Czerwcowy ranking serwisów tematycznych

Skapiec.pl wyprzedza Okazje.info.pl, odzyskując tym samym utraconą cztery miesiące temu trzecią pozycję na rynku porównywarek cen. Witryna firmowa Mozilla.com wielkimi krokami zbliża się do Microsoft.com, a o2.pl zalicza udany debiut w kategorii "Erotyka". Przedstawiamy czerwcowy ranking serwisów tematycznych Megapanel PBI/Gemius.

Czerwcowy ranking serwisów tematycznych
Zestawienia dziewiętnastu kategorii tematycznych najpopularniejszych witryn w polskiej sieci prezentujemy wg kryterium popularności. O przynależności do konkretnej kategorii tematycznej decyduje firma badawcza Gemius S.A.

KULTURA I ROZRYWKA

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszej kategorii tematycznej bez większych zmian. Swoją przewagę powiększa YouTubue zyskując 300 tys. nowych użytkowników. Stopniowo, acz konsekwentnie swój zasięg zwiększa Filmweb.pl, który zajmuje obecnie 9. lokatę

O oczko wyżej również serwisy dla miłośników gier przeglądarkowych: Travian.pl (2,79 mln użytkowników i pozycja 11.) i Wyspagier.pl (13). Koniec roku szkolnego odciągnął młodych internautów od serwisu Poszkole.pl, który w czerwcu ląduje o 2 miejsca niżej. W dwudziestce debiutuje kolejny serwis z grami - Zylom.com.

WYSZUKIWARKI I KATALOGI

Na czele stawki oczywiście stoi Google, które w porównaniu do maja nieznacznie zwiększyło zasięg. Oznacza to, że amerykański gigant kolejny miesiąc z rzędu zjednuje do siebie nowych polskich użytkowników.

Ponad 300 tys. nowych użytkowników sprawiło, że serwis Yellowpages.pl awansował o jedno oczko zajmując 5. lokatę. Oznacza to, że na rynku żółtych stron, obok Zumi.pl, Pkt.pl i Pf.pl, rośnie istotny gracz. O jedno miejsce wyżej pnie się również Interia.

Z zestawienia znikają wyszukiwarki Grupy MSN (w maju skorzystało z nich 1,19 mln użytkowników). Przypomnijmy, że w czerwcu Microsoft podjął decyzję o likwidacji witryny MSN.pl i stworzeniu w jej miejsce wspólnie z Agorą nowego serwisu: Msn.gazeta.pl. Agora otrzymała też wyłączność na sprzedaż i rozwijanie oferty reklamowej wszystkich polskich produktów internetowych Microsoftu oraz możliwość wdrożenia w swoich serwisach technologii i produktów z pakietu Windows Live.

Kategoria Wyszukiwarki i katalogi

SPOŁECZNOŚCI

W czołówce zestawienia niewielkie przetasowania - społeczności Google spadają o dwa miejsca lądując na szóstej pozycji dając wyprzedzić się społecznościom Grupy Wirtualnej Polski (4,5 mln użytkowników) oraz GG Network (4,1 mln real users). Powiększenie grupy odbiorców o 100 tys. nie pomogło Facebookowi w awansie - bijący rekordy popularności na świecie serwis, wciąż zajmuje 14 miejsce (1,35 mln real users).

Magiczny próg 1 mln użytkowników przekroczył GoldenLine, co dało mu awans o 2 oczka i dobre 15. miejsce w zestawieniu. Maleje społeczność Grupy G+J (m. in. Epuls.pl), która na ostatnim miejscu zamyka zestawienie.

FIRMOWE

Bardzo ciekawie wygląda sytuacja w kategorii skupiającej witryny firmowe. Niepozorna miesiąc temu strona popularnej przeglądarki Mozilla.com zdobyła w ciągu miesiąca ponad 2 mln nowych użytkowników, co przekłada się na ponad 10 dodatkowych punktów procentowych. Tym samym Mozilla stała się poważnym zagrożeniem dla strony Microsoft.com, lidera stawki.

Kto stracił? Operator telefonii komórkowej Orange spadł z 3. na 5. miejsce. Zyskał natomiast jego konkurent - Play, awansując z 20. na 15. pozycję.

NOWE TECHNOLOGIE

Czerwiec okazał się być miesiącem korzystnym dla serwisów pierwszej dzięsiątki kategorii Nowe Technologie - wszystkie poprawiają swoje zasięgi. Przewagę nad resztą peletonu wyraźnie zwiększa Grupa Interia, jej tematyczne serwisy przyciągnęły 420 tys. więcej użytkowników niż miesiąc wcześniej (25 proc. zasięg).

W czerwcowym zestawieniu pojawiają się nowi gracze: Grupa Catalist - 13 miejsce i 768 tys. użytkowników (w skład której wchodzą witryny: 4free.pl, magazyn.pl, komorkomaniak.pl, sonda.pl i etools) oraz Grupa Axel Springer (14 lokata i 723 tys. real users) - w jej portfelu: komputerswiat.pl, szybkidownload.pl i ks-ekspert.pl.