IDMnet + o2.pl = 98% internautów?

Portal o2.pl i sieć reklamy internetowej IDMnet stworzyły wspólną ofertę - pakiet zasięgowy AdRakieta. To pierwsza na polskim rynku oferta łącząca zasoby portalu i internetowej sieci reklamowej. Czy jednak AdRakieta naprawdę dociera, tak jak komunikuje to IDMnet, do 98 proc. internautów?

Ad Rakieta jest pierwszym rozwiązaniem na rynku umożliwiającym dotarcie z reklamą do aż 16,3 mln użytkowników (dane podane przez IDMnet za Megapanel PBI/Gemius, 06/2009). Oferta ma swoim zasięgiem obejmować niemal 98 proc. internautów w Polsce.

Tak duży zasięg udało się uzyskać dzięki połączeniu sił Internetowego Domu Mediowego NET (14,8 mln real users) i Grupy o2 (9,6 mln real users) - dwóch czołowych podmiotów rynku reklamy internetowej.

W pakiecie dostępne są tradycyjne formaty reklamowe, takie jak: billboard, double billboard, rectangle czy skyscraper, ale również mniej znane formaty np. vstitial. Nowy pakiet daje również możliwość wykorzystania pełnoekranowych nośników video.

"Stworzenie pakietu AdRakieta to ewenement na polskim rynku reklamy internetowej." - komentuje Anna Kaczmarska, Członek Zarządu IDMnet S.A. - "AdRakieta umożliwia optymalizację kosztów dotarcia do jednego użytkownika i utrzymywanie cappingu bez dublowania odbiorców" - dodaje Kaczmarska.

"Można się zastanawiać, dlaczego rynek tak długo zwlekał z zaoferowaniem takiego pakietu w Internecie, skoro np. radio proponuje analogiczne produkty zasięgowe." - komentuje Michał Brański, Członek Zarządu spółki o2.pl. "Cieszę się jednak, że startujemy jako pierwsi. Dzięki połączeniu sił o2.pl i IDMnet udało nam się stworzyć pakiet, który ma zasięg porównywalny z ogólnopolskimi stacjami TV." - konkluduje Brański.

Kampanie z wykorzystaniem produktu AdRakieta, będą realizowane za pośrednictwem biur sprzedaży IDMnet oraz o2.pl. Obie firmy zapowiadają dalszy rozwój oferty.

Druga strona medalu

Z wprowadzeniem na rynek produktu AdRakieta wiążą się jednak dwie, co najmniej dyskursywne kwestie. Po pierwsze, nie tak dawno, bo na odbywającej się w maju br. konferencji 2k9, Michał Brański (członek zarządu o2.pl) mówił, że reklama emitowana w sieci reklamowej jest mało efektywna, ponieważ jest oderwana od kontekstu. Kontekstu jaki daje portal.

Czy to oznacza, że o2.pl da teraz reklamodawcom większe możliwości pod względem zasięgu, ale ten ruch będzie słabszej jakości?

Michał Brański: adRakieta to sieć zasięgowa, nie chodzi w niej o kontekst (bo od kontekstu są akcje specjalne, pakiety tematyczne i zakup po prostu w określonym pakiecie witryn i po to moim zdaniem należy się zwracać do portali, w tym do o2.pl, bowiem mają w tym duże kompetencje i jakościowy produkt).

Tu chodzi o zasięg na najlepszych dostępnych w sieci formatach. adRakieta nie sprzedaje kontekstu, za to sprzedaje gwarancje dotarcia bez "waste'u" wynikającego normalnie ze współoglądalności kupowanych jednocześnie wielu mniejszych pakietów.

Inna ważna sprawa: adRakieta nie jest dodatkiem w cennikach IDMnet oraz o2.pl. To jest nowy podmiot na rynku z produktem zasięgowym, tyle że sprzedawany przez te 2 podmioty.


Druga z poruszanych przeze mnie kwestii jest dużo bardziej poważna. Według informacji, które IDMnet przesłał do mediów wynika, że zasięg AdRakiety to 98 proc. - czyli prawie cały internet.

Prawdziwość tych danych podważa jednak Radosław Leżański Marketing & Product Manager w adnet.pl, według którego zasięg ten w rzeczywistości wynosi 81,53%.

Radosław Leżański: Według najnowszych, lipcowych badań Megapanel PBI / Gemius wspólny zasięg Grupy o2.pl i sieci IDMnet dociera do 96,08% internautów. Jednak rzeczywisty zasięg produktu oferowanego przez wymienione podmioty jest inny niż zasięg tych biur reklamy. Zasięg ten wynosi 81,53%.

Jest to spowodowane obecnością w sieci IDMnet produktu znanego jako Maxreach w którym nie są dostępne formy reklamowe jak billboard, doublebillboard, rectangle czy skyscraper. W ramach tego produktu IDMnet oferuje sprzedaż pop-upa, pop-undera i interstitiala. Nowa oferta o2.pl i IDMnetu nie dociera więc do 16,3 mln użytkowników, ale do 13,6 mln. Większy zasięg oferuje choćby samodzielnie sieć ARBOnetwork (14,1 mln użytkowników, zasięg 84,49%). Ciężko jest się zatem zgodzić, że oferta dociera do prawie 98% użytkowników internetu.


Kliknij, aby powiększyć

Komentarz z IDMnet:

Anna Kaczmarska, Dyrektor Zarządzająca IDMnet: Jak zaznaczyliśmy w notatce podane dane pochodziły z wyników badań Megapanel Gemius za czerwiec. Badania Megapanel PBI/Gemius uznane są za standard badań internetowych - ich wyniki podają rzeczywisty zasięg produktu AdRakieta. Wg. fali czerwcowej zasięg tylko sieci IDMnet wynosił 14 847 059 RU, a wspólny zasięg z o2.pl to 16 329 043 RU.

Wg wyników lipcowych, które otrzymaliśmy dziś i przeanalizowaliśmy po południu, zasięg IDMnet wynosi 14 576 007, a o2 9 415 760, czyli razem 16 074 657. Rzeczywiście nieznacznie spadł wynik procentowy.

Maxreach jest częścią sieci IDMnet braną pod uwagę przez Megapanel PBI/Gemius w badaniu - nie widzimy podstaw do usuwania go z oficjalnych wyników opublikowanych przez Gemius, które prezentujemy poniżej. Usuwając Maxreach z wyników Megapanelu Pan Leżański kwestionuje samo badanie Megapanel. Sugerujemy o zwrócenie się o opinię do twórców badania.





Komentarz z o2:

Michał Brański: Nigdy nie jest tak, że na każdym z formatów da się osiągnąć pełny zasięg. Ważne jest to, że w ofercie adRakieta są produkty (więcej niż 1), na których da się dotrzeć do deklarowanego zasięgu 98% internautów. I tego faktu nie zatrze propaganda i defensywne wypowiedzi konkurencji, która być może czuje się postawiona pod ścianą.

Aktualizacja: 24 września 2009 19:43
Dodałem wypowiedź Anny Kaczmarskiej i Michała Brańskiego.
Aktualizacja: 24 września 2009 16:19
Dodałem wypowiedzi Michała Brańskiego i Radosława Leżańskiego.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.