Największe polskie e-księgarnie

Z roku na rok wyraźnie maleje dystans jaki dzieli Empik.com od lidera kategorii "książki i multimedia", czyli sklepu Merlin.pl.

"Ta branża z całą pewnością jest stabilna i dawno już wyłoniła swoich liderów" - tak rynek polskich sklepów internetowych sprzedających książki i multimedia ocenia raport e-commerce 2009.

Faktem jest, że najwyższe pozycję w tej kategorii asortymentowej od kilku lat już zajmują tacy gracze jak Merlin.pl i Emik.com.

Również i w 2009 r. pierwsze miejsce należało do sklepu Merlin.pl, którego przychody we wspomnianym okresie wyniosły 119 mln zł. Od co najmniej dwóch lat obserwujemy stały wzrost przychodów spółki (w 2006 r. wygenerowała 63 mln zł przychodu a rok później już 80 mln zł). Także od co najmniej dwóch lat największa i najstarsza w polskiej sieci księgarnia przeobraża się w internetowy supermarket sprzedający produkty z wielu różnych grup asortymentowych. Książki i multimedia (muzyka, filmy) to jednak w dalszym ciągu trzon działalności, który wygenerowała aż 81% ubiegłorocznej sprzedaży sklepu.

Największy konkurent Merlina - Empik.com - w 2008 r. osiągnął ok. 85 mln zł przychodu, a dystans

jaki dzieli go od lidera, z roku na rok wyraźnie się zmniejsza.

Największe polskie e-księgarnie

NAJWIĘKSZE POLSKIE SKLEPY INTERNETOWE W 2008 ROKU: kategoria "KSIĄŻKI I MULTIMEDIA"

Dwóch największych konkurentów łączą zasadniczo dwie kwestie. Pierwsza to to, że obaj są nie tylko największymi sklepami w swojej kategorii, ale są jednymi z największych e-sklepów w ogóle. Merlin zajął w 2008 r. 3. miejsce w rankingu sklepów o największych przychodach netto. Empik.com w tym samym zestawieniu uplasował się na pozycji 7. Kolejną wspólną cechą dwóch sklepów jest to, że w 2008 r. strony Merlina odwiedzało średnio 1,1 mln użytkowników miesięcznie, zaś strony Empiku prawie 850 tys. Dzięki temu sklepom przypadł tytuł najczęściej odwiedzanych w polskiej sieci (za Megapanel PBI/Gemius).

Co więcej o książkach i muzyce?

Poza pierwszą czwórką żaden sklep z kategorii "Książki i multimedia" nie przekroczył w ubiegłym roku 10 mln zł przychodu.

Wśród wszystkich polskich sklepów (z różnych grup asortymentowych) PageRank wyższy bądź równy 4 ma jedynie co szósty polski sklep internetowy. W kategorii "książki i multimedia" wskaźnik wyższy bądź równy 4 ma ponad połowa sklepów. Najwyższe wartości wskaźnika PageRank mają sprzedawcy właśnie tej kategorii.

Pobierz Raport e-commerce 2009.