Nasza-Klasa: Sledzik, NKtalk i otwarta platforma API

"NK staje się platformą komunikacji. Zdajemy sobie sprawę z tego, że do osiągnięcia jej pełnego kształtu potrzebujemy wzbogacić portal o kilka istotnych narzędzi - trzy najważniejsze kroki w tym kierunku są zaplanowane na ten rok i będą to wdrożenie Śledzika, NKtalk i jednego produktu mobilnego. Myślę, że 2010 rok przyniesie jeszcze więcej innowacyjnych pomysłów i realizacji" - rozmowa z Dominikiem Kaznowskim, marketing & PR managerem w Nasza-Klasa.pl.

Która z funkcjonalności oferowanych przez Nasza-Klasa.pl jest obecnie najpopularniejsza wśród użytkowników? Przeglądanie zdjęć, dodawanie zdjęć a może zostawianie wiadomości?

Nie ma jednoznacznie najpopularniejszej funkcjonalności. Tak naprawdę w tym pytaniu kryje się szersze zagadnienie - w jak stereotypowy sposób postrzegana jest NK. Oceniając portal zdecydowana większość rynku wciąż myśli o nas przez pryzmat "szkolnych lat", sentymentów, zakładania profili i dodawania emocjonujących na różny sposób "fotek".

Tymczasem dzisiaj Nasza-Klasa to przede wszystkim narzędzie do komunikacji, wykorzystywane codziennie przez 7 milionów ludzi do bieżącej wymiany informacji. NK staje się platformą komunikacji. Zdajemy sobie sprawę z tego, że do osiągnięcia jej pełnego kształtu potrzebujemy wzbogacić portal o kilka istotnych narzędzi. Robimy to i trzy najważniejsze kroki w tym kierunku są zaplanowane na ten rok. Mówiąc konkretnie, mam na myśli wdrożenie Śledzika, NKtalk i jednego produktu mobilnego. Myślę, że 2010 rok przyniesie jeszcze więcej innowacyjnych pomysłów i realizacji. Wracając do odpowiedzi na pytanie o istotę tego czym jest i będzie w przyszłości NK - dzisiaj portal to ponad 60 różnych funkcjonalności służących mniej lub bardziej aktywnej komunikacji. Zaliczają się do tego takie narzędzia jak komentowanie profili czy zdjęć, fora, pinezki, powiadomienia, statusy, newsfeed czy w końcu oddany ostatnio użytkownikom Śledzik.

Wykorzystując wszystkie te narzędzia internauci przesyłają sobie co dnia blisko 25 milionów różnego typu informacji. Podejście zorientowane na rozwój platformy komunikacji to świadomy i systematyczny proces rozwoju produktu. Nie rozpatrujemy NK z punktu widzenia poszczególnych funkcji - zawsze oceniamy nowe pomysły i projekty zmian z punktu widzenia całego ekosystemu komunikacyjnego.



Na początku września wprowadziliście mikroblog Sledzik.pl. Zapowiadacie uruchomienie komunikatora nktalk.pl, na którym prace trwają już od kilku miesięcy. W jaki sposób zmieni się teraz aktywność (ścieżka) użytkownika na NK?

Tak naprawdę projekt wdrożenia komunikatora trwa już od ponad roku. Operując w skali 13,5 miliona aktywnych Użytkowników miesięcznie, przesyłających pomiędzy sobą 25 milionów informacji dziennie, operujemy w skali nieporównywalnej w polskiej sieci. Na przełomie czerwca i lipca zakończyliśmy techniczno-technologiczną część projektu, jesteśmy po wstępnych testach usability. Prawdopodobnie w ciągu najbliższych tygodni rozpoczną się wydajnościowe testy komunikatora z użytkownikami portalu. Myślimy o grupie kilkuset tysięcy osób, którym zostanie udostępnione narzędzie.

Co ważne, rozwiązania które zdecydowaliśmy się wdrażać w tym roku, mają inny niż dotychczas charakter. Staramy się teraz wzbogacać portal o narzędzia służące do komunikacji w czasie rzeczywistym - stąd Śledzik, NKtalk i produkty mobilne. Decyzja o takiej a nie innej strategii produktowej wynika z analizy potrzeb naszych Użytkowników - już dzisiaj wykorzystują oni portal właśnie do takiej bieżącej, bezpośredniej komunikacji - obecnie dostarczamy im narzędzia do tego dedykowane. Może to oczywiście wpłynąć na strukturę wykorzystania dotychczasowych funkcji, jak choćby komentarzy w profilach. Teraz zapewne bieżące rozmowy przeniosą się do Śledzika i do komunikatora lub w oba te miejsca.



Kontynuując temat Śledzika - dlaczego wybraliście akurat mikroblog oparty na uproszczonej funkcjonalności? Nie ma np. systemu tagów, czy też opcji dodawania zdjęć lub wideo.

To pierwsza wersja Śledzika. Sam produkt będzie konsekwentnie rozwijany w kolejnych miesiącach. Na początku października należy spodziewać się uaktualnień funkcjonalności, m.in. dodania możliwości integracji Śledzika z internetem za pomocą mini buttonów. Z czasem wzbogacimy Śledzika również o funkcje multimedialne i kanały tematyczne - tak aby każdy użytkownik mógł poza znajomymi czy osobami znanymi śledzić interesujące go informacje, np. newsy, informacje biznesowe, aktualności o grach, filmach czy muzyce. Rozwijając produkt będziemy stale dbać o jego nieskomplikowany charakter. W związku z tym część funkcji znanych z innych serwisów mikroblogowych takich jak np. tagi postaramy się realizować w inny, bardziej przystępny dla przeciętnego internauty sposób.

Zdarza się, że niektóre funkcje na Śledziku nie działają, nie zapowiadaliście też wcześniej tej funkcjonalności, tak jak to było w przypadku komunikatora. Można odnieść wrażenie, że wdrażaniu tego projektu towarzyszył pośpiech. Czy może powodem wprowadzenia Śledzika teraz było zdominowanie rynku serwisów mikroblogowych w Polsce, zanim zrobi to Twitter, czy jakiś inny gracz? Już teraz w tym segmencie jest całkiem duszno (Blip, Twitter, Flaker, Spinacz, Populacja itd.).

Śledzik został zapowiedziany na blogu NK (nasza-klasa.pl/blog) tydzień przed premierą. Wpis na ten temat został wzbogacony o screencast tłumaczący użytkownikom sposób jego funkcjonowania. Informacja na ten temat zebrała blisko 300 tys. komentarzy, a sam clip obejrzano do tej pory pół miliona razy. Okazał się on najpopularniejszym materiałem wideo w polskim YouTube i 36 na świecie w dniu publikacji. Myślę, że to wypełnia definicję poinformowania (: W ten sposób będziemy zapowiadać kolejne zmiany, będziemy również rozwijać nasz kanał informacyjny na YouTube. Myślę również, że w ciągu najbliższych miesięcy uruchomimy kolejne blogi - na pewno poświęconego Śledzikowi, NKtalk oraz blog skierowany do branży i developerów. Ten ostatni będzie poświęcony powstającemu API, widgetom i programom partnerskim czy kwestiom marketingu i badań rynku. To jednak raczej plan na początek 2010.

Jakie nowe możliwości reklamowe da reklamodawcom Śledzik?

Mamy kilka innowacyjnych pomysłów, głównie z obszaru marketingu wirusowego, ale również związanych z akcjami call to action, takimi jak konkursy dla Użytkowników. Myślimy również o udostępnieniu możliwości prowadzenia kont promowanych przez znane marki. Dział handlowy do końca października wypracuje wstępną ofertę dla reklamodawców, którą najpierw zaprezentujemy naszym klientom. Podsumowując filozofię produktu reklamowego na Śledziku - stawiamy na innowacyjność narzędzi. Chcemy również aby były one akceptowane przez Użytkowników. Tak naprawdę konsumenci są przywiązani do swoich ulubionych marek. Jednak skuteczna komunikacja z nimi nie może odbywać się poprzez emisję toplayera za całą stronę. To średniowieczne podejście do marketingu w nowych mediach.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.