UE: e-sklepy z elektroniką naruszają prawa konsumentów

xray hand

Firmy sprzedające sprzęt elektroniczny za pośrednictwem stron internetowych nagminnie łamią prawa konsumentów - wynika z raportu Unii Europejskiej.

Spośród przeanalizowanych serwisów w 203 przypadkach stwierdzono, że usługodawcy zamieszczają w nich informacje mogące wprowadzać klientów w błąd (np. prawa klienta i ostateczny koszt produktu) i niekompletne (np. dane kontaktowe sprzedawcy):

- 66 % sklepów nie informowało wystarczająco przejrzyście, że klienci mają prawo do odesłania zakupionego produktu bez podania powodu w ciągu siedmiu dni od zakupu lub że klient może żądać naprawy lub wymiany sprzętu w ciągu co najmniej dwóch lat od zakupu

- w 44 % wypadków stwierdzono, że na stronie sklepu brak informacji o kosztach wysyłki sprzętu lub że dane te trudno znaleźć

Polecamy:
Po czym poznać rzetelny e-sklep?

Prawo konsumenta do reklamacji sprzętu RTV/AGD, komputerów i telefonów komórkowych pozostaje jednym z obowiązków najczęściej niedopełnianych przez sprzedawców - wynika ze statystyk Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Więcej informacji: Reklamacje sprzętu - rzecznicy konsumentów wciąż zapracowani
- 33 % sklepów nie podawało pełnych informacji kontaktowych.

Krajowe instytucje ochrony praw konsumentów podejmą teraz postępowania wyjaśniające w konkretnych przypadkach naruszenia przepisów. Oznacza to, że firmy na cenzurowanym zostaną wezwane do złożenia wyjaśnień w kwestiach niedopełnienia obowiązków usługodawcy oraz do korekty informacji publikowanych w swoich serwisach.

Rezultaty tych działań zostaną przedstawione w 2010 r.

W Polsce zbadanych zostało 10 serwisów, z czego działalność 8 wzbudziła wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Meglena Kuneva, unijna komisarz ds. polityki ochrony konsumentów, mówi: "Wzięliśmy na cel strony internetowe sprzedające dobra elektroniczne, ponieważ wiem z własnej skrzynki pocztowej i z poziomu skarg napływających do Europejskich Centrów Konsumenckich, że te kwestie stanowią prawdziwy problem dla konsumentów. Odkryliśmy, że ponad połowa sprzedawców handlujących dobrami elektronicznymi w sieci zawodzi konsumentów. To ogólnoeuropejski problem, który wymaga europejskiego rozwiązania. Mamy przed sobą dużo pracy w najbliższych miesiącach aby oczyścić ten sektor, europejscy klienci zasługują na więcej."

UOKiK przypomina

Klienci dokonujący zakupów online powinni pamiętać o tym, że przysługuje im prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od chwili dostarczenia/zawarcia umowy na usługę. W sytuacji gdy na stronie sklepu brak podstawowych informacji (nazwa i siedziba firmy; koszty, termin i sposób dostawy; zasady zapłaty; uwzględnienie cła i podatku w cenie; prawo do odstąpienia od umowy; miejsce i sposób składania reklamacji) termin ten wydłuża się do 3 miesięcy.

"Sprzedawca nie może też żądać zapłaty za wycofanie się z umowy (odstępnego) - takie żądanie jest bezprawne" - informuje Urząd.



Szczegółowe informacje dotyczące metodologii oraz rezultatów badania dostępne są na stronie europa.eu.

Aktualizacja: 10 września 2009 13:19
Do artykułu dodaliśmy materiał wideo.
Aktualizacja: 10 września 2009 10:56
Otrzymaliśmy informację o tym, które z polskich sklepów oferujących elektronikę zostały zbadane przez UOKiK. Oto ich lista:

www.morele.net

www.3kropki.pl

www.e-cyfrowe.pl

www.emarket.pl

www.1klik.pl

www.pixmania.com/pl

www.esc.pl

www.magafoto.cz

www.eukasa.pl

www.notebooki.pl

W 6 wypadkach UOKiK planuje wszczęcie postępowań wyjaśniających. "W przypadku dwóch sklepów w związku z podejrzeniem praktyki mającej znaczenie transgraniczne Urząd poprosił o podjęcie działań przez Francję i Niemcy" - czytamy w oficjalnym komunikacie.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.