Yahoo! wkracza do krajów arabskich

i kupuje serwis Maktoob odwiedzany miesięcznie przez 16,5 mln unikalnych użytkowników. Nie ujawniono kwoty transkacji.

Yahoo! poinformowało o pozytywnym zakończeniu rozmów z przedstawicielami arabskiego serwisu Maktoob, który rozwijany będzie teraz pod skrzydłami firmy kierowanej przez Carol Bartz.

Maktoob powstał w 2000 r. Serwis autorstwa Samih Toukan'a i Hussam Khoury'ego był pierwszym niezależnym, dostępnym w wersji arabskiej i angielskiej serwisem dostarczającym informacji i usług pocztowych w krajach arabskich. Obecnie, zaliczany do liderów rynku, odwiedzany jest miesięcznie przez 16,5 mln użytkowników z krajów: Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Jordanii, Kuwejtu, Egiptu i Arabii Saudyjskiej. Siedziba firmy znajduje się w Ammanie, stolicy Jordanii.

Na mocy umowy z Yahoo! juz wkrótce użytkownicy Maktoob otrzymają w arabskiej wersji językowej usługi Yahoo! Messenger i Mail. Yahoo! wspierać będzie także Maktoob w zakresie dostarczania informacji, oprogramowania, a także dodatkowych usług dla internautów. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy z kalifornijskiej Sunnyvale, arabscy reklamodawcy otrzymają nowe i szerokie możliwości promowania swej marki w sieci z wykorzystaniem zaawansowanych technik targetowania oraz innych innowacyjnych rozwiązań Yahoo!.

Yahoo! wkracza do krajów arabskich

Penetracja internetu w krajach arabskich stale i dynamicznie wzrasta, jednak potencjał reklamy online wciąż nie jest tam odpowiednio wykorzystany. Podczas gdy na świecie mieszka ponad 320 mln arabskojęzycznych osób, to niespełna 1% zawartości globalnego internetu napisana jest w tym języku. Wg szacunków Madar Research wydatki na reklamę internetową w krajach bliskiego wschodu wzrosnąć mają w 2009 r. o 35-40% - Yahoo! z pewnością więc na umowie skorzysta.

Przejęcie serwisu Maktoob jest jednym z elementów strategii Yahoo! budowania i umacniania swojej obecności na rynkach krajów szybko rozwijających się. Podkreśla się również, że umowa przyczynić się może do ożywienia branży internetowej w krajach arabskich oraz wzrostu penetracji sieci wśród użytkowników arabskojęzycznych.

Na mocy umowy Maktoob stanie się w całości własnością Yahoo!. Ahmed Nassef, obecny szef Maktoob nadal zarządzać będzie serwisem, ale podlegać ma bezpośrednio pod Keitha Nilssona, wiceprezesa Yahoo! Emerging Markets, odpowiedzialnego za ekspansję firmy w krajach południowo-wschodniej Azji, Indiach, Ameryce Łacińskiej, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie. Transkacja sfinalizowana będzie w czwartym kwartale 2009 r. Nie podano kwoty, za którą Yahoo! przejęło Maktoob.

Źródło: Yahoo!