W Warszawie ruszyła telewizja mobilna

Polska jest siódmym krajem w Europie, w którym ruszyła mobilna telewizja DVB-H. Uruchomiła ją - na razie w Warszawie - spółka INFO-TV-FM, która wygrała przetarg zorganizowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

W trzech punktach stolicy zostały rozstawione pierwsze nadajniki. W najbliższych tygodniach rozpocznie się program pilotażowy usługi. "Ma on na celu poznanie oczekiwań użytkowników i przygotowanie ostatecznej oferty" - twierdzą przedstawiciele w oficjalnym komunikacie. "Telewizja mobilna pozwala na oglądanie jej w każdym miejscu i czasie. Posiada także dodatkowe funkcje, takie jak elektroniczny przewodnik po programach EPG, link do stron związanych z programem, czy podgląd scen i fragmentów filmów" - mówi Albert Kuźmicz, prezes Magna Polonia, udziałowca INFO-TV-FM.

Harmonogram rozwoju sieci przewiduje, że do końca 2009 r. telewizja mobilna będzie dostępna w 10 miastach: Warszawie, Lublinie, Płocku, Zielonej Górze, Koszalinie, Elblągu, Wałbrzychu, Włocławku, Kaliszu i Słupsku, czyli - poza stolicą - raczej mniejsze miejscowości. Natomiast w 2010 r. obejmie zasięgiem także Katowice, Gdańsk, Łódź, Kraków, Chorzów, Poznań, Szczecin i Bydgoszcz oraz pozostałe miasta, w których INFO-TV-FM posiada częstotliwości. Dostawcą rozwiązań do budowy telewizji mobilnej w Polsce przez INFO-TV-FM jest Motorola Polska. Koszt budowy sieci to ok. 100 mln zł. Firma wybuduje 300 nadajników w Polsce.

Do współpracy z INFO-TV-FM przystąpiła większość polskich nadawców - twierdzą przedstawiciele firmy, choć nie ma wśród nich np. Polsatu. W przypadku tego nadawcy, INFO-TV-FM czeka na decyzje Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie uzupełnienia oferty. Przedstawiciele spółki rozmawiają też z Eurosportem i MTV, mimo że firma ma ograniczenie do oferowania maksymalnie 16 kanałów stworzonych w języku polskim.

INFO-TV-FM ma obecnie w ofercie 12 kanałów telewizyjnych: TVP, TVN, TVN 24, MiniMini, ZigZap, PULS, TVSilesia, Eska TV, iTV, Tele5, Edusat BIS, Kino Polska i 8 radiowych - TOK FM, Roxy FM, Radio Złote Przeboje, Radio OKO, Radio RAM, RMF MAXX, RFM FM i Radio Zet.

Według szacunków, w roku 2012 z telewizji mobilnej ma korzystać 327 mln użytkowników, a przychody związane z "broadcastową" telewizją mobilną przekroczą 10 mld USD. W Polsce firma liczy na wzrost zainteresowania swoimi usługami w związku z organizacją mistrzostw europy w piłce nożnej w Euro 2012. Firma liczy na ok. 2,6 mln potencjalnych użytkowników z ponad 13 mln będących w zasięgu INFO-TV-FM. Oszacowano także, że sprzedaż usługi telewizji mobilnej przez operatorów na 200 tys. w 2012, 500 tys. w 2013, docelowo 1,3 mln w 2018.

INFO-TV-FM sprzedaje hurtowo pakiety usług telewizyjnych, m.in. operatorom komórkowym. Oni chcą sami kształtować pakiety, tworząc m.in. te tylko z kanałami sportowymi, dla dzieci, czy biznesmenów (m.in. informacyjne). Firma chce wprowadzić także możliwość tworzenia kontentu przez użytkowników telewizji mobilnej, pozwolić im na udział w konkursach i głosowaniach, przesyłać informacje o korkach, udostępniać tzw. mobizody.

Oplata instalacyjna dla partnerów sprzedających usługi INFO-TV-FM klientom detalicznym to 2 mln zł (zniesiona jest dla tych, którzy podpiszą umowę o współpracy w tym roku). Miesięczna opłata to ok. 1,6 mln zł (za 31 miast i do 50 tys. abonentów), choć maleje wraz ze wzrostem liczby użytkowników telewizji mobilnej. Oplata za każdy kanał to średnio 0,8 zł. Z tego wynika, że na pojedynczego użytkownika wypadałoby - przy założeniu, że dostawca usługi jej nie dofinansowuje - ok. 32 zł miesięcznie plus opłata za każdy kanał, z którego użytkownik będzie korzystał.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.