Co się sprawdza w polskim e-commerce - raport Biznes 2.0

Kolejny, przedstawiający krajobraz polskiego e-commerce, raport ujrzał światło dzienne. Tym razem autorzy zwrócili uwagę na najpopularniejsze narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w wybranych polskich sklepach internetowych. Badanie przeprowadzono metodą ilościową i jakościową.

Celem badania przeprowadzonego przez Biznes 2.0 przy współpracy z Contium, Divante oraz Instytutem Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International, było "zdobycie wiedzy na temat tego, jakie są faktycznie najważniejsze czynniki sukcesu i porażki biznesu internetowego". Autorzy w raporcie pt. "Co działa w polskim e-commerce" przedstawiają najpopularniejsze narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w branży w zakresie m. in. budowy strony www, IT, marketingu i logistyki.

Badanie przeprowadzono za pomocą metody ilościowej (ankiety wypełniło 143 przedstawicieli sklepów internetowych z różnych branż) oraz jakościowej (przeprowadzono indywidualne, pogłębione wywiady z 12 wybranymi osobami reprezentującymi sektor e-commerce). Jak podkreślają autorzy raportu, badania nie należy traktować jako reprezentatywnego dla ogółu właścicieli przedsiębiorstw e-commerce w Polsce, jego wyniki stanowić mogą jednak podstawę do porównania doświadczeń, a także dać przegląd rozwiązań wykorzystywanych w sklepach internetowych.

Z badania wynika, że najczęściej wykorzystywanym narzędziem na stronie www sklepu internetowego jest newsletter (74% wskazań), a także komentarze i opinie (70%) oraz bezpłatna dostawa (62%) warunkowana jednak spełnieniem konkretnych warunków (suma zamówienia, miejsce zamieszkania). Wśród innych narzędzi wymieniano: promocje czasowe i inne, "poleć znajomemu", bloczek bestsellery, produkty podobne oraz narzędzia komunikacji bezpośredniej: livechat i gadu-gadu (42%). Spośród wymienionych narzędzi - zdaniem respondentów - największy wpływ na sprzedaż w sklepie ma darmowa dostawa, a także komentarze i opinie klientów oraz promocje czasowe. Najmniejsze znaczenie ma zaś opcja "poleć znajomemu" oraz, co ciekawe - livechat i gadu-gadu.

Przy tworzeniu sklepu internetowego znacząca część firm, które wzięły udział w badaniu korzysta z komercyjnych rozwiązań "pudełkowych" (stosuje je 45% podmiotów). Niekomercyjne rozwiązania open source wykorzystuje 21%, nieco mniej badanych (19%) stawia na dedykowane platformy komercyjne. Z własnych rozwiązań korzysta ok. 15% sklepów. Większość sklepów nie planuje migracji do innej aplikacji, a także nie jest zainteresowana mobilną wersją sklepu internetowego.

Jeśli chodzi o narzędzia promocji to najbardziej popularną formą zdobywania klientów jest marketing w wyszukiwarkach (SEO), który stosowany jest zarówno na początku działalności sklepu, w chwili obecnej, jak i obecny jest w planach na przyszłość. Popularne są też aukcje i porównywarki cen.

Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Biznes 2.0 Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Biznes 2.0

Marketing sklepów internetowych, które wzięły udział w badaniu opiera się przede wszystkim na mailingach (59% wskazań). Popularne jest również wykorzystanie działań NET PR Synergy, które oparte są na zarządzaniu komunikatami PR w sieci w oparciu o pozycjonowanie (27% wskazań). Ok. 20% sklepów prowadzi różnego rodzaju konkursy internetowe. Poniżej 8% korzysta z biura prasowego online.

Autorzy raportu zwrócili też uwagę na rozwiązania magazynowo-logistyczne. Okazuje się, że 80% sklepów posiada własny magazyn. Co ciekawe, zaledwie połowa respondentów przyznaje, że stany magazynowe są widoczne online dla klientów. Czas realizacji zamówienia kształtuje się w granicach 2-3 dni.

Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Biznes 2.0Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Biznes 2.0

Raport "Co działa w polskim e-commerce" może nie dostarcza odkrywczych i rewolucyjnych wniosków w sensie ilościowym i statystycznym, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na "jakościowy" element badań, który wnosi ciekawą wiedzę i informacje dotyczące konkretnych przypadków i doświadczeń wybranych sklepów internetowych.

Kompleksowa analiza polskiego rynku e-commerce w okresie spowolnienia gospodarczego, a także premiera raportu "E-commerce 2009" opracowanego przez Internet Standard odbędzie się podczas konferencji <b>"e-commerceStandard 2009. Strategie na kryzys"</b>, na którą zapraszamy w dniach 17-18 września 2009 r.

Szczegóły konferencji dostępne są na stronie konferencji

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.