silnika umożliwiającego wykopywanie, ale na zbudowaniu unikalnej społeczności, którą właśnie skupiamy" - komentuje Michał Białek, marketing manager Wykop.pl.

Czemu piszę o prawdopodobieństwie zamknięcia Wyczaj.to? Wspomniana wcześniej Gazeta.pl, której newsy opatrzone są obecnie wykopywarką, również posiadała własny serwis digg-podobny. Portal Agory jednak zamknął swój projekt. - "Porządkowanie portfolio i związane z nim zamykanie serwisów jest naturalnym procesem, który wynika z analizy i oceny ich jakości oraz dalszych perspektyw ich funkcjonowania, uwzględniających m.in. sytuację konkurencyjną czy trendy związane z preferencjami użytkowników" - komentuje Paweł Wujec, dyrektor wydawniczy ds. serwisów informacyjnych i marketingu, Gazeta.pl - "Zamknięty 9 lipca br. Gwar.pl nie jest pierwszym serwisem, który zamknęliśmy."